Nejvyšší české silniční soutěži zvoní hrana

14.01.2022 | Libor Matějka, foto Jan Brychta

Nejvyšší české silniční soutěži zvoní hrana

Český pohár na silnici bude mít v roce 2022 pět závodů. Je to opravdu skličující, prostě nejsou pořadatelé ochotní uspořádat silniční závody.

Úspěch v Českém poháru je jedním z cílů týmu ATT Investments, tak jako to zaznělo na tiskové konferenci této sestavy před startem sezóny 2022. A to mě donutilo podívat se na český závodní kalendář. Je zcela logické, že se české týmy sponzorované českými firmami chtějí prezentovat především na největších českých závodech, ale mají vůbec kde? 

Firmy Elkov, Kasper, ATT Investmens, Chodovar mají zájem být viděni doma a pochopitelně i značky cyklistické jako Tufo, Force, Pardus a angažující se dovozci značek Lapierre, Willier, Stevens a další mají při podpoře českých týmů zájem především o domácí trh.

Jenže nám ubývají závody a pořadatelé. Český pohár býval výběrem těch nejlepších závodů s kvalitními pořadateli. Musím uznat, že kvalitní pořadatelé tu stále jsou, ale kolik jich je?

Už dávno neplatí, že je Český pohár výběrem nejlepších závodů s největší prestiží. Není výběrem pořadatelů, není výběrem metodicky vhodných závodů, tak aby se střídaly závody pro sprintery, klasikáře a vrchaře. Kdo uspořádá nějaký silniční závod pro elitní závodníky, tak se téměř automaticky může přihlásit do Českého poháru. Důvod je jednoduchý, pořadatelů je tak málo, že není z čeho vybírat.

Svazové stránky pro letošní rok uvádějí šest závodů nejvyšší domácí soutěže. Bohužel se už ví, že pořadatelé druhého závodu v Lovosicích akci odvolali. Takže nám zbývá pět závodů. Finále pořádá v Mladé Boleslavi sám svaz. A tak nám zůstávají jen čtyři pořadatelé jednodenních silničních závodů. Pardon, jen tři. Favorit Brno pořádá závody dva, jak Brno - Velká Bíteš - Brno, tak i obnovené Brno - Mikulov - Brno. K tomu ještě zbývají dva mohykáni v Kyjově a Ostravě.

To už přestává být legrace a opravdu je největším nebezpečím pro závodní silniční cyklistiku v České republice nedostatek pořadatelů. Vedle tří pořadatelů etapových závodů jen tři (s Hlohovcem čtyři) pořadatelé jednodenních akcí. A to je extrémně málo. Zcela zoufale chybí i další, klidně menší, regionální závody. A má to jediný důvod, chybí kluby a cyklistické oddíly, které by závody uspořádaly. Kluby jsou základem celé cyklistiky. Na nich cyklistika stojí a bez nich to nepůjde. 

Jestliže cyklokros zatím umírá na nedostatku konkurenceschopných závodníků, tak silnice má namále kvůli nedostatku pořadatelů. 


Libor Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


martin
Závody jsem kdysi pořádal sám a na mnohých, pořádaných naším vesnickým oddílem v Chroustovicích jsem se podílel. Ale doba se úplně změnila. Zatímco v 80. a na začátku 90.tých let každý vesnický oddíl pořádal minimálně 2x silnici a k tomu většinou cyklokros a pak i MTB a vše se dalo v pohodě zvládnout, tak dnes (pokud pominu, že takové kluby už ani nejsou) už je uspořádání závodu vyloženě práce na plný úvazek - stálo by možná za to založit profesionální agenturu, která by závody pořádala, měla smlouvu s policií , zdravotnickou službou a hlavně byla schopna závod pojistit. Dnes je schopna parta nadšenců udělat cyklokros nebo MTB - i když to už je složitější - ale silnice už je naprosto mimo možnosti amatéra.
14.01.2022 14:43:50
Luk
Pořadatelé jsou a né že ne! A jací a kvalitní a prověření. Výsledky aneb dnešní terminologií tvrdá data hovoří jednoznačně a za vše. Nikdo si nedovolí pochybovat o pořadatelských kvalitách Honzy Slavíčka, agentury Petr Čech Sport, Koloshopu, Mandavanu, Česyku , Sportkomplexu , Zdeňka Rubáše , Petra Kubiase, Honzy Kotala a dalších. Pohárových závodů by mohlo být klidně na deset a navíc ZADARMO! Protože hobíci svým startovným platí náklady i eliťákům, dávno a i v zahraničí osvědčený model na silnici , v terénu a i v jiných sportech např. Visma Ski Klassic může bez dotací fungovat jen díky faktu, že tisíce hobíků financují svým startovným i eliťáky, a tak je to správné , a né škemrat o peníze ze státního rozpočtu, ať to vše platí ti, co k tomu mají nejblíže, nemáme s tím my amatéři nejmenší problém, že neustále se zvyšující startovné končí i u eliťáků, tisíce lidí na L´Etapé jsou jen potvrzujícím důkazem! Sanozřejmě s odděleným startem, ale na stejné a zabezpečené trati , viz již v minulosti uskutečňovaný model např v Blatné a Rokycanech atd. Ovšem profíci nechtějí jezdit Krakonoše, Krušnotony, atd. , jsou to pro ně profilově moc náročné závody, jenž nevyhovují jejich přípravě na kontinentální závody, a to jsou jejich slova, jenž mnohokrát sami potvrdili. A zároveň domácí pohár jezdí jen ze setrvačnostní povinnosti. Absolutně bez motivace, nic už pro ně neznamená a není se ani čemu divit! Toť celá a jednoduchá PRAVDA!
15.01.2022 18:27:36