O nové hale určené pro dráhovou cyklistiku se mluví už delší dobu. Čeští sprinteři vozí z mezinárodních akcí medaile a přitom jim chybí domácí stánek, na kterém by se mohli připravovat a pořádat tuzemské a mezinárodní závody. Přesto se Tomáši Bábkovi podařilo zařadit se mezi favority sprinterských disciplín před Olympijskými hrami v Tokiu. Naši reprezentanti jsou nuceni často odjíždět na soustředění do krytých hal. Bez přípravy na kvalitní dřevěné dráze je totiž nemožné konkurovat nejlepším.

Na druhou stranu je tu problém s vysokými náklady nejen na samotnou stavbu (předpokládá se částka 890 milionů korun), ale i na provoz. Bude velmi moderní hala dostupná pro širokou veřejnost? Dle mého názoru by nový velodrom fungoval stejně jako ten starý. Byl by určen i pro mládež, kde by mladí cyklisté mohli trénovat v ideálních podmínkách a navíc je situovaný na dobrém místě, je to krůček na cyklostezku, dá se odtud vyjet bezpečně za Brno, říká Svatopluk Buchta, šéftrenér Dukly Brno.

Takže se počítá s tím, že by v hale mohly trénovat také mládežnické oddíly? Aby hodina na dráze nebyla příliš drahá? 

Věřím tomu. Dá se udělat dohoda mezi městem a Českým svazem cyklistiky. Podle mě cena za hodinu na dráze nebude pro veřejnost nějaká astronomická. Pokud klub nebude využívat dalšího zázemí a služeb, ubytování, posilovny a tak podobně, jsem přesvědčen, že trénink na dráze nebude drahý. Ale přesně spočítané to má magistrát. 

Nový velodrom by měl světové parametry, ale může být využívaný centry mládeže a kluby z celé České republiky. Plán je takový, že by tam byla k dispozici dráhová kola a týmy by si jen přivezly pedály a mohly by tam švihat. Je to celoročně využitelná stavba.

Ale nový velodrom by nesloužil jen k tréninku, důležitou součástí by bylo i pořádání různých závodů. Například i Mistrovství světa? 

Daly by se pořádat mezinárodní soutěže, třeba světový pohár a Mistrovství Evropy. Mistrovství světa je nákladné. Ale jinak, proč ne? Plus také závody typu GP Brno, Přilba Moravy, 500+1 kolo a tak dál. To vše se tam bude jezdit. S tím se počítá. 

Cítíte nějakou podporu z Českého svazu cyklistiky? 

Původně jsem žil v tom, že Český svaz cyklistiky stavba velodromu v Brně moc nezajímá. Ale mluvil jsem s Petrem Markem, prezidentem svazu, a on vyvíjí potřebnou aktivitu. Podpora Českého svazu cyklistiky není navenek velká, ale Petr Marek pro to dělá hodně. Byl osobně na návštěvě na brněnském magistrátu, za stavbu se postavil a jedná i s Národní sportovní agenturou. Jsem za to rád. 

A Národní sportovní agentura se ke stavbě staví kladně? 

Nevím. Od pana Suchého (radní města Brna pro školství a sport - poznámka redakce) z magistrátu mám informaci, že pan Hnilička Brno navštívil a pokud projekt získá územní rozhodnutí, bude NSA ochotna přispět. Ale je to věc zastupitelstva, já o tom tolik nevím.  

Vídeňský velodrom Dusika se bude bourat, mohl by ho brněnský velodrom nahradit i z mezinárodního pohledu? 

Ano, v tomto projektu se od začátku počítá s tím, že by šlo o tréninkové centrum pro, dá se říct, východní Evropu. Pro země, kde ještě velodrom nemají. Je to případ Rakouska, Maďarska, Slovenska a třeba Rumunska a nevím koho ještě. Ale mohou sem přijet třeba i Němci, berlínský velodrom je i pro ně celkem nedostupný, takže využívají halu ve Frankfurtu nad Odrou. A poloha plánovaného velodromu je tak dobrá, že by mohl sloužit i jako centrum pro trénink na silnici. Primárně by ale sloužil pro ty, kteří velodrom ještě nemají. 

Neobáváte se, že současná krize spojená s koronavirem vše zdrží a zkomplikuje?

Nemám žádný signál, že by se to kvůli tomu mělo zpomalit. Stavbě to neublíží a kdyby se v dohledné době začalo stavět, tak to bude chvíli trvat. Za rok a půl až dva roky už ta dnešní „koronadoba" skončí. Věřím tomu.

Pandemie koronaviru omezuje skoro všechny sportovce. Je to velký problém i pro Duklu Brno? 

My máme kliku v tom, že loni jsme stihli ukončit olympijskou kvalifikaci. V tom jsme v klidu. V průběhu sezóny se nám zrušilo například Mistrovství světa juniorů, ale na podzim jsme objeli Mistrovství Evropy juniorů a U23 i Mistrovství Evropy elite. Dotklo se nás to, ale ne moc. Když pominu menší závody. Ale i tak jsme byli na jedničkovém závodě v Itálii, jeli jsme dvě Grand Prix v Prostějově. Přes zimu jsme měli klid zbraní. Už se nezávodí, protože UCI změnila kalendář a systém kvalifikací a Mistrovství světa je přesunuto z února na říjen. Čekají nás tři světové poháry v dubnu, květnu a červnu a potom až na podzim Mistrovství světa. A před tím samozřejmě Olympiádu. 

Je pro vás lepší, že se dráhová sezóna přesunula ze zimy na jaro, léto a podzim? 

Pro nás určitě, stoprocentně. Když to vezmu sobecky, tak pro nás je tento systém dobrý. Pro ty, kteří nemají dřevěný velodrom. Můžeme švihat tady na brněnském velasu. Což v létě jde dobře. Mládeže se ta změna nedotkla, protože jejich Mistrovství světa bylo vždy v létě, ale výhoda je v tom, že můžeme juniory spojit s elitou a třiadvacítkou a můžeme jezdit a trénovat společně. Což je nenahraditelné. Dříve jsme to museli rozdělit, protože jsme měli sezóny jindy.     

Opět se mluví o hrozbě zrušení Olympijských her v Tokiu. To by pro české reprezentanty byl asi velký problém.

Nedokážu si představit, co by se dělo. Co by to pro nás mělo za dopad. Ambice máme velké, Tomáš Bábek se na to chystá poctivě a mluvíme o medailích. Kdyby nám mezi prsty utekla šance na úspěch, by nás hodně mrzelo. Z hlediska financování, bychom si museli počkat, jak se k tomu postaví stát. Žijeme z dotací a nevím, jak by se rozdělovaly. Vůbec netuším, co by to způsobilo.

Každopádně by nás to nesmírně mrzelo. Už máme za sebou jednu přípravu na Olympiádu a teď jsme ve druhé a chceme tam jet. Tomáš se chce rvát o ty nejvyšší místa. Ale těžko říct, jak osud zasáhne.