V posledních čtyřech ročnících se vždy jelo po jiné trase. Letos to bylo ze Zambrowa do města Wysokie Mazowieckie. Na 174 km 617 výškových metrů. Nejprve 18 km k okruhu, poté téměř 140 km na 16 km okruhu, odtud 7 km do cílového prostoru, odkud bylo nutno ještě 3x obkroužit kratičký 3,1 km dlouhý okruh městem.
Takže hodně technická koncovka, která v předstartovních úvahách dávala přednost sice spurtu početného pole, ale spíše chaotickému závěru, než poskládání standardních rozjížděcích vlaků se závěrečným leadoutem pro sprinterského lídra. Krom toho více narovnávala šance top silových sprinterů s rychlými jezdci, kteří sice nemají úplný dynamit v nohách, ale umí se dobře zorientovat v neustále se proměňující situaci, kdy je nutno správně reagovat v řádu setin sekundy a kdy je to hodně i o štěstí. To vše za předpokladu, že se peloton předtím neroztrhá na větru, čemuž předpověď počasí také nahrávala.
Papírově měli největší šance na dobrý výsledek z českých týmů a jezdců Marceli Boguslawski, Norbert Banaszek a Šimon Vaníček (všichni ATT Investments), případně Tomáš Bárta (Epronex) či Adam Bradáč (Factor Racing). Největšími soupeři jim měli být hlavně domácí sprinteři Bartłomiej Proć (Run & Race - Wibatech), Radosław Frątczak (oba Voster ATS Team), Bartosz Rudyk (Monogo Lubelskie Perła Polski) atd.
A jaká byla skutečnost? Čas vítěze, jímž se stal Marceli Boguslawski, získalo dalších 121 závodníků z celkového počtu 162 startujících. Norbert Banaszek poté, co poslal Marceliho do závěrečného spurtu, dokončil na 7. místě. Dva lidi v top 10 měly ještě nizozemské conti týmy Metec a Diftar. Kromě radosti z vítězství a opětovného posílení už tak velmi silné motivace a sebedůvěry to pro ATT Investments přineslo dalších 45 UCI bodů. Nejvíc ze všech týmů.
V čase vítěze dojelo všech 11 českých kluků. Nejlépe postaveným byl na 20. místě Vojtěch Soukup z TUFO - Pardus Prostějov.
Průběh závodu můžeme slepit z komentářů těch přímých účastníků, které jsme oslovili.
Marceli Boguslawski: "Náš tým se od začátku snažil peloton rozdělit v bočním větru, ale bohužel úsek byl příliš krátký na to, aby se to podařilo. Po 30 km se odpoutal únik tří jezdců. Peloton držel únik pod kontrolou až do závěrečných kilometrů. Nakonec jsme měli tři kola po 3 km. Kluci odvedli pro mě a Norberta úžasnou práci, když se ujistili, že jsme měli perfektní pozici do závěrečných metrů. V poslední zatáčce jsem seděl za Norbertovým kolem, který mě vysadil 200 metrů před cílem v ideální pozici. Stačilo jen dokončit skvělou práci, kterou celý tým odvedl, a podařilo se nám vyhrát. Obrovské díky klukům, našemu sportovnímu řediteli a celému podpůrnému personálu!"
Norbert Banaszek: "Od začátku jsme jeli velmi opatrně, protože ředitel na briefingu ukazoval důležité úseky s bočním větrem. Ale peloton se nerozpadl a my jsme se zaměřili na sprint s Marcelim. Tým odvedl v posledních kilometrech skvělou práci a Marceli a já jsme byli schopni snadno najet do závěrečných 400 metrů se svěžíma nohama. Sprintovat jsem začal 300 metrů před cílem a už na stovce jsem mohl být jen šťastný, protože bylo jasné, že vítězství je naše. Je to pro nás další skvělá výhra. Jsem hrdý na tým, a jak jsem nedávno řekl, máme motivaci pokračovat ve vyhrávání. Držte nám palce, protože do toho dáváme sto procent!"
Jarda Friede: "Foukal poměrně silný vítr. Takže od začátku jsme byli aktivní, abychom měli závod pod kontrolou, aby nám nic neujelo a abychom to naopak ostatním znepříjemnili. Na velkém okruhu odjeli tři lidi, jejich náskok nepřekročil dvě minuty, takže bylo jen otázkou času, kdy budou dostiženi. Dokonce to vypadalo, že je dojedeme příliš brzo, takže se trochu zvolnilo a sjelo se to až 5 km před cílovými okruhy. Hned na jejich začátku si naši kluci vlezli na špic, poslední dvě kola tahali už jen oni. Poslední pětistovka byla proti větru, takže kluci před sebe pustili dva soupeře, aby využili jejich závětří. Norbert to jel velmi chytře a pak už o vítězství Marceliho nebylo pochyb. Kluci podali výborný týmový výkon, jezdili pohromadě, vzájemně se podporovali a z výsledku byli všichni nadšeni."
Vojtěch Soukup: "Začínalo se za deště. Na okruzích odjeli tři závodníci, ale balík je měl pod kontrolou a všechno se sjelo. Závěr závodu se odehrál na třech okruzích ve městě, kde bylo hodně kruhových objezdů a byl technicky náročný. Tam jsem byl z týmu vepředu, takže jsem se snažil o co nejlepší výsledek, i když to bylo těžký mezi sprinterskými vláčky a stálo mě to hodně sil do závěru. Do poslední zatáčky 500 metrů před cílem jsem najížděl z 10. pozice, ale nakonec jsem se propadnul v cíli na 20. místo. Teď nás čeká etapový závod Dookoła Mazowsza, tak doufám, že výsledek vylepšíme."
Ano, jak říká Vojta, zítra startuje čtyřetapový a taktéž především pro sprintery příhodný dvojkový Okolo Mazovska. Celkem 666 km s celkovým převýšením necelých 1800 metrů. A oba naše týmy budou znovu na startu.