Zdeněk Štybar se nedávno v rozhovoru pro italský Bici.News nechal slyšet, že i v České republice by nebyla nouze o talenty, ale ve chvíli, kdy opouštějí kategorii juniorů, mají velký problém najít uplatnění pro další kvalitní cyklistickou kariéru. Pár jich najde uplatnění v zahraničních týmech, pár se jich vejde do dvou českých kontinentálních týmů. A zbytek?

Končím v juniorech, blíží se konec školní docházky, je mi 18 let a měl bych se začít pomalu a jistě stavět na vlastní nohy. Takže co teď? Dát sto procent do cyklistiky a živit mě budou rodiče? Jak dlouho? Cyklistika je týmový sport. Takže můžu prorazit bez týmového zázemí a podpory? Nemám konexe, nemám rodiče s penězi, kteří by mi angažmá zaplatili. Vysoká škola nebo normální zaměstnání a k tomu cyklistika? Bez profi zázemí jsem bez šance. Tak sorry, byl to hezký sen. Že by takto mohl uvažovat kluk dokonce už v druhém roce mezi juniory?

Na to, že je málo prostoru pro nadějné juniory s přechodem do kategorie mužů, žehrají snad všichni. Závodníci, rodiče, kluby a příznivce nejspíš nevyjímaje. Jenže provozovat v domácích podmínkách na skutečně v pravém slova smyslu profesionální úrovni a ke všemu úspěšně čistě třiadvacítkový mančaft, je zdá se jen utopie. Protože jde především až v první řadě o peníze. Buď státní nebo soukromé. A pak také o talenty, jejich fyzické předpoklady a ochotu tvrdě pracovat.

Koneckonců kdyby ATT Investments, který se tak původně profiloval, na této úrovni ustrnul, rozhodně by nebyl tam, kde je nyní. Mezi absolutní světovou kontinentální špičkou! Takže i nadále sice dává šanci mladým klukům, jen letos nabral tři juniory a jednoho 20letého závodníka, ale to je také v kategorii U23 pro letošek všechno.

382841005_855679042743793_3080691888731430091_n.jpg

A protože majiteli a manažerovi tohoto v loňské sezóně třetího nejlepšího evropského kontinentálního týmu není tato problematika lhostejná, angažuje se i v podpoře klubů, které se zaměřují především na mládež. Již nějaký čas spolupracuje s Ústeckým Centrem Cyklistiky. V loňské sezóně dostal odtud příležitost Filip Chýle, aktuálně probíhá úzká spolupráce s Albertem Carlo Montim (na snímku výše) s perspektivou angažmá od příštího roku.

Tahle strategie ale nemusí být a prvořadě ani nevychází z vrozené filantropie. Protože právě z tohoto podhoubí mohou vzejít talenty, které budou podporovat perspektivu existence a úspěchů ATT Investments. Nutno však hned na začátku předeslat, že zatím ani jeden z existujících projektů spolupráce nenaplňuje podmínky skutečného devo týmu tak, jak je tomu u špičkových světových týmů.

Mluvíme o projektech v množném čísle, protože kromě UCC se právě v tomto směru nyní objevila jedna horká novinka. Horká proto, že k prvním kontaktům došlo na podzim loňského roku a od té doby to vzalo zajímavý spád. Pod hlavičkou delší dobu existující plzeňské Akademie cyklistických sportů, věnující se mládeži všech věkových stupňů, vznikl tým s názvem ACS Development. Přešlo do něj osm nadějných loňských juniorů, po třech z KOVO Praha a Roman Kreuziger Cycling Academy a po jednom z Dukly Praha a SK Petřín Plzeň.

Přitom vůbec nejde o jména ledajaká. Všichni, kdo se tady sešli, už něco odjezdili včetně reprezentačních startů a závodů v Itálii, Rakousku či Německu, mají za sebou výborné nebo velmi slušné výsledky a i nejnovější testy, jimiž prošli, potvrzují jejich talent a perspektivu.

378123793_865360935315709_4771486861827030573_n.jpg

Jedničkou v tomto směru by mohla být bratrská dvojice Richard a Robert Kobrové (na snímku), když Robert se může nejčerstvěji pyšnit stříbrnou medailí z posledního juniorského šampionátu na silnici, při němž mimochodem všichni kluci z nově vzniklého ACS dojeli v první skupině. Oba Kobrové společně s Vladimírem Krocem mladším prošli RKCA, bratři Ondřej a Daniel Šilhaví a Jakub Mayer přišli z KOVO Praha, Jakub Elbadri z Dukly Praha a Jan Řehoř z plzeňského Petřína.

Hlavou, manažerem i trenérem týmu je Vladimír Kroc starší. „S Markem Mixou (pozn.: KOVO) i Petrem Kubiasem (pozn.: RKCA) jsme nějaký čas řešili, jak nabídnout klukům, co končí v juniorech, nějakou perspektivu. Teprve když mě Marek Mixa propojil s Radimem Kijevským, nabralo to úplně jiné obrátky. Jeho zkušenosti, rady, doporučení, včetně závodního programu apod., organizační a materiálová pomoc, ale i obrovská motivace, kterou pro naše kluky ATT Investments představuje, jsou pro náš projekt naprosto zásadní!“

Výhled pro ještě loňské juniory, že se před nimi rýsuje možnost zabojovat o angažmá do ATT Investments, ale třeba i do nějakého zajímavého zahraničního týmu, jim tedy dává přesně to, co by jinak postrádali. Šanci. Takže s tímto vědomím procházejí přípravnými kempy jak doma, tak v zahraničí, kondičními testy, teambuildingy atd. s cílem být hodně vidět především, ale nejen na domácích silnicích v průběhu nastávající závodní sezóny.

IMG-20240113-WA0012.jpg

„Máme v plánu závodit i venku, především ale v okolních zemích, to znamená v Rakousku, Německu, Polsku, Slovensku, kde je to logisticky i nákladově přívětivější, ale hlavně chceme být vidět na domácích závodech, jako je český pohár, závody V4, RBB Tour a třeba i Okolo jižních Čech,“ říká Vladimír Kroc, který se výchově dětí a mládeže v ACS věnuje už víc jak deset let. „A s ohledem na soupisku i třeba aktuální výkonnostní testy si nemyslím, že bychom nemohli mít zajímavé ambice.“

Tým je na sezónu připraven velmi slušně i po stránce materiálového zabezpečení. Počínaje bicykly, přes maséry a mechaniky, jakož i potřebný autopark z větší části v podobě mercedesů, který dodává VSP Auto. „Každým dnem mají dorazit z Itálie nové dresy, které nám stejně jako pro ATT vyrobila značka Alé,“ těší se Vladimír Kroc, který si postupně prošel všemi stupni, až docílil trenérské jedničky. Na příchod dresů a pořízení studiových snímků tým váže i rozjezd sociálních sítí a týmových stránek.

Tým má ale podporu i dalších subjektů, bez kterých by tenhle projekt nebylo možno uskutečňovat, přičemž jedním z nejdůležitějších je Plzeňský kraj. „Přesto zopakuji, že spolupráce s ATT Investments, největším a nejúspěšnějším českým týmem, případné společné pobyty, což vše je pro naše kluky skoro modla, jsou pro nás všechny tím nejpodstatnějším stimulem a obrovskou motivací do práce, tréninků a hlavně závodů blížící se sezóny, kterou hodláme odstartovat na tradičním otvíráku v Hlohovci,“ uzavírá Vladimír Kroc.