Santos Tour Down Under 2020

11.01.2020 | Jiří Vlasák, foto: Tour Down Under

Santos Tour Down Under 2020

Tak už je to tady. První závod nové sezóny. Kolotoč začíná. V Austrálii 21. ledna šesti etapovým závodem nejvyšší kategorie. Podívejme se detailněji na trasu a startovku.

Mužské verzi bude předcházet ženská odnož v podobě čtyř etapového podniku startujícího 16. ledna. Ženský závod je zařazen do druhé nejvyšší kategorie. Přihlášeno je 16 týmů. Chybí tým Nikoly Noskové Bigla-Katusha, naopak tým Melissy Van Neck a Markéty Hájkové Bepink na startu bude, nominaci ale ještě neodhalil. 

Většina mužských týmů už má nominaci hotovou nebo téměř hotovou. Nejvíc na čas, podle hesla, že kovářovic kobyla chodí bosa, si dává domácí Mitchelton. Na start se postaví dvacet týmů, a jelikož jde o podnik WorldTour, tak budou přítomny všechny extraligové, které doplní domácí nároďák, složený z mladíků do 23 let, včetně čerstvého australského mistra U23 Jarrada Driznerse z týmu Hagens Berman Axeon. Do startu 10 dnů, ještě se může něco změnit, ale podstatné už je dané. 

Elia Viviani: první etapa TDU 2019

Jak budou vypadat etapy? 

  1. etapa: Jede se na 30 km okruhu, který závodníci absolvují 5x. Na 150 km nastoupají 1270 metrů. Jde tedy o mírně zvlněnou etapu. Cyklistům se do cesty v každém okruhu postaví stoupání dlouhé 600 metrů s průměrným sklonem 4%, přičemž ve 2. a 4. okruhu z toho bude vrchařská prémie 3. kategorie. Závěr je po rovině, takže očekávejme souboj typických sprinterů.
  1. etapa: Bude kratší, jen 136 km. Pojede se na dvou okruzích, přičemž každý absolvují závodníci 4x. V tom prvním se budou muset vypořádat s kilometrovým stoupáním s průměrným sklonem 7,1%. Ve 2. a 4. kole si nejlepší na kopci připíší body do vrchařské soutěže určené pro kategorii 2. Pak se přesunou na druhý okruh, kde budou překonávat táhlejší stoupání, ovšem výškový rozdíl se bude pohybovat pouze kolem 150 metrů, takže tomuto „kopečku“ není přidělen statut vrchařské prémie. Celkem cyklisté nastoupají téměř dvojnásobek první etapy, konkrétně 2360 metrů. To už je etapa pro profesionály zvlněná až mírně kopcovitá. Co je ale mimořádně důležité, závěr je na konci posledního stoupání, takže zhruba závěrečných 1,5 km je do mírného kopce. Tady budou moci pravověrným sprinterům, pokud se těm lepším podaří přejet kopce v první skupině, konkurovat silovější klasikářské typy.
  1. etapa: Dlouhá 131 km. 2615 výškových metrů. Tedy podobná té předešlé. Liší se tím, že se od startu jede do 6,5 km kopce s průměrem přes 6%, takže cyklisté nejspíš budou muset před startem protočit nohy na trenažerech. Podstatnější je, že závěr se odehraje na téměř dvou kilometrovém kopci s průměrem přes 9% a maximem 20%! Takže tady čekat sprintery první na pásce můžeme jen těžko. Příležitost pro lehčí klasikáře či výbušné typy vrchařů. Závěrečné stoupání je jediné klasifikované, zato však jedničkou!

Patrick Bevin: druhá etapa TDU 2019

  1. etapa: Je nejdelší z ročníku: 153 km. Prvních 90 km bude docela dost zvlněných včetně jedné klasifikované vrchařské dvojky. Ovšem poslední padesátka se už odehraje na relativní rovině a i poslední kilometr se jen mírňounce zvedá. Tohle by mohli sprinteři přežít a zvládnout. Celkem 1950 výškových metrů.
  1. etapa: Na 149 km nastoupáno 2000 metrů. V první polovině hodně zvlněný terén se v druhé části hodně srovná. S jedinou výjimkou: 20 km před cílem se před cyklisty zvedne jediná dvojka v podobě 1,6 km dlouhého stoupání s průměrem 5,9% a maximem 12,2%. Úplný závěr je pak po rovině. Příznivé pro sprintery, ale kvůli poslední vrchařské prémii docela šance na úspěšný únik. Takový De Gendt?
  1. etapa: Poslední etapa tady obvykle rozhoduje. Tentokrát měří 152 km a obsahuje „pouhých“ 1860 výškových metrů. Prvních 125 km se odehraje v okolí oceánu na rovině. Kde se vezmou ty nastoupené metry? V závěru pojedou cyklisté dvakrát přes ikonické stoupání Willunga Hill: 3,7 km, průměr 7,5%, max 14,4%, přičemž při druhém pokusu protnou na vrcholku cílovou pásku! Takže v cíli lze jako první čekat vrchaře, případně hodně odolné a motivované klasikáře, jakým je například loňský vítěz Daryl Impey (titulní foto, 4. etapa TDU 2019), který tady vloni přijel ve vedoucí tříčlenné skupině za Richie Portem a Woutem Poelsem, čímž sesadil z vedoucí pozice Patricka Bevina z CCC a zajistil si celkové vítězství!

Richie Porte: vítěz 6. etapy TDU 2019

A aktuální startovní listina? 

Sprinterům vévodí trio Ewan (Lotto), Bennett (Deceuninck), Viviani (Cofidis). Dobrý závěr mají i Sarreau (FDJ), Philipsen (UAE), Nizzolo (NTT), Matthews (Sunweb), Consonni (Cofidis), ale ten tu bude hlavně pro Vivianiho, Halvorsen (EF), spolu s Matthewsem bude pokoušet štěstí neo-pro v týmu Sunweb Dainese. A uvidíme, jak se předvede v dresu Israel Start-Up nation André Greipel. 

V kratších stoupáních a těžších závěrech, které nejspíš rozhodnou o celkovém vítězi, by se měli prosazovat Ulissi (UAE), loni tu dokázal výborně přejet i Willunga Hill Dennis (vítěz z roku 2015 a loni 4.), který tu bude lídrem Ineosu, také obhájce vítězství z předešlých dvou let  Impey (Mitchelton), a hlavně na tomto závodě vždy motivovaný a výborně připravený Richie Porte: 1x první a 4x druhý v celkovém pořadí. 

Mitchelton vedle Impeye vysílá také Simona Yatese. Trek k ruce Portemu posílá Ellisondeho a v dresu světového šampiona se už nemůže dočkat prvního startu Mads Pedersen. AG2R vyslalo Bardeta, aby se začal už tady připravovat na Giro. Deceuninck míří hlavně na etapy, proto Samu Bennettovi dává k ruce Morkova a Archbolda. U Ineosu bude sice lídrem Dennis, ale záda mu bude krýt mladý Sivakov. Značné ambice tu bude mít CCC, které tady pojede na Bevina, jemuž se tady loni mimořádně dařilo: čtyři etapy jel v dresu vedoucího závodníka a přišel o něj právě až v poslední etapě poté, co se stal obětí pádu! Pro českého fanouška je skvělé, že pro Bevina bude pracovat i Pepa Černý! Také nováček ve WorldTour Israel sem posílá hodně silnou sestavu: lze pochybovat o tom, zda se prosadí Greipel, ale na celkové pořadí tady budou mít výborného Bena Hermanse! Greipelovi bude v závěrech k ruce mladý Zabel, Hermansovi nováček Piccoli, který se velmi dobře předvedl loni při Kalifornii. Astana pojede na Sáncheze, který tu byl loni 4. Velké ambice nemá Movistar, posílá hodně lidí na zkušenou. Obdobně se k závodu postavil Bahrain. Jumbo sem však posílá George Bennetta, který se tady má odpíchnout k úspěchu na Giru, kde bude lídrem! Peter Sagan letos vynechává a Bora sem posílá spíše až třetí garnituru, do které lze počítat Juraje Sagana, Bašku či nováčky Laase a Schellinga. Lídrem bude domácí Jay McCarthy, který tu dokázal být 4. (2016) a 3. (2017), ovšem pak už sestupná tendence: 19. a 33. 

George Bennett: celkově 12. TDU 2019

Zkusme si tipnout favority na celkové pořadí – první desítka (podle abecedy): Bardet, Bennett (George), Bevin, Dennis, Hermans, Impey, McCarthy, Porte, Sánchez, Ulissi. Nová sezóna, první závod, po zimní přípravě, můžeme se dočkat neočekávaných překvapení. Ale co je nejdůležitější: začátek sezóny je na spadnutí!

 



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste