Převážnou část závodního pole (43 mužů a 35 žen) na „parkovém“ okruhu s velkým doprovodným závodem pro veřejnost, kde se konalo i mistrovství světa 2022, obsadí Američané a Kanaďané. Doplní je pouze tři největší belgické týmy Crelan/Corendon (obhájce poháru Laurens Sweeck, Toon Vandebosch, Witse Meeussen a dvě ženy Inge van der Heijden, Manon Bakker), Pauwels Sauzen/Bingoal (Michael Vanthourenhout, Eli Iserbyt, Ryan Kamp x Leonie Bentweld), Trek/Baloise (Thibau Nijs, Lars van der Haar, Joris Niewenhuis, Pim Ronhaar, David Haverdings x Shirin van Anrooij, Fleur Moors) a jeden nizozemský Alpecin/Deceuninck (Niels Vandeputte x Puck Pieterse, Ceylin Alvarado).

Ale i pro ně to znamená náročnou misi a podle toho nastavují podmínky. „Vyjde nás to téměř na 25 000 eur (v přepočtu téměř půl milionu korun, pozn. aut.),“ říká Ellen Mettepenningen z týmu Pauwels Sauzen. Závodníci si však platí letenky a hotel sami! Tým jim hradí vedoucího, dva mechaniky a lékaře.

unnamed-43.jpg

Obhájce celkového vítězství ve světovém poháru Laurens Sweeck.

„Mohou si sami vydělat, vítěz ve Waterloo bere 5000 eur a ještě jedenáctý tisíc (celkem 39500 eur muži, stejnou částku ženy, pozn. aut.), někteří si mohou ještě vyjednat startovné a v cyklokrosu se prémie nedělí do týmu. Podmínky přijali,“ dodává na vysvětlenou Thomas Seyers z Crelan/Corendon. „Pokryjeme pět osob doprovodu a režii, ale závodníci si letenky platí také sami a skládají se i na další pomocníky. Každý se rozhodne sám, zda mu stojí za to do Ameriky jet.“

Snad jen Baloise/Trek má díky americkému výrobci kol poněkud lepší výchozí pozici. „Bereme s sebou méně lidí jako doprovod, pouze čtyři,“ přiznává Karen Ramakers. „Využijeme další personál i materiál z Treku. Bereme svoje kola, ale servis nám obstarají v továrně, přijedou si pro kola na letiště kamionem. Další auta si ale musíme půjčit sami,“ říká.

Také tým Pauwels využívá své americké kontakty – veze pro každého jezdce dva rámy a čtyři páry kol, nářadí včetně tlakových čistících pump jim dodají partneři v USA. Ale i tak stále převáží hromadu materiálu včetně masážního stolu i vlastních lahví na pití. Není divu, že menší týmy nebo reprezentační výběry na takovou režii nemají. Češi chybějí, Michael Boroš měl náročnější sezonu na silnici, navíc byl nemocný a jeho tým Elkov/Kasper ho tentokrát neposílá. Vysoké náklady jako důvod neúčasti uvádí i Bart Wellens, šéf belgické formace Circus ReUZ/Technord. Zimní program ještě teprve ladí držitel duhového trikotu Mathieu van der Poel (Alpecin/Deceuninck) a jeho největší loňský soupeř Wout van Aert (Jumbo/Visma).

SI202301220331.jpg

Wout van Aert a další silniční hvězdy se chystají na pozdější start v terénu. 

Proto se ke zmíněným čtyřem týmům přidají už jen jednotlivci jako obhájkyně světového poháru Fem van Empel (Jumbo/Visma), dva Belgičané z týmu Deschacht, v Česku známí Anton Ferdinande a Daan Soette. Dále Loris Roullier a Matteo Opizzi, dva ne zcela elitní Švýcaři, a ještě samorosti Raito Suzuki z Japonska, Spencer Nyström, závodící za Kostariku, Kiril Tarasov z Estonska a Jon Okenfuss z Lucemburska. Podobně francouzská cyklokrosařka Caroline Mani, Maria Larkin z Irska a Isabella Moore z Austrálie.

Puck Pieterse, která se stala hned ve svém prvním roce nečekanou královnou horských kol, doplní další dvě bikerky, které jely poslední dva závody za oceánem ve Snowshoe a Mont St. Anne. Obě jezdí v barvách „domácího“ Treku – biková šampionka Jolanda Neff ze Švýcarska a Britka Evie Richards, která dokázala letos na horském kole také vyhrát. Horská kola jezdí i kanadská dvojčata Isabella a Ava Holmgrenovy, obě jela v Novém Městě na Moravě, první byla i na mistrovství světa ve Skotsku. K nim se přidá se i Zoe Backstedt (Canyon/SRAM), dcera bývalého švédského spurtera Magnuse, která jezdila opět výborně na silnici, kde získala duhový trikot v časovce dívek do 23 let.

SI202301230133.jpg

Ani Tom Pidcock se do Ameriky nechystá. 

To úřadující mistr světa na horském kole Tom Pidcock (Ineos/Grenadiers) tento double odmítl a těší se na dovolenou. On však má v nohou navíc téměř celou silniční sezónu, uvidíme, kdy naskočí také do cyklokrosu. Jeho týmová kolegyně, podobně všestranná Pauline Férrand-Prévot prodělala covid a v podzimních závodech zatím chybí. Bývalá královna Marianne Vos už dříve oznámila, že cyklokros letos nedává. Naopak třeba Lucinda Brand, Denise Betsema nebo Sanne Cant se pravděpodobně přidají v Evropě. Podobně třeba přední muži jako Lars van der Haar nebo Felipe Lloret Orts.

Světový pohár cyklokrosařů ve Waterloo vysílá přímo Eurosport v neděli od 19.30.

Světový pohár v cyklokrosu 2023/24

15. 10. Waterloo (USA)

29. 10. Maasmechelen (Belgie)

12. 11. Dendermonde (Belgie)

19. 11. Troyes (Francie) *

26. 11. Dublin (Irsko) *

3. 12. Flamanville (Francie)

10. 12. Val di Sole (Itálie)

17. 12. Namur (Belgie) *

23. 12. Antverpy (Belgie) *

26. 12. Gavere (Belgie)

30. 12. Hulst (Nizozemsko)

7. 1. Zonhoven (Belgie)

21. 1. Benidorm (Španělsko) *

28. 1. Hoogerheide (Nizozemsko) *

* jedou všechny kategorie elite, do 23 let i junioři