Trasa Škoda Auto mistrovství v silniční cyklistice 2020

26.06.2020 | Jiří Vlasák, foto: Jan Brychta

Trasa Škoda Auto mistrovství v silniční cyklistice 2020

Do Škoda Auto mistrovství v silniční cyklistice 2020, jak zní oficiální název českého šampionátu, zbývají necelé dva měsíce. Hodně informací už se dostalo na veřejnost. Nyní přinášíme další detaily, ale především konkrétní podobu trasy. Jak už jsme předem sdělovali, měla by být náročná, co se týče převýšení, ale nejenom tím.

Start i cíl silničního závodu je situován do samé blízkosti budovy nové radnice, tzn. Magistrátu města Mladá Boleslav. Konkrétně na křižovatku Komenského náměstí s ulicí 9. května.

Na úvod absolvují muži, kteří odstartují v sobotu 22. srpna ve 14:00 hodin, 1x tzv. Velký okruh, který je po 23 km vrátí opět do prostoru startu a cíle. Pak se po totožné trase vrátí na tzv. Malý okruh, jehož délka je pouhých 9 km, a cyklisté ho absolvují 7x. Na závěr si pak dají ještě 4x Velký okruh. Celkem by měli natočit 192 km.

Velký okruh vede z ulice 9. května do ulice Pražská brána, Viničná, Na Celně, do Jemníků a Bojetic. Odtud na Týnec, Ctiměřice, Semčice a Dobrovice. Přes Bojetice zpět do Mladé Boleslavi a do prostoru cíle na ulici 9. května nejprve ulicí Jičínskou, pak Třídou T. G. Masaryka a nakonec přes Náměstí Míru.

Malý okruh tvoří část Velkého okruhu, konkrétně Bojetice – Týnec – Ctiměřice – Semčice – Dobrovice.

Podle webu mapy.cz činí převýšení Velkého okruhu 330 metrů, převýšení Malého okruhu zhruba 110 metrů a nájezd na Malý okruh cca 140 metrů. Takže dohromady by ti, kteří objedou kompletní závod, měli nastoupat kolem 2.700 výškových metrů. Na 192 km jde o slušné převýšení, pro profesionální cyklisty ovšem spíše klasikářský než vyloženě vrchařský terén.

Záhodno si při této příležitosti připomenout jednu z cyklistických pravd: kopec není těžký svým profilem, ale způsobem, jakým se jede. Nejnáročnější se na trase jeví úsek přes obec Jemníky na Bojetice, při němž bude nutno nastoupat na 3 km kolem 130 výškových metrů.

Náročnost trasy ovšem zvyšuje ještě jeden fakt. Malý okruh je velmi krátký. Při průměru 40 km/hod. by ho cyklisté projeli za zhruba 13 minut. Proto pořadatelé musí stanovit limit, po jehož překročení při průjezdu jak Malého, tak Velkého okruhu, bude cyklista ze závodu odvolán. A limit to bude muset být s ohledem na kilometráž Malého okruhu ne příliš tolerantní.

Pokud koukneme do výsledků předešlých šampionátů, pak při limitu v rozmezí např. 8-10 minut by se v roce 2015 dostalo z českých závodníků do cíle zhruba 37 cyklistů, v dalším roce 25, v roce 2017 se pod 8 minut ztráty v cíli dostalo 12 závodníků, o rok později 18 a konečně vloni 33.  Všechno špatné k něčemu dobré: asi se nebude moci přespříliš spekulovat.

Jelikož při Velkém okruhu se v samotné Mladé Boleslavi odjede mini okruh v délce 4 km, budou muset pořadatelé ještě několik kilometrů silnice směrem na Jemníky oddělit plůtky nebo kužely, neboť se dá předpokládat, že se zde bude potkávat čelo závodu s těmi, co v té chvíli budou zaostávat.

To jsou chlapi. Ženy a juniorky to mají samozřejmě trošku odlišně: odstartují ve stejný den, ovšem ráno v 9 hodin také u Magistrátu, najedou na Malý okruh, ten si dají 8x a vrátí se do cíle tam, kde odstartovaly. Celkem 86 km a zhruba 1.150 výškových metrů.

A když už máme zabrousit do úplných detailů, pak pevný bufet bude v Dobrovicích v ulici 1. Máje, ve stoupání na Bojetice. A hlavním rozhodčím je mezinárodní rozhodčí UCI a šéfka RoadCycling.cz v jedné osobě Simona Davídková.

Časovka, která se odehraje ve čtvrtek 20. srpna, startuje z mladoboleslavské městské části Čejetice od areálu firmy Benet Automotiv a směřuje přes Dalovice, Bukovno a Líny před Katusice, kde je ještě na silnici 259 umístěna otočka. Muži si to dají dvakrát, ženy a juniorky jednou.

První juniorka se vydá na trať ve 14 hodin, žena v 15 hodin a první muž odstartuje v 17 hodin.

112 nastoupaných výškových metrů na 20 km je opravdu jen lehce zvlněný terén. Nejtěžší z pohledu převýšení bude úsek před obcí Bukovno, kde bude nutno na 1,3 km překonat 40 výškových metrů. Ovšem pozor: vše se odehraje komplet v otevřené krajině bez lesů a kopců. Takže vítr může mít hody.

Tak teď už víme, kde přesně se budou cyklisté při domácím šampionátu pohybovat a už si můžeme vybírat místa, kde je budeme chtít vidět a povzbuzovat: Na vršku stoupání mezi Jemníky a Bojeticemi? Nebo na kopečku nad Týncem? Nebo celé v prostoru startu a cíle? A nebo nějaká kombinace? No to už je každého věc.

Kromě toho si ale můžeme hrát i se jmény favoritů. Jestliže by terén i taktika nahrála klasikářům, pak ze sólového úniku nebo úniku malé skupinky Josef Černý, který byl v posledních třech letech 2., 1. a 6.? Zdeněk Štybar, který se nechal slyšet, že by letos při normálních termínech měl nejlepší formu na vrcholných klasikách, a jenž byl na domácím šampionátu za poslední tři roky 1., 5. a 10.? Nebo Petr Vakoč, který za posledních 5 let – vyjma roku, kdy kvůli těžkému úrazu pauzíroval – dokončil 1., 4., 3. a 3.? A proti profesionálům ze zahraničních týmů profesionálové v domácích dresech, logicky prvořadě v dresu Elkov Kasper: Michal Kukrle, Jakub Otruba, Adam Ťoupalík či na koho to slovo padne?

To už jsou jen spekulace s proměnlivou mírou pravděpodobnosti. Ale s vysokou mírou jistoty můžeme vsadit na to, že podívaná by to měla být pěkná!



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste