Tým Katusha - Alpecin přesedlal na kotoučové Canyony

20.12.2018 | TZ

Tým Katusha - Alpecin přesedlal na kotoučové Canyony

Celek Katusha - Alpecin bude od příštího roku jezdit na kolech Canyon s kotoučovými brzdami. Katusha se tak připojuje k dalším profesionálním týmům, které následují trend používání kotoučových brzd.

Tým Katusha - Alpecin, ve spolupráci s výrobcem kol Canyon, si upevňuje pozici v popředí technologického vývoje a zásadně rozšiřuje používání kotoučových brzd v následující sezóně. Celý 24členný kádr závodníků nedávno dokončil týdenní soustředění na ostrově Mallorca. Zde si závodníci mohli vyladit nastavení svých nových modelů Ultimate CF SLX a Aeroad CF SLX s komponenty a kotoučovými brzdami SRAM. 

Kotoučové brzdy se za poslední tři roky v profesionálním pelotonu značně rozšířily a nejenom na kostkových klasikách. V roce 2019 bude trend pokračovat, závodníci oceňují výhody, které kotoučové brzdy přinášejí, především vyšší účinnost brzdění za jakýchkoliv podmínek.  

Sprinter Nathan Haas dobře ví, jaké je řízení kola v hektických a nebezpečných dojezdech rychlých závodů. Přechod na kotouče vítá: "Je to jednoduché. Všechno je bezpečnější. V provozu na silnici, ve sjezdech, ale především při závodění. Můžeme brzdit citlivěji a mnohem později. Udělá to ve finiši rozdíl, především ve sprinterských dojezdech. Podle mě není důvod používat cokoliv jiného."

Katusha a Canyon vstupují do osmé sezóny spolupráce. Tím, kdo propojuje techniky a návrháře Canyonu se závodníky a mechaniky je po celou dobu Andreas Walzer: "Vždy pozorně nasloucháme tomu, co mají ostatní na srdci. To je tajemství naší dlouholeté spolupráce. V roce 2019 bude drtivá většina závodníků jezdit s kotoučovými brzdami na všech typech závodů. Tým už dokázal, že patří k nejprogresivnějším celkům v pelotonu a společně s partnery jako je SRAM vytváří skvělé prostředí pro naše technologie. A to je pro Canyon to hlavní."

Spokojený se spoluprací s Canyonem je také José Azevedo, ředitel týmu Katusha - Alpecin: "Máme opravdu špičková kola a naši závodníci mají z čeho vybírat. Rádi pokračujeme ve spolupráci s Canyonem a těší nás pomáhat s vývojem, abychom společně dosáhli na ty nejlepší technologie."

Foto Canyon




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Jo jo kde jsou ty časy kdy jedna plus jedna se rovná dvě??? Dnes to není dvě ale kolik se hodí :-))) Je vidět že koupit se dá vše, to jest i mínění že kotoučové brzdy na silničním kole tak jak jsou doposud řešeny jsou lepší než brzdy ráfkové. Adhéze, přilnavost obutí kola vůči podkladu musí být vždy v určité rovnováze vůči nástupu brzdného účinku brzdy. Čím větší rychlost tím menší přilnavost a při dnešním krátkém kroku (u kotoučové brzdy) mezi přibržděním a blokováním větší nebezpečí smyku. To je realita, tedy skutečnost a drtivá většina jezdců to ví ale je pod smlouvou tak to nemůže říct veřejně. A ti co to řeknou jsou novináři tak nějak opomíjeni protože o tom v podstatě nesmějí psát. Kam zapadl výrok z přímého přenosu bývalého profesionála který řekl - no mohl jsem ještě jezdit ale vzhledem tomu že bych zase musel jezdit na nejhorším kole značky S. . . . . tak jsem kariéru předčasně ukončil. To kolo v týmu nevyhovovalo většině. Další profík ke kotoučům - čím větší rychlost tím větší problém bezpečně přibrzdit. Nebo - kotoučové brzdy při závodě K.O, ještě bude dlouho trvat než budou . . . Je to vše o lidech. Proč se? Hledám v hodné vyjádření. Slušní a seriozní lidé tak nějak vytrácejí? Oni jsou ale nemají sílu. To posuzuji i podle sebe a řady známých. Je to marný je to marný. stokrát či neustále opakovaná lež je přijata za pravdu. A pro hodně lidí je jednodušší si jen něco přečist příjmout to jako většinovej a tedy zprávnej názor. Aniž by se pokusili přemýšlet, uvažovat, natož se skutečně vzdělávat. Přeji příjemné Vánoční svátky :-)
20.12.2018 15:43:47
Jakub
Kotouče. Jedná se o snahu vyjít sponzorům vstříc. Dohady o výhodách a nevýhodách jsou dle mého irelevantní. Čelisti fungují spolehlivě, dávkování má zejména ve vysokých rychlostech své opodstatnění. Každým rokem poslouchat měnící se výroky cyklistů je značně úsměvné. Komu se líbí, ať si pořídí, já do této skupiny "zatím" :) ještě nepatřím.
20.12.2018 17:38:41
Dvora
Logické. Každý, kdo může porovnat kotoučovky a rávkové brzdy, tak ví svoje. S rávkovýma brzdama tak maximálně pro duchodce na výlety na nákup po rovince. Větší zatížení a složitější podmínky (např sjezdy v dešti) jsou s rávkovýma brzdama a karbonobým ráfkem vyloženě nebezpečné. Taky proto nikdo nenajde rávkové brzdy v MTB, nebo cyklokrosu a ostatních cyklo sportech, protože to co? Nebrzdí! Samozřejmě dávkovat se dá i s kotoučovýma brzdama uplně stejně jen s tím rodílem, že kotoučovky umí opravdu zabrzdit za všech podmínek narozdíl od rávkových. Ty jsou opravdu tak pro důchodce a max dvouleté děti. Jediné místo, kde se nacházejí rávkové brzdy je pár zoufaleckých týmu v profi silníční cyklistice. Všude jinde (motoristické sporty, všechny ostatní cyklistické sporty) se používají pouze kotouče, protože brzdí :) Do dvou let bude 100% profi cyklistů na kotoučích.
20.12.2018 20:41:24
Potocký M.
Pro Dvora. Tak říkajíc denně mám možnost srovnávat technické možnosti jízdních kol, tj. úroveň brzdných schopností. Jsem v kontaktu s cyklisty s kterými se dá rozumě diskutovat a tedy předat zkušenosti. Ti co už přešli na kotouče konstatují že při běžném provozu nevnímají rozdíl, ovšem při zvyšující se rychlosti nad 50km/h brzda spíš uvede kolo do smyku než by jen přibrzdila. Má to jednoduché vysvětlení. Jízdní kolo na rozdíl od motorových vozidel nemá pružení, tlumiče, váhu a potřebnou aerodynamiku aby kola byla v dostatečném kontaktu s vozovkou. Blátošlapy aliaz horská kola mají kotoučové brzdy dnes standart průměr kotouče 180mm a řada lidí už přešla na 203mm. Původní rozměry 140 – 160mm. Proč se asi tak ten průměr kotouče zvyšuje. V motosportu, díky rychlosti máji nejen větší průměry kotoučů ale gumy s větší přilnavostí k vozovce a vyšší přítlačnou sílu díky aerodynamice. Tak že na motorce je průměr kotouče limitován technickou možností průjezdu zatáčky. Patřím mezi cyklisty kteří si vše platíme z toho co si vyděláme. Můžeme si tedy kupovat to nejlepší a ne co nám vnucuje výrobce. Shodujeme se v tom že brzdné schopnosti karbonového ráfku jsou nejlepší. Nemíním si tady s Vámi lidově řečeno porovnávat . . . . . Už i proto že dle Vašeho příspěvku jste ambiciózní sebevědomí člověk. Který si neváží starších lidí a nemá dobré mínění ani o mladších. Nejste si tedy mimo jiné vědom, že roky nám přibývají všem stejně. Taky budete důchodce a tak se vůči Vám někdo z Těch mladých kterými pohrdáte vyjádří stejně jak se nyní vyjadřujete Vy. To je karma. Samozřejmě máte pravdu že kotoučové brzdy budou muset jezdit všichni profi cyklisté. To je ale dáno především zájmem výrobců a tím že si to zaplatí. Kotoučové brzdy na MTB posouvají bezpečnost jízdy hlavně v tom že když jezdec poškodí vycentrování ráfku. Tj. jízda s ráfkovou brzdou je téměř nemožná tak s kotoučovou se dá pokračovat v jízdě. A podstatná věc je i ta že na MTB se nedosahují takové rychlosti jako na silničním kole. To samé platí pro kolo cyklokrosové. Položím řečnickou otázku. Proč asi tak cyklisté které většinou řekl bych stále vidíme jezdit s kotoučema, jedou některé závody (důležité) s ráfkovejma brzdama a karbonovým ráfkem třeba i v dešti? Proč závoďáci s kotoučovejma brzdama nejsou ve sjezdu rychlejší oproti těm s ráfkovejma?
21.12.2018 11:32:59
Pas
Ráfková brzda, rychlá výměna kola při defektu. Ne všude se dostane servisní vůz.
23.12.2018 6:25:12
Ivan
Ahoj, nikdy jsem nebyl příznivcem těchto diskusí, ale nedalo mi. První závody jsem absolvoval před 36 lety poslední, zatím, před týdnem. Myslím že jsem něco objel a mám k tomu co říci. Předně chápu zastánce ráfkové klasiky. Celé století kolo vypadalo téměř stejně. Byli jsme na to zvyklí a teď změna. Musím podotknout, že jsem závodil skoro ve všem - silnice, dráha, cyklokros, MTB. Pohled na silniční kolo s kotoučema je nezvyklý a vytrácí se "krása", která k tomuto patřila. Stejně tak jsme přišli o krásné chromování a precizně zpracovaná kožená sedla. Asi málokdo by chtěl dneska řadit na rámu a jezdit na kolech o polovinu těžších. Na to jsme si už zvykli. Na kotouče budeme potřebovat ještě trochu času. Na MTB jsme dvacet let jezdili na "šestadvacítkách" a najednou 29". Byl to šok a spousta lidí byla znechucena. I já. Dneska je to jinak. Zpátky na silnici. Já osobně jezdím MTB (kotouče), cyklokro (kotouče), ale většinu odtrénuju na silnici (cca 15.000km ročně) a tam mám klasiku. A zatím jsem to vždy ubrzdil, i když někdy "o fous". Ale příští verze budou kotouče. Proč. Brzdný účinek je samozřejmě vyšší. A z vlastní zkušenosti (od října do konce krosů trénuju na cyklokrosovém kole i na silnici) jsem nezaregistroval problémy s blokováním ve vyšších rychlostech. Nemluvím o 100km/h, ale 80-90km/h - u nás nemáme ty správné kopce. Dávkování je naprosto bez problému. Za deště to brzdí pořád stejně, na rozdíl od klasiky na karbonovém ráfku. Když se ochladí a zkřehnou prsty, je dávkování mnohem lepší než u klasiky. Kdo nemá cit v rukou, a jde do toho jen silou stiku páky může mít možná problém. Ať si tedy každý vozí co chce, jen ať se nevymlouvá že nedobrzdil za jezdcem na kotoučích. Jediná věc které bych se obával (kdybych byl profík), je že dostanu rezervu z neutrálního vozu a bude mi škrtat kotouč, protože bude o nějakou desetinku jinak než moje kola. Sám to řeším na cyklokrosu. Rezervních kol mám několik (od různých výrobců) a chvíli mi trvalo než jsem je vyladil a byly všechny stejně. Užijte si Vánoce a to co máte rádi. Ať už na kotoučích nebo s klasikou. Ještě nějakou dobu bude obojí a kdo se nebude chtít patlat s hydraulikou, může se předzásobit. Šťastný Nový rok a hodně spokojených kilometrů přeje Ivan
24.12.2018 18:11:06
Freebike
Nic nebudí takové vášně jako diskuse o kotoučích. Souhlasím s tím, že v určitých momentech kotouče brzdí lépe než klasické brzdy ale tak nízký valivý odpor už ty uzké pláště prostě nepřenesou tak víc učinné je naprosto zbytečné !!!!.. Jinak se jedná hlavně o marketing a snahu výrobců v této oblasti získat zase nějaké peníze od lidí co nutně potřebují něco nového , něco in. Je to byznys , nic jiného. Kotouče na biku, cyklokrosu ano - nízké rychlosti,blátivé prostředí jiné servisní možnosti zde je výhoda jasná. Kotouče na silničce - smysl úplně nedávají a amaterům už vůbec ne. Profesionál jezdí a chválí co musí. Ale například nejbohatší team na světe Sky jezdí stále normální brzdy - proč když si může dovolit to nejlepší. Proč na nejdůležitějších závodech jako je Roubaix měl Sagan vystaveno kolo na kotoučích ale závod jel na normálních brzdách a ještě bez elektriky, proč Alahilippe vyhrál vrchařskou soutěž na Tour na normálních brzdách ale poslední etapu jel z reklamních důvodů na kole na kotoučích. Proč Movistar další sezonu jezdí v čele s mistrem světa stále normální brzdy...atd....Z mého hlediska normální brzdy brzdí dostatečně, jsou lehčí, spolehlivější a jednodušší na servis. Kotouče, odvzdušnění, škrtání kotouče o destičky , zdlouhavá výměna vytáčením pevné osy...k čemu to hobík potřebuje? Mohu si dovolit každý rok to nejleší ze světa cyklistiky a přesto zůstanu věrný ráfkovým brzdám. Už jste někdo jeli Stelvio, Gavii, Mortirolo na kotoučích ? - pískání, uvařené brzdy - to se Vám s kvalitní ráfkovou brzdou nestane. Řešili jste problém s odvzdušněním den před odjezdem na dovolenou, s ráfkovou brzdou ne. atd...Jasně , že za pár let se nic jiného nebude jezdit - protože to výrobci prosadí, jsem rád za dnešní dobu a možnost volby. A hlavně cyklistika je o nohách a rychlosti ne o tom brzdit...
27.12.2018 9:50:43
Potocký M.
Několikrát jsem si přečetl zde přidané názory. K jednomu jsem se už dostatečně vyjádřil. A domnívám se že je vhodné abyc se krátce vyjádřil i k těm které mají hodnotuz rozumné diskuze. Tím mám na mysli i příspěvek od Ivan. Aktivně jsem závodil řádově 12-14let. Jedny z posledních závodů jsem jezdil před 30lety. V té době závody neměli podobu dnešních kde jen díky ochotě zaplatit startovné se můžete postavit na start všude. Tehdy bylo třeba nejen vyjet potřebnou výkonostní třídu ale případně se i kvalifikovat na závod. Tehdy na to člověk musel mít hlavně fyzicky a byl nucen i přemýšlet nad kolem které úžívá v technickém slova smyslu co je nejlepší. To jest základ fyzika. Tím si jsem vědom že každý cyklista chce to nejlepší. Horská kola jsou horská kola a během jedné sezony špička přešla na kotouče. V cyklokrosu to trvá již několik let a všichni ještě kotouče nejezdí. Protože to není jednoznačná výhoda. Na silnici to nemají všechny týmy a na víc i řada jednotlivců když jede na výsledek a už je jejich tým vybaven kotoučema volej ráfkovou brzdu včetně Sagana. Freebike to napsal pěkně, věcná konkrétní argumentace. Pro Ivan. Letos jsem mimo jiné něco najezdil na Stelviu a okolí. Na to množství cyklistů mě překvapilo jak je tam málo kotoučovejch brzd na silničkách. Takovej ten poměr našinec a zahraniční jezdci. Nebyl tam ani náznak že by jezdci na kotoučích byli ve výhodě. Nebo že by začínali brzdit později, pouze častěji za nima byla brzdná stopa. Kdy začínají brzdit se dá přesně sluchem určit :-)) a do kopce či po rovině je člověk taky pozná většinu podle sluchu jak jim kotouče škrtají o destičky. To je větší odpor neboť brzda přibržďuje. No je vidět že nejen já vnímám realitu ale i řada cyklistů. Proč toto však nevnímají a nepíšou o tom novináři, lidé co se živí podáváním a šířením informací ??? Proč nemají ani tu slušnost když se jich na něco optáme aby odpověděli ??? Proč nás neinformují pravdivě ale naprosto jednostraně ???
29.12.2018 19:13:24