Testování proběhlo v Catesby Aero Research Facility, vyřazeném železničním tunelu v Anglii, kde se tým Red Bull-Bora-Hansgrohe a společnost Specialized společně s odborníky na aerodynamiku z firmy LaVision zaměřili na proudění vzduchu okolo cyklisty.

Cílem bylo zviditelnit proudění vzduchu a poprvé tak detailně zachytit proudění kolem cyklisty a kola pomocí milionů mikroskopických heliových bublin osvětlených lasery.

SI202510141060.jpg

Zaznamenán byl každý pohyb vzduchu a výsledná data slouží k tomu, aby bylo možné skutečně pozorovat, jak se vzduch pohybuje kolem cyklisty a kola, a odhalit tak nové poznatky i ověřit modely CFD (Computational Fluid Dynamics), tedy virtuální simulace aerodynamického odporu.

Podle Red Bullu nebyl PIV test nikdy předtím v profesionální cyklistice využit. Kombinace CFD, aerodynamického tunelu, dráhy a testování v reálném světě vytváří integrovaný systém, který umožňuje analyzovat výkon a pozice jezdců, a PIV je další hranicí, jež poskytuje skutečnou důvěru a korelaci napříč všemi těmito způsoby testování.

SI202510141041.jpg

„Chceme pochopit, co se skutečně děje, nejen to, zda je něco rychlejší nebo pomalejší. Díky PIV testu konečně nahlížíme pod povrch aerodynamiky, zviditelňujeme to, co bylo v cyklistice dosud neviditelné. Přinášíme technologii Formule 1 na dvě kola a vytváříme poznatky, které změní tento sport,“ říká Dan Bigham, expert týmu Red Bull-Bora-Hansgrohe na aerodynamiku, který má osobní zkušenosti s vývojem vozů F1.

Jakožto bývalý špičkový dráhař a britský reprezentant se sám posadil na časovkářské kolo během PIV testu. „Jízda laserovými paprsky není něco, co zažíváte každý den. Vidět poprvé naživo proudění vzduchu kolem sebe bylo fascinující. Normálně víme jen to, zda je něco rychlejší, ale ne proč. Dnes jsme mohli skutečně vidět proč. Pro mě jako inženýra je to čistá magie, okamžik, který ukazuje, co se stane, když se setká zvědavost s technologií,“ pokračuje Bigham.

SI202510141054.jpg

Test vyžadoval naprostou koncentraci, proběhlo více než 100 jízd při přesně stejné rychlosti, poloze a směru (Bigham tunelem opravdu projížděl, nešlapal na místě jako v normální aero tunelu), pokaždé skrz zelenou clonu heliových bublin a laserového světla. Tunel Catesby s konstantní teplotou a bez vnějších vlivů poskytuje ideální prostředí pro tento druh experimentu. „Vzduch je zde stejně čistý jako data,“ usmívá se Bigham. „Žádný vítr, žádné stoupání, žádná náhoda. Jen čistá fyzika.“

Bighamovým cílem není jen touha po poznání, ale samozřejmě také zrychlení závodníků týmu Red Bull s Remcem Evenepoelem v čele. Belgičan v tomto ohledu nezaostává a už se vydal do Kalifornie testovat svůj posed v aerodynamickém tunelu. Spojení Bighama, Evenepoela a investic Red Bullu by mohlo přinést další posun v časovkářských výkonech a rychlostech.