Nejprve telegraficky: První rychlostní prémií na 82. km projel jako první osamoceně Daniel Turek, za ním na 3. místě Marceli Boguslawski. O druhou prémii na 143. km si zaspurtovali čtyři lidé, Dominik Neuman jako čtvrtý. Pak přišly na řadu dvě "vrchařské prémie" o délce od 300 do 400 metrů a přes ně přejelo před pelotonem necelých dvacet závodníků s dvěma jezdci ATT Investments Dominikem Neumanem a Alanem Banaszekem. Následně se vše sjelo a začal boj o pozice do technického závěru ve městě. Kluci z českého týmu to zvládli na jedničku. Vyvrcholením pak byla koncovka po dlažbě a jasné vítězství Marcela Boguslawského!

Od samého začátku docházelo k mnoha útokům, ale nikdo se nedokázal odtrhnout. V polovině závodu se na bočním větru vytvořil větší únik, včetně našich jezdců Alana a Dominika. Byla to pro nás skvělá situace, protože Alan i Dominik jsou velmi rychlí jezdci. Byli ale dostiženi a kluci pak odvedli skvělou práci a já tak mohl do sprintu nastoupit z perfektní pozice. V závěrečném stoupání jsem jel na dlouhý spurt, což bylo na kostkách opravdu těžké. Velké díky celému týmu, našemu sportovnímu řediteli a všem lidem z podpory za jejich pomoc!“

502472522_1288058789989626_98169750368988339_n - kopie.jpg

4. místo a bílý dres vybojoval Matyáš Kopecký z týmu Novo Nordisk a úspěch českého týmu a českých jezdců zvýraznil na 6. místě Dominik Neuman.

Celý den se nastupovalo, ale odjet se podařilo jen té skupině, v níž jsme byli s Alanem. Celé to bylo spíš po větru, takže hodně rychlý. Když nás 15 km před cílem dojeli, tak jsme se soustředili na přípravu pro Marcela. Od 10. kiláku jsme byli v podstatě pořád na špici. Věděli jsme, že zhruba tři kilometry před cílem začne technická pasáž ve městě a že tady musíme být vpředu, což se nám povedlo. Na nějaké šestistovce byla pravá zatáčka na kostky na náměstí, o to byl velký boj, ale nám se tam podařilo suprově Marceliho dostat. Na třístovce začalo cílový stoupání a bylo jasně na výkon. Nešlo ani tak o klasickou dlažbu, jako spíš naházené velké kameny a Marceli tam předvedl super výkon. Dosáhli jsme na profi vítězství v závodu jedničkové kategorie a to se už hodně počítá! Zítra tady na městském okruhu budeme bojovat o celkové vítězství.“

Mimořádná spokojnost sálala z Jardy Friedeho: „To, na co jsem čekal tak dlouho, se dnes stalo. Vyhráli jsme jedničkový závod. Mám obrovskou radost. Celý tým fungoval naprosto ukázkově. Síla týmu se projevila zvláště v těžkém závěru. Všichni se podřídili jednomu cíli. Měli jsme kluky výhradně na černou práci, Barnabáše Peáka a Matyáše Fialu, a i oni ji odvedli perfektně. A Marceli tuhle týmovou práci suverénním vítězstvím dokončil. Týmové naladění bylo patrné hned od startu a já si moc přál, aby to klukům přineslo úspěch. Mám upřímnou velkou radost a jsem šťastný, že jsme vyhráli!“

502217613_1288411466621025_1896588871785768016_n.jpg

Okolo Estonska se v kalendáři UCI objevuje od roku 2013. Je to vysoce prestižní závod pro domácí cyklisty a úroveň estonské silniční cyklistiky není vůbec špatná. Významu závodu pro domácí jezdce odpovídá i historický přehled vítězů. Z dosavadních 11 uskutečněných ročníků jich vyhráli 6.

Letos se tu za posledních pět ročníků sešla druhá nejlepší konkurence. V 18 týmech po 7 lidech ale nenajdeme nejvíc domácích, všechny národnosti jasně v počtu předčí Poláci, kterých tu je 23. Následují Švédové (14), Dánové a Estonci (po 13) atd. Celkem 18 národností. 

Novo Nordisk má licenci ProTeams, ATT Investments je podobně jako 12 dalších týmů z úrovně Conti a pak tu jsou čtyři národní výběry. Největšími konkurenty by měly být tři polské Conti celky, dva domácí výběry, dva dánské týmy, nizozemský BEAT a také speciálně Matyáš Kopecký.

495178460_1288412633287575_1106935068006740582_n - kopie.jpg

Poslední roky se jezdí jen dvě etapy. První je standardně ta dnešní, dlouhá téměř dvě stě kilometrů, vedoucí z hlavního města Tallinnu do stotisícového Tartu, končící závěrečným strmým výjezdem po hrubé dlažbě. Tenhle výjezd pak hraje rozhodující roli v druhé etapě, která se jede na 10km městském okruhu, při němž si zmíněné kočičí hlavy, které pokračují i v následném sjezdu, dají závodníci 16x. Takž výkonnostní selekce, defekty, pády... Cíl je ale umístěn na rovině. 

Loni se v druhé etapě peloton roztrhal na množství menších skupin a cíle se dočkala ani ne polovina startovního pole. Bude to boj cyklistických gladiátorů.

502466708_1288412563287582_629460042048913740_n - kopie.jpg