UCI uvádí, že některé z návrhů vycházejí z doporučení organizace SafeR, která se zabývá bezpečností profesionální silniční cyklistiky. „Zvyšující se rychlost závodů a bezpečnostní dopady vývoje vybavení jsou jednou z hlavních oblastí, na které se SafeR zaměřuje. To bylo předmětem podrobných konzultací s týmy, organizátory a jezdci, včetně rozeslání dotazníků všem profesionálním jezdcům a týmům,“ tvrdí UCI v tiskové zprávě. 

1216443921.jpg

Juan Ayuso patří k cyklistům, kteří jezdí úzká řídítka.

Od 1. ledna 2026 mohou jezdci na závodech podléhajících pravidlům UCI použít řídítka minimálně 400 mm široká, měřeno kraj-kraj. Tento rozměr u většiny výrobců znamená šířku 38 cm (měřeno střed-střed). To je v současné silniční cyklistice standardní šířka řídítek, ale mnozí jezdí s mnohem užšími řídítky. UCI také uvádí, že vnitřní šířka mezi brzdovými pákami musí být minimálně 320 mm. Takže dovoleno nebude ani příliš velké sklonění brzdových pák dovnitř. 

Minimální celková šířka řídítek (od vnější strany k vnější) pro závody s hromadným startem na dráze bude od 1. ledna 2027 stanovena na 350 mm.

UCI se tím snaží zvýšit bezpečnost, protože extrémně úzká řídítka způsobují horší ovladatelnost kola. Pokud se omezení v této míře týká i ženské cyklistiky, je příliš přísné, protože mnoho závodnic potřebuje pro ideální nastavení posedu užší řídítka.  

Ráfky budou mít maximálně 65 mm 

A zásahu UCI nebyly ušetřeny ani ráfky kol, ty budou mít od nového roku maximálně 65 mm na výšku. Důvod je stejný, zvýšit ovladatelnost kol v technických pasážích a silném větru. Zapletených kol s výškou ráfků vyšší než 65 mm se v profesionální cyklistice mnoho nepoužívá, ale třeba značka Enve, na kterých jezdí závodníci UAE Emirates-XRG nebude moci závodníkům nabídnout zadní kolo modelu SES 6.7, které má 67 mm (přední má 60 mm). 

SI202505261566.jpg

Omezení výšky ráfků by profesionální závodníky moc zasáhnout nemělo. 

Také značka Reserve, kterou používají jezdci Visma-LaB má jeden pár silničních zapletených kol s mnohem vyššími ráfky (77 mm vpředu a 88 mm vzadu), ale tohle pravidlo by profesionální závodníky moc omezovat nemělo, protože kola vyšší než 65 mm většina z nich nevyužívá, nebo jen minimálně (časovky se pravidlo netýká).

Nová omezení se týkají i konstrukce rámů, jízdní kola používaná v silničních (od 1. ledna 2026) a dráhových (od 1. ledna 2027) disciplínách bude povolena pouze maximální vnitřní šířka vidlice 115 mm vpředu a 145 mm vzadu (měřeno po celé délce přední vidlice a zadního trojúhelníku). Nejspíš jde o snahu omezit aerodynamické kreace typu Lotus, které v dráhových závodech používají a ovlivnit by to mohlo prototyp kola Factor, který na Critérium du Dauphiné sedlá Jake Stewart (jde pouze o spekulaci, rozměry rámu nejsou oficiálně známy). 

Žádné časovkářské přilby v silničních závodech 

UCI schválilo také zavedení rozdílu mezi časovkami na jedné straně a silničními závody na straně druhé, pokud jde o povolené přilby. „S účinností od 1. ledna 2026 tak budou upřesněny specifikace přileb, které lze používat při různých závodech. Oddělení UCI pro vybavení bude po konzultaci s Komisí pro vybavení a nové technologie pokračovat v podrobné práci na tématu přileb, a to jak z hlediska schvalovacích postupů, tak specifikací pro nadcházející sezóny. Členové rovněž udělili sportovnímu oddělení UCI mandát k zavedení protokolu o schvalování přileb, který bude účinný nejdříve od 1. ledna 2027,“ uvádí UCI. 

SI202503030400.jpg

O osudu přilby Giro Aerohead v silničních závodech bude teprve rozhodnuto. 

Prakticky to znamená, že bychom neměli od příštího roku vídat upravené časovkářské přilby v silničních závodech. Ty občas používá tým Visma-LaB, konkrétně model Aerohead bez zorníku, ale jinak moc běžné nejsou, protože například model Poc Procen Air, který v rovinatých závodech používají závodníci EF Education-EasyPost a cyklistky EF Education-Oatly, je určen pro silniční použití, i když vypadá spíše jako časovkářská přilba. Už nyní je použití časovkářských přileb v silničních závodech omezeno tím, že přilba nesmí zakrývat celé uši.