Seriál závodů Visegradské čtyřky byl dohodnut v roce 2013. Letos je tedy na programu 12. ročník. Tentokrát bohužel poprvé bez české verze. 

Dnes byl na programu první ze tří závodů, maďarský Visegrad 4 Kerekparverseny (1.2). Oproti loňskému ročníku organizátoři přidali 14 km na délce (152 km) a k tradičnímu cílovému výjezdu (1,1 km á 8,7 % a maximem 13 %) ke klášternímu komplexu arciopatství na vršku nad Pannonhalmou, které si dali závodníci v posledních 6 km dvakrát, přidali ještě jedno náročnější stoupání s vrcholem na 98. km (3,4 km á 6,9 %). Oproti loňsku to znamenalo překonat v průběhu celé trasy závodu o 250 výškových metrů víc v celkově hodnotě 1490 metrů.

Loni přijela do cíle jako první dvojice jezdců, z níž byl úspěšnější Tilen Finkšt (Adria Mobil) před Martinem Voltrem (Pierre Baguette). Oba stanuli na startu i letos, jen Martin v jiném dresu ATT Investments. Celkem bylo možno ve startovní listině najít 27 týmů vesměs po 6 lidech, z toho jich 14 mělo licenci Continental teams.

Nechyběl žádný z českých conti týmů, tedy ATT Investments, Elkov - Kasper a TUFO - Pardus Prostějov. Pochopitelně také všechny tři maďarské United Shipping, Epronex a Karcag, z polských pouze Monogo Lubelskie, slovinské Adria Mobil a Pogi Gusto Ljubljana, slovenské Pierre Baguette a Dukla Bánská Bystrica, nizozemský Universe, filipínský Victoria Sports a nechyběl ani maďarskou bankou sponzorovaný kmenový tým Pavla Nováka MBH Bank Ballan CSB. Zbytek tvořily klubové, regionální či národní výběry z Česka, Slovenska, Polska, Maďarska, Itálie, Norska, Rakouska a Nizozemska. Českých jezdců se ke startu prezentovalo 29 a po domácích (30) tvořili druhou nejpočetnější národnostní skupinu.

O komentář k průběhu závodu jsme požádali Jardu Friedeho z ATT Investments. Od začátku se stále nastupovalo a zhruba v polovině závodu odjela přibližně 20členná skupina. Jelikož v ní chyběli zástupci týmu MBH Bank Ballan, tak se angažovali ve sjíždění, přičemž se dostali až ke dvěma minutám.

Ve stoupání na 98. km totálně roztrhali balík, ovšem nadělila se i čelní skupina. Dlouho byla situace kvůli množství skupin a skupinek dost nepřehledná. Následně se ukázalo, že 20 km před cílem jede jako jediný z českých jezdců, resp. týmů v první 6členné skupině Martin Voltr. Ještě před nájezdem na cílový okruh se potrhala i čelní skupinka. Martin se nakonec utkal o 3. místo s Maticem Žumerem z Adria Mobil a "zbylo" na něj 4. místo.

"Chtěli jsme být aktivní a to jsme splnili. Měli jsme člověka v první skupině. Závěr byl na výkon, tři kluci byli lepší. Pódium by pochopitelně bylo lepší, ale nespokojeni nejsme," konstatoval sportovní ředitel ATT Investments.

Vítězem se stal 21letý Dario Igor Belletta z italského klubového Solme - Olmo před 30letým Jánosem Pelikánem z domácího United Shipping. 

Z českých jezdců dokončili v popředí výsledkové listiny ještě na 10. místě Michael Boroš (Elkov - Kasper), 12. Michael Kukrle (ATT Investments) a 17. Ondřej Pokorný (TUFO - Pardus Prostějov).

"Do závodu jsem šel s velikou motivací, loni jsem byl druhý a vítězství mi uteklo o kousek. Týmová strategie byla celkem jednoduchá, chtěli jsme pošetřit Kubu Římana do případného hromadnějšího dojezdu a zbytek měl útočit a tvořit těžký závod. Prvních 80km se stále nastupovalo, potom se povedla vytvořit větší skupina cca 15-20 lidí, kde jsem byl od nás já a Kuky (Michael Kukrle). Chyběl tu celý tým MBH Bank, který pracoval v pelotonu a snažili se nás stáhnout," popsal vstup do závodu Martin Voltr.

"Organizátoři oproti loňsku přidali  jeden delší kopec cca 50 km do cíle, v něm jel Kuky tempo a očesal tu skupinu na nějakých 10 lidí. Pak jsem zaútočil já a hned jsme odjeli v šesti lidech. Spolupráce fungovala, ale 20km do cíle odjel sólo János Pelikán. My jsme stále spolupracovali, ale vítězný Ital byl opravdu hodně silný. Hned v prvním přejezdu Pannonhalmy nastoupil a odjel nám. Pro nás z toho nakonec mohl být hodně těsný souboj o druhé místo, Pelikánovi totiž docházely síly a my do něj letěli, ale už jsme to nestihli," popsal rozhodující pasáže Martin.

"Celý tým fungoval skvěle. Všichni jsme se střídali v nástupech a mohlo to padnout na kohokoli. Osobně jsem teď trochu zklamaný, náš tým je tak silný, že to chtělo aspoň pódium, bohužel jsem na to v úplném závěru 100 metrů do cíle neměl už nohy," litoval nakonec absence na pódiu 23letý závodník, jedna z mnoha letošních posil ATT Investments.