Druhá, poslední a profilově těžší etapa byla dlouhá 151 km s celkovým převýšením 1914 metrů. Většina výškových metrů byla koncentrována mezi 60. až 130. km. Už na 10. km byla první vrchařská prémie, důležitější ale byla ta rychlostní, která se nacházela o 9 km dále a kde se kromě bodů braly i bonusové vteřiny od 3 do 1. Další RP pak měly přijít na řadu na 100. a 120. km.

Proč RP tak zdůrazňujeme? Protože se tu dosud hrálo o vteřiny a každá byť jediná mohla hrát rozhodující roli v konečném pořadí. Zvláště když rozdíl mezi lídrem závodu Dominikem Neumanem (ATT Investments) a druhým Nikiforosem Arvanitouem (Team United Shipping) činil před startem právě jen jednu jedinou vteřinu.

529137014_17886154086341711_6320737200522691018_n - kopie.jpg

Do denního úniku se dostalo pět jezdců. Své zástupce tam měly maďarské týmy Karcag a Epronex, slovenská Dukla Bánská Bystrice a polské regionální výběr Mazowsze a klubový Mostostal. Nejlépe postavení kluci v GC měli ztrátu na Dominika +2:04. V pelotonu se o tempo starali jezdci ATT Investments, srovnaní v kompletní šestici na špici. Při stoupání na druhou VP po 60 odjetých km se skupinka uprchlíků rozpadla, vpředu zůstali pouze Michał Glanz (TTS.coach / Spica Solutions) a Dávid Kaško (Dukla Banska Bystrica).

Po 2 hodinách a 10 min. závodění se přijelo do města s vyfrézovanou vozovkou a vyčnívajícími kanály. Rozhodčí tu závod zastavili. Kluci pauzu využili na doplnění užitečných a vyprázdnění už zbytečných tekutin, hledajíce stín před žhnoucím sluncem. Po krátké pauze byl závod obnoven, dvojice vpředu vyjela zhruba o 2 minuty dříve. Kaškovi při pauze tak zatuhly nohy, že brzo po rozjetí závodu vypadl soupeři z háku na profilově nenáročném úseku.

WhatsApp Image 2025-08-09 at 14.19.04 (1).jpg

Na čele pelotonu stále k vidění dresy ATT Investments. Bylo nutno vnímat, že žlutý dres tu veze lídr bodovací soutěže, zatímco lídr GC červený. Situace se změnila při nájezdu do kopcovité pasáže, začínající na 110. km stoupáním o délce 4,2 km a sklonu 5,4 %. Tady se to pokusil dělat co nejtěžší tým United Shipping, který poté vystřídali jezdci týmu Monogo Lubelskie Perla Polski, kteří měli v GC na 3. místě Pawła Szóstku. Výsledkem bylo, že se jim podařilo zredukovat hlavní skupinu na zhruba 40 lidí, kteří po 3 hodinách jízdy dostihli posledního uprchlíka.

Stalo se tak bezprostředně před poslední rychlostní prémií. Před ní se na čele srovnala kompletní šestice ATT Investments a v tvrdém souboji se soupeři si naši kluci zajistili první dvě místa.

Rozhození tempa a nutnosti srovnat tepy využil ke kontra ataku Riccardo Lucca (Karcag Cycling ÉPKAR Team) - který byl i ve včerejším úniku, a tudíž byl s odstupem 22 vteřin na Dominika velmi nebezpečný - a odjel sólově ve stále ještě stoupavém terénu, který na 130. km ukončovala poslední VP. Zbylých 20 km se do cíle pak už převážně klesalo. 

aaea0b3d-a7b2-4011-a134-af7730a26650.jpg

Po 3:20 hod. k Luccovi přiletěl další Ital Gabriel Fede (Beltrami TSA Tre Colli), což situaci činilo ještě nebezpečnější. Jenže to už byla stíhací skupina na dohled a na čele s početnou ekipou ATT Investments je dostihla. S tím se naši jezdci na první pohled trochu překvapivě nespokojili a Martin Voltr a poté Filip Řeha nastupovali s cílem odjet. Soupeři ale byli proti a nenechali je. 

Pak se situace zklidnila, na čele se usadili dva jezdci United Shipping a jelo se tempo. Ovšem jen chvíli, protože závodníky bylo nutno znovu zastavit. Tentokrát před železničním přejezdem kvůli blížící se vlakové soupravě.

Po obnovení závodu následoval další útok ATT Investments. Cílem jistě bylo zamezit hromadné koncovce a zmrazit tak dosud získané bonifikace u těch, kdož ještě mohli díky cílovým bonifikacím Dominika ohrozit. Šlo v podstatě o jediného závodníka, Nikiforose Arvanitoua.

4b53de17-e53c-4cda-89ef-3590e2f8ad7e.jpg

K našemu závodníkovi se přidali další dva jezdci, ale pochopitelně to nechávali hlavně na něm. Do cíle se to tedy dotáhnout nepodařilo, ale donutilo to soupeře v závěrečných kilometrech intenzívně pracovat na sjíždění. Koncovku pak kluci zvládli bravurně, vyvezli Dominika do skvělé pozice a obsadili první dvě místa! V čase vítěze dokončilo 29 lidí a mezi nimi všech šest kluků ATT Investments! 

"Na první rychlostní prémii srovnal řecký závodník čas s Dominikem, a jelikož v prologu byl lepší snad o tisíciny, tak právě o ty jsme v tu chvíli prohrávali. Tím, že rozhodčí kvůli rozbité silnici zastavili závod, vypadla druhá rychlostní prémie. Zbývala tedy ta poslední a pak cíl. Prémii kluci zvládli výborně, Alan vyhrál a Dominik byl druhý. Když pak rozhodčí asi 7 km před cílem zastavili na přejezdu závod podruhé, dal jsem klukům pokyn, aby ve zbývajících kilometrech byli maximálně aktivní, aby dostali soupeře, tedy především tým United Shipping a hlavně jejich lídra, pod tlak. A vyplatilo se. Závěr pak kluci zvládli znovu na jedničku," popsal etapu Jarda Friede.

5a5785d6-9718-43a0-9d03-28b5ede34c88.jpg

"Máme všichni obrovskou radost. Osobně oceňuju nejen samotné výsledky, které jsou skvělé, ale i úžasné týmové pojetí. Všichni se vydali z maxima sil ve prospěch celku. Týmovost a zdravé sebevědomí jsou podstatnými faktory našeho úspěchu. Právě těmito vlastnostmi jsme kromě výkonnosti brali soupeřům, kteří na nás coby lídra závodu zaměřovali nejvyšší pozornost, vítr z plachet. Naprosto super představení týmu. A není to poprvé. Jen připomenu vítěznou etapu a celkové prvenství jiného českého závodníka Šimona Vaníčka na nedávném Dookoła Mazowsza. Symbióza s polskými závodníky je dokonalá. Vezeme se na vítězné vlně a doufám, že ještě zdaleka neskončila," doplnil nadšeně Jarda Friede.

"Dnes náročný den pro celý tým. Kluci odvedli perfektní práci, odmakali to, kontrolovali, rozjížděli, v závěru útočili. Opravdu super práce a velké poděkování! Jsem nadšený, jak se nám tu dařilo a jak se daří celou sezónu. Jsem šťastný za dvě vyhrané etapy a celkové prvenství, ale i za dnešní Alanovo druhé a celkové třetí místo," nešetřil nadšením Dominik Neuman. "Na první prémii mě řecký soupeř přeskočil, na třetí - druhá byla zrušena - jsem se na čelo vrátil. A v cíli jsme tuhle výbornou práci celého týmu završili. Lepší to být už nemohlo. Díky patří nejen klukům z týmu, ale i personálu, který se tu o nás stará, a vůbec vedení a celému týmu ATT Investments za podmínky, které nám v průběhu celého roku vytvářejí!"

c5233cdc-88b6-4144-9f24-1309a0f94a40.jpg

Závěrečná inventura: Dominik vítězství v bodovací soutěži, dvě vítězné etapy a hlavně celkové prvenství, Alan Banaszek celkově 3., prvenství v týmech. 20. sezónní prvenství ze závodů pod hlavičkou UCI! Když jsme u UCI, pak bodový zisk by měl mít hodnotu 84: za celkové 1. místo 40, za 3. 25, za vítěznou etapu po 7, za 2. v etapě 3, za den v roli lídra po 1 bodu.

A na úplný závěr nutno pochválit přímý přenos na YouTube. Kdyby to tak bylo vždycky a všude, byla by radost závody sledovat.