Vše, co byste měli vědět o bateriích do elektrokola

17.02.2020 | TZ Vojtěch Kulhánek - VseProKolo

Vše, co byste měli vědět o bateriích do elektrokola

Elektrokola jsou v posledních letech naprostým hitem. Není se čemu divit. Jsou skvělým pomocníkem v mnoha situacích. Elektrokolo je skvělým dopravním prostředkem ve městě, se kterým se dostanete do práce, aniž byste se museli mačkat v prostředcích hromadné dopravy nebo stát dlouhé hodiny v dopravní zácpě – a přitom se příliš nezapotíte ani v nepříznivém terénu.

Elektrokolo je vhodné pro každého

Elektrokolo je skvělým kompromisem na výlety v okamžiku, kdy nestíháte své druhé polovičce, ale hodí se také jako rehabilitační prostředek pro lidi, kteří se vrací k cyklistice či ke sportu obecně po delší době. Pokud už jste této variantě cyklistiky podlehli, nebo teprve pořízení elektrokola do vaší domácnosti plánujete, měli byste se seznámit nejen s obecnými poučkami o tom, jak vybrat elektrokolo a jak jej využívat, ale také s tím, jak pečovat o jeho baterii, aby vám sloužila co nejlépe i nejdéle.

Pojďme se tedy podívat, jak o baterii elektrokola pečovat a na vše, co byste o nich měli vědět.

Základní informace o bateriích do elektrokola

V dávných časech na začátku elektrokol se pro jejich pohon používaly takzvané baterie gelové či olověné. Možná i tyto akumulátory stály za tím, že si tento dopravní prostředek nezískal příliš velkou popularitu – však
často vážily přes dvanáct kilo! Vlastně se tím příliš nelišily od autobaterií…

A komu by se s takovým kolem chtělo tahat? K tomu si vzpomeňme na jejich neohrabaný vzhled… a skutečně se nemůžeme divit, že se na elektrokola lidé dívali skrz prsty.

Doba se však posunula a s ní i technologie.

· Typy akumulátorů

Dnes se v elektrokolech používají především lithion-iontové články (Li-Ion), v menší míře pak lithium-polymerové (Li-Pol).

Tento typ akumulátorů je pouze o něco větší než tužkové baterie, které trochu připomínají i svým tvarem.

Právě akumulátor dělá finální cenu elektrokola. Můžete v něm mít baterii za pár tisíc, ale výjimkou není ani akumulátor v ceně kolem 20 000 korun. Kvalita a cena baterií do elektrokola se liší v mnoha ohledech a výběr záleží především na tom, jakou výdrž od elektrokola očekáváte.

· Co všechno má na výdrž baterie vliv?

Pokud se budeme bavit o tom, jak dlouho můžete na elektrokole jezdit předtím, než je nutné baterii znovu nabít, je třeba počítat rovnou s několika faktory. Patří mezi ně například terén, ve kterém na elektrokole jedete, ale také například hmotnost a fyzická kondice cyklisty či počasí…

· Kolik má baterie do elektrokola cyklů?

U kvalitních akumulátorů do elektrokol se běžně uvádí životnost 4-5 let či (přibližně) 800-1000 cyklů – tedy počtu úplného nabití a vybití baterie.

Reálná životnost či počet cyklů baterie opět záleží na mnoha faktorech a nejde ji předem přesně určit. Setkali jsme se však i se zákazníky, kteří spokojeně používají svou první baterii déle než pět let.

Celkovou životnost ovlivníte jak správnou péčí, tak samozřejmě i způsobem, kterým elektrokolo využíváte.

· Jak na správné nabíjení

Baterii je ideální nabíjet po každé vyjížďce. Předtím je však vhodné nechat ji vychladnout, aby nedocházelo k přehřátí, které má na životnost akumulátoru neblahý vliv. Nabíjení vychladnutého akumulátoru by mělo probíhat v pokojové teplotě a každé třetí nabití baterie je vhodné provádět přes noc tak, aby se plně dobily všechny články baterie. Co naopak není vhodné vůbec, je nabíjet baterii těsně před jízdou.

· Paměťový efekt

U moderních Li-Ion baterií se není třeba významně obávat paměťového efektu. Tento pojem byl v minulosti hrozbou nejen u elektrokol, ale například i u mobilních telefonů a měl neblahý vliv na životnost baterií. Pokud jste totiž zařízení připojili na nabíječku dříve než při plném vybití baterií, po určitém čase si baterie na tuto úroveň vybití „zvykly“ a připojení k nabíječce tak vyžadovaly dříve než při plném vybití…

Pokud už máte elektrokolo nebo o jeho koupi uvažujete, je jasné, že chcete, aby vám vydrželo co nejdéle v co nejlepším stavu. Kromě zmíněných bodů je pro co nejdelší dojezd důležitá i samotná jízda.

Nepodceňujte správné řazení

Pokud řazení podceníte a nadužíváte asistence elektrokola, dochází ke zvýšení spotřeby energie a s tím i ke snížení dojezdu.

Při rozjezdu je ideální používat lehčí převod na kole a nejnižší stupeň asistence elektromotoru. To platí například v případě křižovatek. Než zastavíte, podřaďte na lehčí převod. Rozjezd bude pro vás rychlejší a jednodušší a pro baterii šetrnější.

Jak na skladování elektrokola a jeho baterie?

Co dělat, pokud víte, že s koncem sezóny nebudete elektrokolo delší dobu používat?

- Elektrokolo vždy skladujte při 80 - 90% stavu baterie. Při skladování vybité baterie existuje nebezpečí, že už ji znovu nenabijete.

- Baterie elektrokola i v klidovém stavu dobíjejte každé tři měsíce.

- Elektrokolo skladujte v teplotních podmínkách v rozmezí 0 °C až 20 °C. Nižší i vyšší teploty bateriím škodí a snižují jejich životnost.

Na první pohled se možná zdá, že je udržování baterií elektrokola hotová věda. Stačí však dodržovat pár základních zásad a je téměř jisté, že vám bude sloužit dlouhá léta. Jen údržbu, nabíjení ani skladování nepodceňujte. Jedná se o malé kroky, které mají na spokojenost akumulátorů skutečně velký vliv.



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste