Vyzkoušeli jsme za vás... Basso Diamante 2019

10.07.2019 | Marek Ježdík

Vyzkoušeli jsme za vás... Basso Diamante 2019

Basso Diamante. Italská specialita pro rok 2019, kterou jsem měl možnost testovat po dobu tří týdnů. Na kole jsem natočil okolo 1300 km a můžu říct, že to rozhodně stálo za to.

Malá italská firma Basso byla založena v roce 1977. Příjemné je to, že nepodlehla moderním trendům společnosti a nepřenesla svou výrobu do asijských států. Všechny komponenty včetně rámu jsou vyrobeny a sestaveny v Itálii, což může zaujmout cyklistické fajnšmekry. Značka navíc nabízí možnost „custom“ stavby – zákazník si může vybrat z několika komponentových sad, zapletených setů kol, ale i délky představců, klik, a nebo třeba počtu zubů na převodnících tak, aby dostal přesně své vysněné kolo.

První se na kolo podíváme z technické stránky. Máme tu tedy extrémně tvrdý aero rám s mohutným středem, elegantním vykrojením sedlové trubky a aero představec, který volně přechází v horní rámovou trubku. Zní to jako skvělé náčiní na rovinaté etapy. Celkový dojem z rámu podtrhuje barva ,,Lunar Blue,, , která podle mě nenadchne, ale ani neurazí. Poté oceňuji detaily v podobě italských trikolor, ať už je to na zadní straně sedlové trubky a nebo u krku vidlice. To z rámu dělá dokonalost z uhlíkových vláken, za kterou by jsme dali téměř 90 tisíc korun (lehce přes 80 tis. Kč – fakticky 81 999 Kč) :-)

gallery

Extrémní tuhost dodávají rámu také karbonová kola Microtech M150 s výškou ráfku 50mm, která si Basso vyrábí také samo. Váží 1610 gramů. Ve stejné cenové kategorii to mají celkem těžké. Nemají keramická ložiska a nepatří mezi nejlehčí kola s vyšším ráfkem, ale mohou zaujmout vzhledem a nezaměnitelným zvukem. Když tohle pomineme, tak na rovině a ve sjezdech působí velice rychle. Na kolech máme obuty BEZDUŠOVÉ pláště Michelin PRO 4. Jedná se o čistě závodní směs, která je na suchu opravdu, ale opravdu nekompromisní. Kolo jede přesně tam kam vy iniciujete náklon a hodně podrží v prudkých zatáčkách. Mají pouze jednu podmínku a tou je plná důvěra jezdce. Poté jsou schopny poskytnout maximální výkon. Díky absenci jakéhokoliv vzorku je asi jasné, že na mokré silnici je jejich funkčnost radikálně snížena. Nepřičítal bych to jako mínus. Je to speciální obutí a pokud víte, že vám při závodě nespadne ani kapka, tak máte pláště, které vás nezklamou.

Řazení a přenos síly zajišťuje Ultegra R8000. Co k tomu říct? Je spolehlivá, přesná a tuhá. Jednoduše si ji zamilujete. Každé řazení o převod výš nebo níž vás bude bavit. Této sadě není opravdu co vytknout, je to nejlepší sada v poměru cena/výkon. Samozřejmě Basso nabízí čistě italskou stavbu, tím mám na mysli novou 12 rychlostní sadu Super Record a špičková zapletená kola od Campagnola, ale to už opravdu budete muset sáhnout hodně hluboko do kapsy. Mohu vás ujistit, že přes magickou hranici 200 tis. Kč by jste se určitě dostali. Na druhou stranu proč? Testovací model, který máme k dispozici podle mě nabízí úplně vše, co by závodní kolo mělo mít.

Poslední věcí co rozhodně stojí za zmínku je sedlo ASTUTE SKY LITE 3.0. Jezdit na tomto sedle byl opravdu očistec. Je to karbonový plátek potažený kůží a po bocích lehce vystlaný. Je ultralehké a tvrdé, ale ultranepohodlné… Každý z nás máme jinak tvarované pánevní kosti a já si prostě na toto sedlo nemohl za tři týdny zvyknout. Potřeboval bych více času, přeci jen se říká, že než si člověk na sedlo zvykne, chce to alespoň 3000 km.

Rád bych se také podělil o mé jízdní dojmy. Po prvním týdnu jsem byl celkem nejistý. Bylo hodně těžké si na kolo zvyknout. Má agresivní geometrii. Neustále vás nutí sedět v aerodynamické pozici, i když si to nepřejete. Není to kolo pro žádné čajíčky. Čisté závodní náčiní. Dokud si na něm chvíli neposedíte a nepřekonáte několik prvních bolestivých tréninků, bude pro vás nesnesitelně nepohodlné. Měl jsem strach ho ve sjezdu pořádně pustit do zatáček, působilo nestabilně a citlivě. Když tohle vše zpočátku překonáte, čeká vás výjimečné svezení. Kolo je opravdu rychlé, díky své tuhosti je cítit jak ho každé šlápnutí popožene vpřed. Na to se dá hodně rychle zvyknout a můžu vás ujistit, že pak zapomenete na to, jaké to je jezdit pomalu. Postupně mě na Bassu začalo vše bavit. Bavilo mě na něm spurtovat, stoupat, ale i sjezdovat. Kupodivu mě na něm začalo bavit i sedět. Jednoznačně nejvíc endorfinu se mi do krve vyplavovalo při jízdě z kopce. Tam jsem brzy pochopil, že je potřeba to tam prostě poslat a Basso se mi za to odměnilo velmi rychlou, pružnou a přímou jízdou. Nejsem typ čistokrevného rovináře, s mými 65 kilogramy toho moc na rovině nenapáchám, takže tady nebyla chyba v kole, ale v mém somatotypu. Vždy, když fouknul z boku vítr, tak jsem měl plné ruce práce ho udržet ve stopě. Přes svých 7,7kg působí ve stoupáních celkem hravě a oceníte zde přenos energie, která nejde dolů, ale dopředu.

Kdybychom si to měli shrnout, tak bych kolo hodnotil nadprůměrně dobře. Je hezké a výstřední. Rozhodně zaujme. Začalo se mi stávat, že jsem si večer oblékl džíny a košili a zajel si na něm na kávu jen, aby ho všichni viděli. Dalším plusem je záruka italské kvality. Rozhodně si vás bude získávat jeho rychlost a ostrost. Nedostatkem je poměr cena/výkon. Na to, že za kolo dáme téměř 150 tisíc korun (přes 140 tis. Kč – fakticky 141 999 Kč), tak je o něco těžší než konkurenční stroje a na slabších komponentech.

Více informací, včetně možnosti testování na stránkách výhradního distributora www.basso-bikes.cz.

Mára



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste