Vyzkoušeli jsme za vás... Canyon Ultimate CF SL 8.0 Disc

30.06.2018 | Libor Matějka

Vyzkoušeli jsme za vás... Canyon Ultimate CF SL 8.0 Disc

Canyon rozšířil nabídku silničních kol s kotoučovými brzdami i o modely řady Ultimate, která nabízí rychlá závodní kola, ale nasazení kotoučů dělá z Ultimate všestrannější stroj. Vyzkoušeli jsme model Ultimate CF SL 8.0 Disc.

Na tohle kolo jsem se už těšil dlouhou dobu, tedy ne na Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0 konkrétně, ale na kolo hlavně silničářské s možností vjet i na prašné cesty. Není to sice Gravel, Canyon jej prezentuje jako čistou silničku, ale kotoučovky a širší pneumatiky mě od začátku ponoukaly vyjet i mimo asfalt. A na to jsem se těšil.

Hned v první jízdě jsem to trochu přehnal a domů to vzal přes les, kde jsem jel jen jednou, v obráceném směru a na horském kole. Převody stačily poměrně dlouho, ale když jsem vjel v lese na prudkou cestu pokrytou jehličím, tak nestačily pneumatiky určené jen pro asfalt. A musel jsem z kola dolů a jít po svých. Kolo je obuté do silničních plášťů CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II udávané šíře 25 mm, nám se zdály od začátku trochu víc "nafouknuté" a posuvkou jsme naměřili šířku 28mm. A bylo to ve prospěch našeho ježdění.


Ale k tomuto kolu od začátku

Jedná se o model CANYON ULTIMATE CF SL DISC 8.0, vybavený kompletní sadou Ultegra s kotoučovými brzdami od Shimana a doplněné koly DT Swiss obuté do plášťů CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II . Dalšími komponenty jsou sedlo Fizik Antares a sedlovka, představec a řídítka vlastní Canyonu. Tedy nic ošizeného, aby mohla jít cena dolů. Sada Shimana je čistá, komponenty jsou značkové se zaručenou kvalitou. Na tom si Canyon dává záležet u všech svých modelů.

Modelová řada Ultimate označuje ostrá silniční kola, na kterých závodí profesionálové týmů Movistar a Katusha Alpecin. Jedná se o kolo do kopců a zvlněných terénů, na rovinaté závody profesionálové používají model Aeroad. 

Přidáním kotoučových brzd se ovšem všestrannost kola zásadně rozšířila. Kotoučové brzdy umožňují nasadit širší pláště a Ultimate, podobně jako model Endurace, dokáže pojmout i velmi široké pláště. Rázem se tak z čistokrevné závodní silničky stává univerzální stroj vhodný k širšímu použití. 


S druhou sadou kol ideálním společníkem

K tomuto kolu bych si pořídil druhý pár zapletených kol, na původní bych nasadil ještě širší vzorek s trochu terénním vzorkem. Do rámu a vidlice by se bez problémů vešly a brzdy tomu také nebrání. Nechal bych i kazetu a kola by sloužila k výletům, během kterých bych zabrousil do přírody a do více zvlněného terénu.

Druhá kola na silnici by mohla být karbonová, na kotoučových kolech odpadá nutnost změn brzdových špalíků. Ideální by byl plášť či galuska široká 25 mm a kazeta s menšími rozdíly mezi převody. Při silničním tréninku je kazeta s největším pastorkem s 32 zuby až příliš. Rozestupy převodů na pastorcích byly příliš velké. Převodníky mají dnes standardní počet 52 a 36 zubů. Kazeta s lehkými převody je vhodná do velkých kopců na silnici a na lesní a polní cesty. Na kole se závodními vlastnostmi, jakým Ultimate je, bych preferoval o něco závodnější kazetu. Ale je to detail, který lze snadno přizpůsobit.

Ultimate s kotoučovými brzdami je svými vlastnostmi velmi podobný modelu Endurace. Lehké převody, široké pláště a kratší posed jsou příjemnými inovacemi, ale možná bych od ostrého závodního stroje čekal o něco závodnější nastavení, ale i tak se jedná o mimořádně rychlé kolo. 

Testovaný model je osazen kompletní sadou Shimano Ultegra nové generace. Ta má i vlastní páky určené pro hydraulické kotoučové brzdy a jedná se o velký pokrok. Páky jsou mnohem hezčí a lépe se drží. Celá sada vypadá lépe, než předchozí generace a je velmi funkční a spolehlivá. 

Hliníková zapletená kola dodal DT Swiss. Fungují a vypadají velmi dobře, pro každodenní použití jsou vynikající volbou. Cyklisté se závodními ambicemi možná zvážili upgrade na karbonová kola, ale já byl s modelem PR 1600 Spline DB velmi spokojený. 

Lehká karbonová sedlovka a hliníková řídítka a představec jsou přímo od Canyonu. 


Canyon Ultimate si během testování vyzkoušela hned trojice jezdců. 

Kolo jsme postupně osedlali tři různě zaměření cyklisté s různou výškou postavy, abychom dostatečně odhalili vlastnosti kola. 

Marek: Ultimate ve velikosti S měl být vhodný pro mou výšku (175 cm), ale délka byla pro můj způsob posedu krátká. To je společná vlastnost všech současných kol, u téměř každého testovaného kola různých značek bych jako první sáhnul po delším představci. Ovšem jízdní vlastnosti testovaného kola byly vynikající. Ultimate dobře reaguje na změny směru, ve sjezdu je klidný a ve stoupáních dostatečně lehký. Díky širokým plášťům a karbonové sedlovce je jízda pohodlná, 28mm pláště zvládnou opravdu hodně. 

Kotoučové brzdy jsou nepochybně pokrokem v účinnosti brzdění a také umožňují nasazení širších plášťů. To jsou dva velké důvody, proč kotouče na silnici zvážit. Jsem příznivce závodních silniček a proto bych si kolo mírně upravil, ale jako všestranný stroj funguje Ultimate opravdu excelentně. 

Libor: Kolo jsem testoval především já, podle tabulek bych měl mít rám o číslo (dnes je to ovšem  měřeno konfekcí XS - S - M, tedy ne číslem) menší, ale díky slopingovému rámu vypadalo vysunutí sedlovky dobře i při mé výšce a délka mi vyhovovala.

Zajímavá je šířka řídítek, pouze 40 cm. Nejsem zdaleka Adam Hansen, který vozí i při své výšce řídítka jen 38 cm široká,  já bych volil o dva centimetry řídítka širší (42 cm). Ale nakonec jsem si i zvykl a po několika trénincích neměl problém.

Petr: Tři dny kolo sloužilo i mě, velikostně by mi asi pasovalo lépe o číslo větší, proto nedokáži říct, jak by se mi zamlouvalo. Každé kolo má svoji geometrii rámu a svá specifika a těm je potřeba se přizpůsobit a stroj doladit ke své spokojenosti. 

Řidítka sice pěkně padla do ruky, osobně bych se přimlouval za širší, která by ještě přidala na ovladatelnosti. Každý cyklista nejraději vyhledává silnice s minimálním provozem, tomu se někdy rovná i horší kvalita povrchu, širší pláště tento problém vyřeší, pěkně vyžehlí hrany, kostky a jiné nerovnosti. Pokud jsou pravdivé údaje výrobců, že širší pláště nemají větší valivý odpor, je tato varianta na české silnice ideální. Testovaný Canyon se mi designově velice zamlouval, tvar a křivky rámu spolu s kotoučovými brzdami dávají kolu vzhled ostré silničky, chybějící klasické brzdy kolo na oko hodně "provzdušní". A povedené je také barevné sladění celého kola. 

Závěr 

Canyon Ultimate CF SL 8.0 Disc je kolo, které toho zvládá nečekaně hodně. Koncept klasické silničky s kotoučovými brzdami, které umožňují nasadit i relativně hodně široké pláště a udělat z něj stroj s velmi odlišnými vlastnostmi, je výborný nápad a takové kolo je všestranným a spolehlivým parťákem cyklisty. Chcete závodní kolo? Máte ho mít, Ultimate je lehký, pevný a ovladatelný. Chcete pohodlné kolo do na cesty rozdílných kvalit? I to Ultimate zvládá výborně. Výbava je vynikající a spolehlivá, nová verze sady Ultegra opět posouvá kvalitu jízdy o kus dál. 

gallery

Vybavení

  • RÁM Canyon Ultimate CF SL Disc
  • VIDLICE Canyon One One Four SLX Disc
  • HLAVOVÉ SLOŽENÍ Canyon | Acros
  • PŘEHAZOVAČKA Shimano Ultegra, 11S
  • PŘESMYKAČ Shimano Ultegra, 11S
  • BRZDOVÉ/ŘADÍCÍ PÁKY Shimano Ultegra Disc, 11S
  • BRZDY Shimano Ultegra Disc
  • KAZETA Shimano Ultegra, 11S
  • KOLA DT Swiss PR 1600 Spline DB
  • PLÁŠTĚ Continental Grand Prix 4000S II
  • KLIKY Shimano Ultegra, 11S
  • PŘEVODNÍKY 52 | 36
  • ŘETĚZ Shimano CN-HG700-11
  • STŘEDOVÉ SLOŽENÍ Shimano Pressfit
  • PŘEDSTAVEC Canyon V13
  • ŘÍDÍTKA Canyon H17 Ergo AL
  • OMOTÁVKA Canyon Ergospeed Gel
  • SEDLO Fizik Antares R5
  • SEDLOVKA Canyon S13 VCLS CF (15 - 35 mm Setback)
  • VELIKOSTI RÁMŮ 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
  • BARVA Stage Race Blue
  • HMOTNOST 7,5 kg

    Cena 72 599,- Kč


    Testovali jsme na jižní Moravě v místech, kterým se říká Moravské Toskánsko v Litenčické pahorkatině (abych byl přesnější Moravské Toskánsko se označuje spíše nedaleká Kyjovská pahorkatina, ale tady u nás doma je to podobné). Díky zvlněné krajině, s nepříliš velkými kopci je to příjemné místo pro cyklistiku.

    A krajina je i fotogenická, podívejte se například na fotografie Tomáše Vocelky

    Foto Libor Matějka



    Mohlo by vás zajímat


    Diskuze k článku

    Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste