Wilier při vývoji Verticale SLR vsadil na osvědčený recept, chtěl dosáhnout co nejnižší hmotnosti, mimořádné tuhosti a zároveň přinést i přiměřený komfort. Oproti Zero SLR ušetřila celá rámová sada (v případě Verticale jde nejenom o rám a vidlici, ale také o kokpit a sedlovku) téměř 150 gramů, tedy asi deset procent.

IMG_6307.jpeg

Výrobce toho dosáhl kombinací prémiových karbonových vláken a chytrými detaily, jako jsou odlehčené středy os nebo nově integrovaná objímka sedlovky. Ta na Zero SLR působila trochu neohrabaně, zatímco u Verticale je čistě zakomponovaná do linie rámu. Zajímavá je konstrukce přední vidlice, levá noha (z pohledu cyklisty) je robustnější, aby lépe odolávala silám při brzdění. Takové detaily přinášejí skvělé jízdní vlastnosti, ke kterým se dostaneme později. 

Tvary rámu jsou až tradiční, ale přitom moderní. Z estetického pohledu je to nepochybně krásné kolo a musím říct, že tento vzhled na mě dělá větší dojem než aerodynamické kreace. 

IMG_6313.jpeg

Lakování testovaného modelu v nápadné červené barvě Red Velvet s výraznou metalízou si zaslouží zvláštní zmínku. Nejde tolik o samotný vzhled a barevnou kombinaci, ale především o úroveň zpracování. Každý detail na laku a rámu je krásný. Standardně se rám vyrábí ve čtyřech barevných kombinacích a k dispozici je také zakázkové lakování na míru díky programu Wilier Infinitamente.

Kola Miche Kleos RD36 příjemně překvapila

Komponentová sestava je v mnohém výsledkem propojení značek Wilier a Miche. Nejnápadnějším příspěvkem jsou zapletená kola Miche Kleos 36 s karbonovým ráfkem vysokým 36 mm a hmotností 1470 gramů. Vyšší specifikace modelu Verticale jsou vybaveny koly Kleos RD36 s náboji Aero Blade s keramickými ložisky CeramicSpeed (1390 gramů). Výplet je ze zploštělých ocelových drátů.

IMG_6314.jpeg

Obutí testovaného kola tvořily pláště Vittoria Corsa Pro v šíři 28 mm s dušemi, i když kola jsou připravena i na bezdušový systém. V kombinaci s ráfky působí celek vizuálně elegantně, lesklý karbon s decentními logy Miche ladí se zbytkem kola i s plášti se světlým bavlněným bokem. Zpracování kolo je špičkové, naživo vypadají skvěle.

Na silnici kola Kleos 36 nepřekvapila nízkou hmotností ve stoupáních a při zrychlování, od nízkého ráfku jsem takové vlastnosti očekával, ale kola zdobí také skvělá pevnost výpletu, díky níž se kolo chová příkladně a drží stopu ve sjezdech. Miche možná není tak zavedené jméno mezi elitními výrobci zapletených kol, ale v tomto případě odvádí práci na jedničku.

Krásný kokpit se zvláštními detaily

Integrovaný karbonový kokpit (řídítka a představec v jednom) navazuje na trend posledních let. Vedení hadic brzd je kompletně skryté, představec má čisté linie a do zbytku kola skvěle zapadá i díky dobře zpracovaným podložkám pod představcem. Součástí řídítek je i integrovaný držák na cyklopočítač, který zapadá do celkové estetiky kola.

IMG_6308.jpeg

Tvar řídítek ale může být lehce kontroverzní. Horní část není příliš  placatá, což potěší milovníky klasického úchopu, ovšem konce oblouků jsou mírně skloněné směrem dolů. To nemusí sednout každému. Osobně mám radši, když konce oblouků jsou horizontální, úchop se mi pak zdá o něco jistější. Šířka řídítek následuje poslední trendy, je užší nahoře (37 cm) a rozšiřuje se do oblouků na 40 cm. Není to ale plynulý přechod, spíš esíčko přímo pod pákami. To je celkem netradiční, ale v praxi to nijak nevadí, jde tedy spíše o estetiku. A širší úchop dole je dobrý nejen vzhledem k ovladatelnosti ve sjezdech, ale také ve sprintu, abyste se měli do čeho opřít.

Ultegra dělá skvěle svou práci 

Testovaný model byl vybaven osvědčenou sadou Shimano Ultegra Di2 v kompletním složení. S druhou nejvyšší sadou od Shimana nemůžete udělat krok vedle, všechno fungovalo perfektně. Podle počtu zubů na převodnících je zřejmé, že Verticale není v této specifikaci závodní, protože na převodnících je 50 a 34 zubů, což mi rozhodně vyhovovalo, ale do balíku (i amatérského) jsou rozhodně potřeba těžší převody. 

Ty však není problém kolu dopřát, protože držák přesmykače není nýtovaný, ale šroubovaný a nabízí dvě konfigurace, první pro kliky s převody 50/34 až 53/36 a druhá varianta je určena pro převodníky s až 56 zuby, což vyžadují závodníci na nejvyšší úrovni.

IMG_6310.jpeg

Sedlo Nago od Prologa má moderní zkrácený tvar s velkým otvorem uprostřed, které jsem si rychle oblíbil. Každému sice vyhovuje něco jiného, ale je zřejmé, že v Prologu mají s výrobou kvalitních sedel velké zkušenosti. 

Zajímavým detailem je integrovaný držák blikačky umístěný na sedlovce, který lze požít také jako upevnění rámového startovního čísla.

Geometrie a jízdní vlastnosti

Na Verticale byly použity špičkové závodní materiály a technologie, ačkoli se se neřadí mezi špičkové modely zaměřené na aerodynamiku, pro tyto účely Wilier nabízí model Filante SLR. Poměr reach/stack 1,42 u modelu Verticale jasně ukazuje, že jde o sportovní geometrii, ale ne extrémně agresivní. V praxi to znamená, že si dokážete najít pohodlnou sportovní pozici, ačkoliv třeba nejste flexibilní dvacetiletý profesionál s obrovskou výkonností. 

Svoje místo v závodní pelotonu však má, v kopcích na Verticale jezdí závodníci WorldTour týmu Groupama-FDJ.

V kopcích se okamžitě projeví nízká hmotnost, ať celého kola, tak i samotných zapletených kol. Verticale SLR reaguje na každý impuls okamžitým zrychlením a to je úžasně zábavné. Ve sjezdech působí kolo díky tuhosti rámu a vidlice nečekaně klidně a jistě, a to i při vyšších rychlostech. Překvapivý je ale i komfort, rám pracuje v místech, kde to jezdec ocení, a můžete nasadit i širší pláště než 28mm Vittorie, na kterých jsem kolo testoval.  

Na rovině a ve větru tohle kolo nejspíš není tak efektivní jako aerodynamické speciály, ale to mi upřímně vůbec nevadilo. Verticale je už podle názvu určeno do kopců, nejlépe dlouhých stoupání a v následných dlouhých technických sjezdech. 

IMG_6306.jpeg

Osobní dojmy z testu

Verticale stačí vzít do ruky a hned poznáte, že vyjížďka bude stát za to, protože kolo je opravdu lehké. Pocit lehkosti a okamžitého odpichu jsem si užíval. Verticale je hravé, živé kolo, které motivuje k zrychlování v kopcích. 

Má v sobě něco zvláštního, co italští výrobci do svých kol umí dostat. Jde o italského ducha, který zlepšuje kvalitu jízdy, ovladatelnost a celkový dojem z kola. Těžko se to popisuje, ale v sedle kvalitního kola to poznáte rychle. Některé jízdní vlastnosti Verticale (především pocit lehkosti) mají blízko k nejlepším modelům kol s ráfkovými brzdami z minulosti, ale s moderními technologiemi. 

Závěr

Wilier Verticale SLR je italský plnokrevník, který cílí na cyklisty vyžadující pocit lehkosti, živosti a precizní zpracování. Více najdete na Wilier.cz.