Furion 3.0 je třetí generací závodní aerodynamické přilby, kterou v současnosti používají závodníci francouzského týmu TotalEnergies. Překvapivě všestrannou helmu, která navzdory svému aerodynamickému tvaru také velmi dobře odvětrává, jsme důkladně otestovali.

Furion je překvapivě nabitý technologiemi, které přilbu odlišují od konkurence. Například většina cyklistických přileb se musí před každou jízdou ručně přizpůsobit velikosti hlavy – po nasazení je potřeba upravit utažení pomocí zadního kolečka. Díky systému Selfit to v případě HJC není nutné. Po jednorázovém nastavení se pružný mechanismus automaticky přizpůsobuje tvaru hlavy při každém nasazení.

IMG_6711.jpeg

Vylepšená verze Selfit Pro přidává možnost jemného doladění velikosti pomocí malého kolečka, které lze ovládat i během jízdy. Systém nabízí pět poloh uchycení v horizontálním směru, takže Furion by měl sednout téměř všem. V nabídce jsou tři velikosti: S (51–56 cm), M (55–59 cm) a L (58–63 cm).

Přilba má v přední části jen tři větší a čtyři menší odvětrávací otvory, v horní části je pouze jeden a vzadu najdeme šest menších otvorů. Na první pohled nepůsobí zrovna vzdušně, ale díky technologii Coolpath to není vůbec špatné. Coolpath zlepšuje proudění vzduchu přes horní část hlavy, využívá kanál vedený mezi helmou a hlavou, který umožňuje volné proudění vzduchu, aniž by jej narušovala vnitřní výstelka.

IMG_6716.jpeg

Přilba má především chránit a v HJC na to nezapomněli. Do vnitřku helmy integrovali systém Slid, který je podobně jako konkurenční systém Mips navržen pro snížení rizika poranění mozku při nárazu. Kombinuje speciální gelový materiál s možností mírné rotace helmy vůči hlavě, čímž omezuje přenos nárazových sil na hlavu a mozek. Při nárazu se gelová vložka deformuje a rozptyluje energii, aby minimalizovala její dopad na hlavu jezdce. Pevnost přilby zajišťuje vnitřní rám, díky kterému je hlava při nárazu chráněna ještě více.

Pro závodní použití je důležitá také aerodynamika a HJC je jednou z mála značek, která vlastní aerodynamický tunel pro testování odporu vzduchu. Konstruktéři v tunelu ladí nejen odpor vzduchu, ale také hlučnost a odvětrání. Myslelo se i na hmotnost, která je důležitá pro komfort cyklisty – Furion 3.0 podle HJC váží 245 gramů, my jsme naměřili 248 gramů ve velikosti M.

IMG_6720.jpeg

Dobře odvětraná aero přilba
Na první dojem působí Furion 3.0 velmi nenápadně, ale zpracování je vynikající. Helma má spoustu zajímavých detailů a troufám si říct, že i na hlavě vypadá velmi dobře. Vizuálně patří k menším přilbám a mně seděla na hlavě výborně. Systém Selfit Pro funguje opravdu dobře – přilbu není nutné pokaždé uvolňovat a dotahovat, stačí ji nasadit na hlavu a systém se sám přizpůsobí. Přitom drží pevně a jistě.

Výstelky jsou dobře umístěné, nikde nic netlačí a v kombinaci s nízkou hmotností za chvíli zapomenete, že helmu na hlavě vůbec máte, což je ideální stav. Dva otvory vpředu jsou určeny k odkládání brýlí a drží v nich pevně. Ostatně i samotné otvory jsou vylepšeny protiskluzovou látkou, i když samozřejmě záleží také na tvaru brýlí.

5VAI4176.JPG

I v horkých letních dnech jsem zjistil, že Furion 3.0 poskytuje dostatečné odvětrání a velmi dobrý odvod potu, který neteče přímo do obličeje. Celkově je Furion 3.0 velmi dobrou volbou, pokud hledáte aerodynamickou helmu s dobrým prouděním vzduchu. Je lehká, pohodlná a přitom za dobrou cenu – doporučená cena je 5299 korun, což je v porovnání s prémiovými modely jiných značek velmi příznivé. Přilbu tak lze jednoznačně doporučit.

Výhradním zástupcem značky HJC pro Česko a Slovensko je Schindler.cz.