Ano, právě ultralehký karbonový rám je hlavním tahákem a objektem proměny. Vývoj a designovaní probíhalo i se speciálními brýlemi pro virtuální realitu, s nimiž si připravili nejprve 3D verzi rámu. Úprava vedla k větší prostupnosti, tedy možnosti použití širších gum. V základní verzi se kolo nabízí s „ošpuntovanými“ 40 mm Schwalbe G-One, což je rozsah s případným použitím předního měniče. Ale vejdou se sem pohodlně i 45 mm (700x45c).
Vzhledem k univerzálnímu využití stroje se téměř jaksi samozřejmě počítá s pořízením druhé sady kol s žiletkami (nebo aspoň výrazně užších plášťů pro silniční období). K dispozici je už dokonce šest velikostí od XS po XXL. Rám je kompatibilní se systémem UDH i ICR u patek, chránících přehazovačky před zaseknutím.
Stále častější používání širších plášťů vedlo ke snížení výšky středu rámu o cca 5 mm, nasazení kratších klik a také prodloužení zadní stavby o 9 mm na 415 mm. Novou podobu má i napřímená aerodynamická přední vidlice s pravou zaslepenou nohou, do které se zašroubuje přední osa. Spodní vzpěry zadní stavby jsou masívnější, což přispívá tuhosti. Uchycení dolních vzpěr kleslo níž, což naopak pomáhá ke komfortnější jízdě. Tak vypadají základní postřehy, pokud hledáte srovnání s předchozím X-Roadem.
Vyšší modely 9.7 a 9.9 mají odlehčený a kvalitnější high modulus karbon, nižší 9.5 mid-modulus. Což činí v součtu také hmotnostní rozdíl, 1413 vs. 1719 gramů. U obou najdete stejně lehce vybranou zadní rámovou trubku podle zadního kola. Spodní část rámu dostala ochrannou lištu, to se míní samosebou.
Směrem dozadu se také mírně zužuje horní rámová trubka, v trianglu rámu pod sedlem je zespodu schovaný šroub na ladění integrované sedlové objímky. Sedlovka má nový tvar, zepředu zaoblený, v zadní části hranatý a ještě úchytku na blikačku. K dispozici by měla být i redukce, pokud by tam vaše zrovna nepasovala. Středové složení zůstává lisované.
Rámy se lakují v dvoubarevné kombinaci, odlišné podle modelu, s decentním S vpředu a nápisem Superior na spodní rámové trubce. Úzký kokpit s plochým tvarem horní části řídítek i delší představec v podobě karbonového komba upravují těžiště. Ale to už jsou detaily, které si rozměrově můžete ladit, aby vám co nejvíce
vyhovovaly. Opět až na vyšších modelech se kabely schovají zcela neviditelně do rámu, takže design působí opravdu čistě a ladně.
Tak už honem do sedla! Máme tady pevný, lehký, ale dostatečně pohodlný probraný Fízi:k Vento Argo 5. Na první posez jste nakrátko, ale ne už zase příliš vzpřímení, což ve spojení s řídítky vytváří ještě větší pocit obratnosti i v terénu mezi stromy v rychlé jízdě. Zároveň se na delších rovinatějších úsecích můžete položit do „rychlejší“ polohy.
Devět sedmička dostala osazení sadou Shimano GRX 1x12, tedy to nejlepší mechanické, co může být. Hlavně, že nekouše, necvaká, nedrhne… a vydrží i nánosy bláta nebo prachu. Převodové rozsahy na většinu tuzemských terénů nemusíte vůbec řešit. Hydraulické kotoučové brzdy RX820 mají odlišné kotouče, vpředu 140 mm, vzadu 160 mm. Takřka ideální pocitovou symbiózu rychlosti a pohodlí ať už na šotolinové cestě, lesní stezce, ale i silnici dotvářejí lehká zapletená kola DT Swiss. I tady myslete na důkladně sladění s plášti a jejich tlakem, pochopitelně ideálně podle většinového terénu a podkladu, kde se chystáte jezdit. Zvládnete i bike park, nebo hory, don´t worry.
GR je obecně velký univerzál, tato verze zároveň dostatečně výkonnostní, tedy aby uspokojila ambice svižné jízdy, případně i ty závodní. Pořád je to však primárně gravel. Kolo pro svižnou jízdu pro většinu zdejších terénů. Jako by pro ně byl vytvořen. Anebo spíš nese jejich DNA. Dovolím si zacitovat myšlenku supovského produktového specialisty Aleše Trávníčka. Sedí sem podobně, jako třeba když si pořídíte oblečení kvalitní české značky, které dokáže dlouhodobě přesně vystihnout místní anatomické somatotypy.
V řadě pěti aktuálních modelů Sup-gravelů je druhý nejvyšší od XR 6.4 s hliníkovým rámem ale karbonovou vidlicí za 40 990 Kč až po XR 9.9 GR s elektronickou sadou SRAM Red Plus 1x13 za 194 990 Kč.
Rám XR ve verzi GF má další silniční specifikace, ale o tom až (brzy) příště.
Superior XR 9.7 GR
rám: SU-51-01 odlehčený high-modulus karbon
vidlice: XR Hi modulus karbon
řazení: Shimano GRX RX820 12rychlostní
přehazovačka: Shimano GRX RD-RX822
kazeta: Shimano XT CS-M8100, 12 10-45 zubů
kliky: Shimano GRX FC-RX820, hollowtech II
brzdy: Shimano GRX RX820, hydraulické, kotouče 160 a 140 mm
řídítka: One Carbon Integrated Cockpit ICR
sedlo: Fizi:k Vento Argo R5 (sedlovka One aero carbon)
ráfky: DT Swiss GR 1600 Spline
pláště: Schwalbe G-One 40-622
hmotnost: 8,45 kg (nosnost 120 kg)
cena: 94 990 Kč
barva: Gloss Grey/Racing Yellow (šedo-žlutá)
velikosti: XS, S, M, L, XL a XXL