Vyzkoušeli jsme za vás... Tufo Thundero

29.04.2021 | -mlm-, foto Jiří Bartoň

Vyzkoušeli jsme za vás... Tufo Thundero

Mezi gravelovými produkty české gumárenské firmy se model Thundero řadí doprostřed nabídky. Je nejvšestrannější pneumatikou z produkce. A také proto jsme ji obouvali hned na začátku našich testů. Jednou jako širší variantu původní pneumatiky a jednou výměnou za širší.

Tufo v současnosti nabízí tři gravelové pláště. Speedero je rychlý plášť s drobným vzorkem, dalo by se označit jako semi-slick. Naopak Swampero je plášť připomínající cyklokrosové galusky, určený do bláta a mokrý povrch. Námi testované Thundero kombinuje oboje. Vzorek pláště je uprostřed s jemným vzorkem a na stranách s výraznějšími špunty dále od sebe. 

Gravelová pneumatika je pochopitelně konstruovaná pro provoz po nezpevněných cestách, ale i po asfaltu. Tyto dvě protikladné podmínky kladou na výrobce složitější výzvy. Zatímco na silničním kole cyklisté řeší především šířku pláště a směs, v terénu je třeba zaměřit se i na vzorek. A jednou z velmi oblíbených pneumatik na českém gravelovém trhu je Tufo Thundero. 40 mm široký bezdušový plášť má výborné jízdní vlastnosti. Samozřejmě zejména v terénu.     

Vyšší vzorek na kraji běhounu vás podrží na nezpevněném povrchu, ale dejte si pozor při rychlém průjezdu zatáčkou na asfaltu. Na pevném podkladě nemá plášť tak velkou styčnou plochu s vozovkou a kolo může podklouznout. Mně samotnému se při testování Thundera na asfaltu spadnout naštěstí nepodařilo, ale už při první jízdě k tomu nebylo daleko při průjezdu odkloněného kruhového objezdu s hrubým povrchem.   

V terénu Thundero drží výborně i na trailech určených pro horská kola. A to na suchu i v docela mokrých podmínkách. Velmi dobrá je i ochrana proti defektu, během několika stovek testovacích kilometrů jsem pláště nešetřil v lese, na kamenitých cestách a na štěrku. Díru neudělal ani drobný štěrk, který silničáři sypou na asfalt a opravují jím silnice poničené po zimě.   

V závislosti na tom, do jakého terénu se vydáte, je třeba zvážit tlak v pláštích. Thundera lze používat v rozmezí 2 až 5 barů, tedy 30 až 70 PSI. V terénu jsem foukal do 40 PSI a jízda byla pohodlná, plášť držel svůj tvar a přesto byl dostatečně rychlý i při přejezdu na asfaltu. Pro vyjíždky na silnicích jsem používal tlak 60 PSI. Lze hustit až do 70 PSI, ale na našich vedlejších silnicích mi bylo mnohem příjemněji na nižším tlaku.  

 

40mm Thundero jsme vyzkoušeli jak výměnou za silniční 32mm pláště na kole Giant, tak místo 45mm na Bassu. Paradoxně jsem díky přezutí na Thundero ušetřil docela dost váhy. Drátový silniční plášť Giant Gran Fondo nepatří mezi lehké, Tufo je o 100 gramů lehčí. Konkrétně 550/450g.

Na silnici byl úzký silniční plášť samozřejmě pocitov rychlejší a dal se použít i v lehkém terénu, ale pravděpodobost defektu je mnohem vyšší. V porovnání s Maxxisem Rambler s šířkou 45 mm je zase mnohem rychlejší. Basso díky tomu pocitově výrazně zrychlilo.     

Tufo Thundero je pro nás v současnosti zlatou střední cestou ve výběru gravelových plášťů. Schopná v terénu i na silnici. Nyní testujeme o něco hladší plášť Tufo Speedero a jsme zvědaví, zda bude ještě všestrannější a jestli se na asfaltu ukážou jako rychlejší.    




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste