O tom, že je Checkmate nekompromisním závodním strojem svědčí především nabídka modelů. Trek totiž prodává pouze tři verze od 236 990 korun po 289 490 korun a samostatnou rámovou sadu za 91 990 korun. Tento gravel je prémiové závodní kolo.  

IMG_3969.jpeg

My jsme mohli vyzkoušet nejvyšší model se sadou Trek Checkmate SLR 9. V této specifikaci na něm závodí jezdci týmu Trek Driftless, Torbjorn Andre Roed dojel na Checkmatu třetí na nejprestižnějším gravelovém závodě Unbound v americkém Kansasu a prokázal, že se hodí i do velmi náročných podmínek. 

Dříve závodníci Treku používali model Checkpoint SLR, který je stále v nabídce americké značky a je určen pro dobrodružnější pojetí cyklistiky. Rám Checkmate je o 454 gramů lehčí (díky použití karbonu OCLV 800) a má výrazně agresivnější geometrii. Vlastně vychází ze špičkového závodního silničního kola Trek Madone SLR. Checkmate a Madone sdílejí podstatná aerodynamická vylepšení.

Trek se snaží aerodynamický odpor snižovat tím, že o kole přemýšlí jako o celku, což znamená, s tvarem rámu spolupracují i další komponenty. Například se zapletenými koly Bontrager Aeolus 37V, které jsou aerodynamicky optimalizované pro pláště široké 38 až 40 mm. Kola Bontrager mají vnitřní šířku 25 mm a vnější 31 mm a točí se na nábojích DT Swiss 240 EXP.

IMG_3987.jpeg

xx


IMG_3978.jpeg

Mohutná a hranatá spodní trubka pomáhá rozrážet vzduch tak, aby plynule proudil od přední části kola na zadní a nevytvářel nepříznivé efekty. Aerodynamika je v gravelovém závodění hodně důležitá, protože na gravelu se mnohem častěji jezdí samostatně, nebo jen v malých skupinkách a závodníci jsou často na větru, mnohem častěji než silničáři. Checkmate od silničního Madone převzal karbonový kokpit s mírným flarem, tedy zkosením řídítek, kdy páky jsou blíž k sobě než spodní úchop v obloucích. Zužování řídítek je trendem na silnici i v gravelu.

Pro porovnání modelů Checkpoint SLR a Checkmate SLR použil Trek dost netradiční metodu, tvrdí totiž, že Checkmate je o 5 minut a 54 sekund rychlejší, pokud jedete Unbound 200 v průměru na 200 wattů. OK...

Ale v extrémně dlouhých závodech na nerovném povrchu je zásadní i pohodlí a na to v Treku jdou přes technologii IsoSpeed. Aktualizovaná verze systému tlumení nárazů uvolňuje sedlovku od zbytku rámu. Výsledkem je vyšší pohodlí při jízdě vsedě. IsoSpeed je osvědčený ze silničního endurance modelu Domane a nejde už o nějaký výstřelek a Trek princip IsoSpeedu používá už více než deset let.

IMG_3981.jpeg


IMG_3986.jpeg

Do rámu se vejdou pláště maximálně 45 mm široké, což není tolik, protože závodníci v poslední době preferují v těžším terénu 50mm a ještě širší pláště.

Nechybí úchyty na aerodynamicky optimalizované brašny, patka UDH pro přímé uchycení přehazovačky Sram Red XPLR a závitové středové složení ve standardu T47.    

Trek nabízí šest velikostí od XS po XL a všechny rámy jsou opravdu dlouhé, nejmenší rám má reach 380 mm, velikost M má reach 392 mm, není to tedy rozhodně stroj pro každého (což se u závodních kol očekává) a cyklistka musí být dostatečně flexibilní, aby se na Checkmate poskládal.   

Jízdní dojmy

Checkmate hodně připomíná závodní silniční kolo a agresivní posed ze silničního kola lze bez problému převést i tento gravel. Smyslem kola je jet co nejrychleji, není tak hravé jako jiné typy gravelů, skvěle drží směr, cyklista se na něj může díky velmi dlouhého posedu složit do aerodynamické polohy a uhánět k cíli. Pro rychlé a nepříliš technické šotolinové cesty je Checkmate perfektní.

IMG_3977.jpeg


IMG_3972.jpeg

Úhel hlavové trubky (71.7° ve velikosti M/L) je o něco menší než na silničních kolech, to je logické, přesto je ovládání kola dostatečně citlivé a zábavné. Ovládání kola je přesné a příjemné také díky níž položenému středu a tím vyšší stabilitě. Kolo úžasně snadno zrychluje, což je zásluha celkové váhy pouze okolo 7,5 kg a váhy ráfků. Celý pár kol Bontrager váží jen 1355 gramů.

40 mm široké pláště Bontrager GR1 Team Issue nejspíš nejsou nejrychlejší gravelové pláště, protože mají poměrně agresivní vzorek i uprostřed běhounu, ale skvěle drží a chovají se předvídatelně a to je v terénu nejdůležitější. 

Zadní část kola je díky IsoSpeedu a 27,2 mm široké karbonové sedlovce hodně pohodlný, příjemné je také sedlo Aeolus RSL (145 mm) s karbonovými ližinami. Naopak přední část kola je mnohem pevnější, což je dáno i použitými řídítky ze silničního modelu Madone. Ale samotná řídítka mají skvělý tvar a dobře se drží v obloucích a u pák.

Nový Red AXS

Zastavit se rozhodně musíme u sady Sram Red AXS. Nová verze nejvyšší závodní sady amerického výrobce je totiž vynikající. Tvar páky je nejlepší, co je v současnosti v nabídce, systém s jedním převodníkem a 13 pastorky je pro gravelové použití ideální a díky patce UDH a přímému uchycení přehazovačky je řazení spolehlivé, rychlé a přesné.

IMG_3968.jpeg

xx


IMG_3970.jpeg

Testovaný model byl vybaven převodníkem se 42 zuby a kazetou v rozmezí 10-46, což je na běžné použití dostatečný rozsah, ale pro opravdu rychlé závody a závodníky je vhodnější o něco větší převodník.

Závěr 

Treku Checkmate SLR nechybí nic, co by moderní závodní gravel měl mít - rychlost, agresivní posed, ovladatelnost, moderní technologie, nízkou váhu, špičkové zpracování, přitažlivý design... Je to vlastně perfektní kolo pro toho, kdo hledá rychlé závodní kolo do terénu. A je to také ideální kolo pro toho, kdo chce jedno velmi rychlé kolo na všechno, protože Checkmate SLR umí nadchnout i na silnici.

Ještě víc o Trek Checkmate SLR najdete na TrekBikes.com.