Není pochyb o tom, že vzhled ráfků je jednou z hlavních předností Fulcrumů Sharq, tyhle kola prostě vypadají draze. Zubatý profil se možná nelíbí každému, ale má svůj smysl a zpracování celých setů je perfektní. Nenápadné nápisy jsou doplněny výrazně stříbrnými detaily a kola prostě dělají dojem.

Kola jsou určena jak pro silniční, tak i pro gravelové, či allroad použití. Vnější šíře ráfků je 30 mm, takže minimální šířka plášťů je také 30 mm. Tato šířka je aerodynamicky optimální. Podle dat Fulcrumu je zvlněný aerodynamický ráfek o 21 % stabilnější při bočním větru od 0° do 10° a až o 30 % stabilnější mezi 10° a 20° ve srovnání s typickým profilem ráfku podobné výšky. Výška ráfku Sharq se pohybuje od 42 mm až po 47 mm u niplů. Jejich klid v bočním větru je z velké části dán profilem ráfku, který je na vrcholcích symetrický a v nižší části přechází v asymetrický. Společnost Fulcrum tento profil nazývá 2-Wave.

Perfektní zpracování

Fulcrum uvádí, že ráfek je díky vnitřní šířce 25 mm vhodný pro až 42 mm široké gravelové pláště. Použít lze samozřejmě i ještě širší obutí. Jsou to kola určená pro silnici i gravel.  Ráfky jsou kompatibilní s dušemi i bezdušovými systémy a jsou vybaveny minipatkami pro „maximální bezpečnost“. Fulcrum tím naráží na pochybnosti o bezpečnosti takzvaných hookless ráfků, které nemají žádnou patku.

IMG_4788.jpeg

Velkou výhodou je, že není nutné použít bezdušovou pásku, která ráfek utěsní, protože v ráfku jsou díry pro niple. Nové aerodynamické dráty „A3RO“ z nerezové oceli byly vyvinuty speciálně pro model Sharq a Fulcrum je zajistila na nábojích, takže jsou trvale vyrovnané. Paprsky se nedotýkají, což může pomoci udržet napětí pod kontrolou a snižuje hlučnost.

Náboje jsou vybaveny keramickými ložisky USB (Ultra Smooth Bearings). K dispozici je snadno přístupný kroužek pro nastavení předpětí pro okamžité doladění a dlouhodobá údržba by měla být vlastně velmi jednoduchá. 

Ráfky mají precizně zpracovaný matný finiš. Fulcrum používá výrobní techniku, kterou nazývá DIMF (Direct Inmold Matt Finish), která, jak název napovídá, zajišťuje už téměř hotovou povrchovou úpravu přímo z formy, bez nutnosti další úpravy nebo lakování. Na pohled i dotek je to opravdu krása.

IMG_4784.jpeg

Celkový hmotnostní limit setu kol Sharq je 120 kg, což je na tak lehká kola vynikající hodnota a je tedy možné kola použít i pro těžší bikepacking, kdy si svoje kolo naložíte spoustou brašen (pokud se vejdete do hmotnostního limitu…). 

Ja sám bikepacking neprovozuji a set jsem testoval na silničním endurance kole Look 765 Optimum, který umožňuje nasazení až 34 mm širokých plášťů. Použil jsem 30 mm široké silniční pláště Hutchinson Fusion 5 Performance a nasazení šlo jako po másle, tak snadno dostat pláště na ráfek se mi už dlouho nepodařilo. 

Jízdní dojmy 

Fulcrum Sharq jsou kola, se kterými je snadné se sžít. 1440 gramů v páru je vynikající váha pro kola s touto výškou ráfku a akcelerace byla příjemně snadná. Velmi přívětivě se chovají v silném větru, kdy jiné vysoké ráfky mohou způsobovat určité problémy a nárazy větru mohou být nebezpečné, s Fulcrumy jsem takové potíže něm. Kola jsou v bočním větru stabilní a dodávají tak při jízdě o trochu více sebevědomí a jistoty. 

Výplet je velmi pevný, takže i ve sprintu a ve stoupáních perfektně drží. I ve sjezdech se chovají výborně. Na druhou stranu jsou tuhé, takže se mohou zdát trochu nekomfortní, je však třeba vyladit tlak v pláštích tak, aby se vám podařilo dosáhnout správného poměru rychlosti a pohodlí. 

IMG_4786.jpeg

Sharqy nejsou závodní sety kol, i když svými parametry se na závodění hodí, jsou to kola pro každodenní použití v té nejlepší formě. Jsou rychlá, ale tako odolná a výborně ovladatelná v rychlých sjezdech.

Při testu jsem neměl žádný problém a kola byla po vybalení z krabice, stejně jako na konci testování, zcela pevná a vycentrovaná. Pokud však potřebujete kola přeplést, musíte použít speciální dráty a musíte je vkládat pomocí magnetu, což znamená o něco větší pracnost. Ale to je už detail, se kterým se většina cyklistů nebude zaobírat a servis svěří profesionálnímu mechanikovi. Navíc jsou kola Fulcrum jsou vyhlášena svou spolehlivostí a pravděpodobnost, že budete potřebovat tak velký zásah, je opravdu malá. 

Cvrček je u Sharqů nezvykle tichý, což mi vyhovuje, ale mnozí mají radši hlasité náboje. 

IMG_4277.jpeg

Závěr 

Fulcrum Sharq na mě udělaly opravdový dojem. Nejdříve vzhledem, který je výjimečný, a také velmi snadné si na ně zvyknout a užívat si každou jízdu. To samozřejmě něco stojí a 61 999 korun rozhodně není málo. Naštěstí kvalita zpracování, parametry a jízdní dojmy tomu odpovídají.

Výhradním zástupcem značky pro Česko a Slovensko je Schindler.cz.