Filante SLR ID2 se drží designového stylu Wilieru, ale změny jsou poměrně rozsáhlé. Konstruktéři se nesoustředili jen na aerodynamiku a rychlost, která je v dnešním zrychlujícím se pelotonu každý rok důležitější, ale také na další aspekty, jako jsou pohodlí a ovladatelnost.

_R5_8742.jpg

Aerodynamická vylepšení
Nejdříve se podívejme na aerodynamická vylepšení. Wilier nové Filante testoval v aerodynamickém tunelu v Silverstonu a tvrdí, že ve srovnání s modelem Filante SLR ID1 vykazuje výrazná zlepšení. Při zachování stejné rychlosti 40 km/h je třeba vynaložit o 14,15 wattů méně energie. Převedeno na vzdálenost, při výkonu 290 W na trati dlouhé 70 km, je nový model o 1 minutu a 45 sekund rychlejší, což je výrazný rozdíl.

Wilier také uvádí porovnání s pěti špičkovými koly konkurence používanými ve WorldTour. Průměrný koeficient aerodynamického odporu byl o 2,42 % lepší než u konkurence.

Závodní Wilier Filante SLR ID 2 Romaina Grégoira: 

loading...

Aero proměnou prošly i bidony
Co je tedy konkrétně jiné? Například spodní trubka, která byla vyvinuta s jasným cílem: dosáhnout minimálního aerodynamického odporu a co nejlépe chránit bidon před proudem vzduchu. Wilier tento prvek nazývá Aerokit a byl navržen ve spolupráci s Elite Cycling, výrobcem košíků a lahví.

FilanteID2_1_0073.jpg

Výsledkem spolupráce je sada košíků a bidonů s celkovou kapacitou 1100 ml, optimálním rozložením hmotnosti a minimálním aerodynamickým odporem.

Z technického hlediska funguje Aerokit jako spoiler, který udržuje vzduch kolem rámu stabilnější a méně turbulentní. Ve srovnání s tradičními košíky a lahvemi je aerodynamický odpor podle Wilieru snížen o více než dvě třetiny. Aerokit je také kompatibilní s běžnými kulatými lahvemi, 550 ml na spodní trubce a až 750 ml na sedlové trubce.

Vylepšený kokpit
Nový model dostal také nový kokpit F-Bar ID2. Konstrukce O.E.F. (Optimized Ergonomic Flare) je v obloucích o 3 cm širší než u pák, a to ve všech rozměrech (k dispozici jsou varianty 35/38 cm, 37/40 cm a 39/42 cm). Na rozdíl od jiných řídítek s flarem zachovává ergonomii pák beze změny.

FilanteID2_1_0120.jpg

Vidlice NACA
Při návrhu vidlice Wilier analyzoval profily NACA, aerodynamické tvary odvozené z letectví a matematicky definované tak, aby zajišťovaly maximální účinnost v proudění vzduchu. Každý profil byl testován v kombinaci s kolem a pláštěm pomocí CFD simulací, přičemž byly zohledněny různé úhly směru větru, aby se co nejlépe reprodukovaly reálné podmínky.

Výsledkem je vidlice, která kombinuje vnější profil NACA s plochým vnitřním profilem. Wilier slibuje také větší torzní tuhost v kombinaci s vynikající odolností proti namáhání. Levá noha vidlice má tvar, který částečně chrání kotouč a brzdový třmen před proudem vzduchu.

FilanteID2_0667.jpg

Pro opravdové fajnšmekry Wilier připravil také white paper, kde si o aerodynamických zlepšeních můžete přečíst víc. Ke stažení ZDE.

Sedlovka a baterie
Nová je také sedlovka, která je v základu rovná, ale na přání lze kolo osadit verzí s 15mm offsetem. Vzhledem k tvaru sedlovky bylo nutné přemístit baterii Shimano Di2. Umístění baterie do oblasti šlapacího středu přineslo několik zajímavých výhod – přístupnost, baterii zajištěnou dvěma šrouby lze zkontrolovat nebo vyměnit během několika okamžiků, aniž by bylo nutné demontovat sedlovku nebo měnit výšku sedla. Logicky se také snížilo těžiště, což vedlo ke stabilnějšímu a ovladatelnějšímu kolu.

FilanteID2_1_0088.jpg

Zadní stavba
Konstruktéři chtěli zachovat typickou širokou zadní stavbu, ale ta byla přepracována. Zadní stavba byla mírně prodloužena, což umožňuje lepší integraci sad s patkou UDH, zvětšuje prostor pro pláště (až 34 mm) a zlepšuje celkovou stabilitu kola. Kolo lze osadit s jediným převodníkem až s 56 zuby.

Geometrie a velikosti
Filante SLR ID2 je nabízen v šesti velikostech rámu, které lze doladit se sedmi kombinacemi podložek řídítek, pěti délkami představce a dvěma verzemi sedlovky. Celkem tak vzniká 420 konfigurací, které se od sebe liší pouhými 2 milimetry. Na výběr je také pět barevných verzí.

5dd2542f-9e0f-48da-9ae1-bfc430765fa0.jpg.png

Celková hmotnost kola ve specifikaci se sadou Dura-Ace Di2 je 7,1 kg. 

Více na Wilier.cz!