GP Vorarlberg nemá příliš hlubokou historii, jede se po 14., do kategorie 1.2 byla zařazena teprve od roku 2023, přesto už si vydobyla značnou prestiž, čemuž také odpovídá kvalita startovní listiny.
Na start se postaví 24 týmů povětšinou po 7 lidech. Jeden, Solution Tech - Vini Fantini, je z úrovně Proteams, 18 je z kategorie Continental a pouze 5 je klubových: po dvou z Německa a Švýcarska a jeden domácí, konkrétně Cycling Team Schwingshandl, ano, ten, který nejvíc proháněl jezdce ATT Investments při nedávno skončené RBB Tour.
Kromě obou českých tu budou kontinentální týmy pochopitelně ve vyšším počtu z Rakouska (Vorarlberg, Hrinkow Advarics, Tirol KTM, WSA KTM Graz a ARBÖ Kärnten Sport Feld am See), dále z Německa (Run & Race - Wibatech, Benotti Berthold, REMBE | rad-net a MYVELO), Slovinska (Pogi Team Gusto Ljubljana a Factor Racing), Itálie (S.C. Padovani Polo Cherry Bank), Maďarska (United Shipping), Slovenska (Pierre Baguette) a dokonce z Filipín (Victoria Sports Pro Cycling) a Rwandy (May Stars), ovšem oba posledně jmenované mají v sestavách dohromady pět Evropanů.
Z hlediska národnostního nejvíc bude Němců (39), pak Rakušanů (21), Švýcarů (20), čtvrtí nejpočetnější Češi tu budou v 17 lidech atd., celkem závodníci ze 24 zemí, z toho ovšem pouze 12 cyklistů není z Evropy.
Co se týče našich, ATT Investments, který tu bude mít premiéru, nastupuje v sestavě Jakub Říman, Marcin Budzinski, Michael Kukrle, Martin Voltr, Daniel Turek, Alberto Monti a Martin Bárta. Elkov-Kasper nasazuje Matěje Zahálku, Michaela Boroše, Jakuba Ťoupalíka, Michala Schlegela, Štěpána Zahálku a Adama Peška. Mezi zbývajícími pěti jsou Patrik Toman a Kristián Vavro (Pierre Baguette), Adam Bradáč (Factor Racing), Michal Schuran (United Shipping) a Filip Lepka (Schwingshandl).
Jede se po stejné trase jako tomu bylo loni i předloni. Start i cíl je v obci Nenzing, tedy na západě země při hranicích se Švýcarskem. Nejprve přijde na řadu zhruba 18km okruh s jedním stoupáním 1,2 km dlouhým s 7,4 % průměrného převýšení, které závodníci absolvují 8x, a v posledních 16 km si cyklisté dají třikrát krátký okruh se stoupáním o parametrech 1,8 km á 7,6 %. Celkem to dá 163 km s převýšením 2200 metrů.
Papírově by tu měli mít největší šance z českých týmů Marcin Budzinski a Michael Boroš, který tu předloni vyhrál a loni dojel druhý (viz titulní snímek). Největšími soupeři by jim pak mohli být např. Giacomo Ballabio a Riccardo Zoidl (Hrinkow Advarics), Alexander Konychev a Colin Stüssi (Team Vorarlberg), Lorenzo Quartucci a Kyrylo Tsarenko (Team Solution Tech - Vini Fantini), Paul Wright (Factor Racing), Johannes Adamietz (REMBE | rad-net), Martin Messner (WSA KTM Graz), Erik Fetter (Team United Shipping) atd.
Závod vysílá v přímém přenosu formou livestreamu od 13:00 rakouská K19.
O víkendu pak startují oba naše celky v Dánsku, nejprve v sobotu na 24. ročníku Grand Prix Herning a pak v neděli na 110. ročníku Fyen Rundt - Tour of Funen (oba 1.2). ATT Investments tady už v minulosti závodil, Elkov-Kasper sem míří poprvé.
Pro sobotní závod jsou typické šotolinové úseky. Na trase z Herningu a zpět do místa startu, tedy v centrálním Dánsku, jich napočítáme 23 s celkovou délkou přes 36 km. Jinak je to jen mírně zvlněná 179 km dlouhá trasa s převýšením nevýznamných 700 metrů.
Mezi vítězi najdeme takové borce, jako jsou např. Rasmus Søjberg Pedersen (Decathlon AG2R La Mondiale Team) či Mathias Norsgaard (Movistar Team), kteří tu obvykle startují v reprezentačním výběru. Z českých týmů si tu vedl velmi dobře v roce 2022 Mika Heming v dresu ATT Investments, když dokončil na 8. místě.
Závod vysílá dánská TV2 Sport a TV2 Play.
Nedělní, nejstarší závod v Dánsku, má start i cíl o sto kilometrů jižněji od Herningu v Middelfartu a na 188 km se na zvlněné trati v severozápadní části ostrova Fyn pohybuje převýšení kolem hodnoty 1500 metrů. Trasa je poseta spoustou krátkých, ale mnohdy hodně výživných výjezdů. Navíc na dánských rovinách a také úzkých členitých silnicích na dohled od moře dokáže pořádně fouknout.
Takže tu spíše než sprinteři vítězí klasikářští ranaři. Jako třeba v roce 2022 Mads Pedersen. Před dvěma lety tu Mihkel Räim (ATT Investments) dojel na 7. místě. Až na výjimky se v obou závodech - a zvláště v posledních deseti letech - na stupně vítězů staví téměř výhradně domácí cyklisté.
V náročné konkurenci především Conti týmů, ale i druhodivizního Uno-X Mobility, se ATT investments představí v klasikářské sestavě Norbert a Alan Banaszekové, Marceli Boguslawski, Dominik Neuman, Šimon Vaníček a Filip Řeha. Elkov-Kasper sem z Rakouska přesune trojici Michael Boroš, Jakub Ťoupalík a Matěj Zahálka a k nim se tu přidají Matúš Štoček, Adam Bittman a Jakub Kuba.