Challenge accepted! Ručně lepené pláště, co spasí vaše ráfky

09.05.2022 | TZ Zookee

Challenge accepted! Ručně lepené pláště, co spasí vaše ráfky

Vše začalo u Adolpha Clémenta. Věhlasná francouzsko-italská firma Clément Pneumatici založená kolem roku 1900, zásobující trh galuskami té nejvyšší kvalitě s ikonickými jmény jako Paris-Roubaix a Criterium a dalšími modely. Celé generace cyklistů, včetně československých reprezentačních týmů, závodily na Clément galuskách. Jezdci jako Eddy Merckx, Roger De Vlaeminck či Felice Gimondi byli jen jedni z mnoha. Značka Clement vyhrála víc Grand Tour a klasických závodů, než jakákoliv jiná značka historie. V cyklokrosu a na dráze byla její dominance ještě výraznější.

Po finančních problémech na konci sedmdesátých let koupil v roce 1980 značku Clement pneumatikový gigant Pirelli a výrobu galusek přesunul přímo k základním surovinovým zdrojům do Thajska.

V roce 1995 Pirelli uzavřelo cyklistickou divizi a prodalo ochrannou známku Clement samostatně a thajskou továrnu italské firmě Brewo, která obnovila výrobu tradičních Clement galusek pod jménem Challenge.

Nákupem thajské továrny se Challenge stal jediným nezávislým výrobcem ručně vyráběných galusek a později i plášťů na světě. Strategické umístění továrny u zdrojů přírodního kaučuku umožňuje výrobu těch nejkvalitnějších běhounů, neboť přírodní kaučuk nelze přepravovat dlouhou dobu bez zpracování. Pro přepravu do Evropy musí být kaučuk chemicky upraven, aby se nezkazil, ale tím současně přichází o své jedinečné vlastnosti, tolik žádané při výrobě špičkových plášťů a galusek.

Pro výrobu galusek, a v současné době především plášťů, používá Challenge 3 základní textilní materiály s vysokou hustotou vláken (TPI). Těmi jsou polyester 240-300 TPI, bavlna 320 TPI a hedvábí 1000+ TPI, na které je nalepen běhoun z přírodního kaučuku se vzorkem.

Vysoké hodnoty TPI znamenají pro jezdce vyšší komfort, lepší zpětnou vazbu, lepší odvalování a tím vyšší rychlost, lepší adhezi v zatáčkách a celkově zlepšenou kontrolu chování kola.

V současné době je zhruba 90 % plášťů pro závodní kola dodávaných firmami jako Continental, Pirelli, Schwalbe, Tufo a dalšími vyráběno vulkanizační metodou v rozsahu 33-127 TPI, což dává plášti podstatně horší jízdní vlastnosti v porovnání s plášti lepenými. Vyššího TPI je dosahováno vrstvením nižšího TPI na sebe, což zdaleka nedosahuje stejných kvalit jako plnohodnotné TPI v jedné vrstvě.

Challenge neustále inovuje výrobu a současně vyvíjí technologické změny materiálů tak, aby odpovídaly trendům výrobců ráfků a nárokům jezdců na použití na různých typech povrchů. V roce 2019 jako první představil 300 TPI bezdušový silniční a 260 TPI gravelový plášť. V následujících letech následovaly 300 TPI bezdušová galuska a 300 TPI cyklokrosové pláště pro závodní použití, splňující UCI CX normu.

V roce 2021 představil nové technologické prvky jako novou Smart+ směs běhounu, Corazza armor – speciální technologickou úpravu boků pláště a galusky proti poškození z boku tak, aby nebyla snížena hodnota TPI, inovovanou ochranu proti defektu pod běhounem PPS Ganzo a Chafer Stripe ochraňující bok pláště u patky před poškozením méně kvalitními karbonovými ráfky a zlepšující usazení pláště na ráfek.

Pláště Challenge jsou konstruovány pro použití „hooked“ a TLR kompatibilních ráfků. Vzhledem k technologii lepení běhounu na textilní materiál těla pláště/galusky, je dobré věnovat větší pozornost mytí kola tak, aby se minimalizovalo působení mycího prostředku, neboť některá agresivní rozpouštědla by mohla narušit lepidlo a tím i produkt poškodit.

V současné době je na českém trhu kompletní nabídka silničních, cyklokrosových a gravelových plášťů a to jak v TLR, tak v „dušovém“ provedení. S touto nabídkou současně nabízí kompletní řady vulkanizovaných silničních a gravelových plášťů v 120 TPI. Challenge si můžete prohlédnout i na kole špičkových jezdců, jakými jsou Tom Pidcock či Jolanda Neff.

Challenge dodává také latexové silniční a CX/gravel varianty duší. Vzhledem k tomu, že latexová duše má v porovnání s butylovou duší až sedminásobně vyšší pružnost a roztažnost, její použití výrazně ovlivňuje komfort a jízdní vlastnosti u všech 120 TPI+ plášťů. Jakmile jednou vyzkoušíte latexovou duši, na butylovou se už nevrátíte.



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste