Co stojí za připomínku k rozhovoru s Luďkem Teleckým

07.11.2021 | Libor Matějka, foto Jaroslav Svoboda a Josef Vaishar

Co stojí za připomínku k rozhovoru s Luďkem Teleckým

Jistě nelze zpochybňovat význam Českého svazu cyklistiky při práci s mládeží a zajištění státní reprezentace. Ale z pohledu pořádání závodů a propagace cyklistiky panuje na ČSC jeden mylný názor.

Nevyplývá to jen z tohoto rozhovoru: "Zpravidla pořadatelé umí udělat krásné závody, ale chybí jim marketing oslovující širší skupiny obyvatel, než je pouze cyklistická komunita. Dokud toto nebude, těžko se budou hledat zdroje na podporu akcí na úrovni Okolo Slovenska apod." 

Ano, je to pravda, ale jak by se to mohlo stát, kde by na to pořadatelé vzali peníze? A málokdo to umí, tak proč svaz nevytvoří kolektiv, který to bude umět. A to nebudu mluvit o extrémním příkladu, kde na Slovensku, od státu přišlo cca devět miliónů na výrobu hodinových přenosů a jejich umístění na Eurosport.

Mohu jako redaktor tohoto serveru odpovědně říci, že například závody českého poháru marketingově neoslovují ani "cyklistickou komunitu", natož sportovní komunitu, nebo dokonce širokou veřejnost.

Již předchůdce pana Teleckého ve funkci předsedy silniční komise pan Kováč byl propagátorem sociálních sítí. Ano, možnosti Facebooku, Instagramu, Twitteru a Youtube jsou obrovské, to nám dokazují různá čísla z celého světa. Jenže musí být naplněna obsahem, který bude pro diváky/čtenáře zajímavý, jinak velkých čísel nedosáhneme a Škoda Cup netáhne ke sledování ani cyklistickou komunitu, to je naprosto zřejmé.

Sportovní hodnota - je jedna stránka tohoto problému a už samotné závody "bez tváře" k ničemu nelákají. Kolik českých pohárových závodů má nějaké lákadlo? Tradici, zajímavou trasu, startovní pole... Tak aby už dopředu lákal závod k diskuzím a potom ke sledování. Z letošních bych ohodnotil Bíteš za 3, Mladou Vožici 4, Kyjov 4-5, Brno - Mikulov - Brno 2, Záboří 4-5, Hrabyně 4-5, Mladá Boleslav 5. A to nemyslím nijak špatně k samotné organizaci závodů, k technickému zajištění, k průběhu závodů, ale jen k marketingu. Přitom je tady Český svaz cyklistiky samotným promotérem seriálu a tahle role marketingu a propagace mu bytostně patří.

Více škody než užitku

Hodím si kameru přes rameno a všechno je mi u pr..., prostě neprofesionální přístup k práci, tady pod kamerou České televize. To je přístup Českého svazu cyklistiky k silničním závodům pod produkční dvojicí Svoboda - Kopecký.

Jak asi potom dopadají televizní přenosy, když se ani kameraman nedívá do kamery! A koho můžou nadchnout?


Ze silničních závodů přinášel ČSC přes internet a kanálem Youtube, (letos Českou televizí) televizní přenosy otřesné kvality, bez informační hodnoty, které víc cyklistiku poškozují, než propagují. A chtělo by se to říci na plná ústa, a mnoho svazových funkcionářů vám to mimo záznam potvrdí, a celé svazové vedení to ví. Zde tečou svazové peníze, které si prosazuje viceprezident za ekonomiku Slavomír Svoboda pro pana Kopeckého už mnoho let. Ve druhé větě vám tito svazoví funkcionáři řeknou, že s tím nejde nic udělat. A asi je to všem jedno, většinou zastupují jiné disciplíny.

A co další závody?

Vedle pohárových závodů zde máme další akce, většinou mezinárodní etapové závody a k těm se ČSC staví, jako by se nepořádaly na území České republiky a nebyly na UCI zapsané našim svazem.

Propagace těchto závodů, propagace cyklistiky není (jak je mylně prezentováno) jen věcí konkrétního pořadatele, ale také Českého svazu cyklistiky. Jedna zajímavá cyklistická akce dělá reklamu dalším cyklistickým podnikům. Ty závody se jedou v České republice a světu jsou prezentované jako české. Tak proč taková odtažitost svazu od Sazka Tour, Okolo jižních Čech, Tour de Feminin?

Ani sociální sítě nejsou zadarmo

Sociální sítě se jeví levně, téměř zadarmo, ale musí je někdo dobře udělat a musí je naplnit dobrým obsahem, potom mohou být úspěšné. Kdo je dobře udělá, tak je neudělá zadarmo, nebo udělá zadarmo, ale nejistá bude kvalita. Tady by byla nezastupitelná role svazu, protože proč by měl umět každý pořadatel dobře připravit sociální sítě, když to může dělat jeden základní kolektiv pro celou cyklistiku? A to mluvím o snaze zaujmout alespoň "cyklistickou komunitu".


Přitom to jde

Dal jsem závodu Brno - Mikulov - Brno dvojku a většině ostatních závodů 4 až 5. Opravdu se tento závod vymykal průměru. Navázal na tradici, troufl si dojezd dovést až do centra Brna, gradoval profilem a následně vývojem závodu. Naprosto potvrdil očekávání, přitáhl diváky a čtenáře. Všechno potvrzují naše statistiky i statistiky Youtube.

A potom jsem osobně zažil ženský etapovy závod Tour de Feminin v Krásné Lípě, který měl na české podmínky nadstandardně připravené sociální sítě a i tady čísla hovoří za vše. Sledovanost a zájem veřejnosti o závod v Evropě i ve světě byl velký.


Libor Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


koloběžka
Nikde na českém silničním cyklistickém závodě , snad jen na MČR a Tour de Feminin jsem neviděla tolik diváků podél tratě, jako na Tour de Zeleňák. Všechno jde, když se chce. Organizátorů akcí bych doporučila: běžte se zeptat p.Novoty nebo p.Davídkové jak to dělají. V každém případě pro ně platí můj velký obdiv! A nemyslím organizaci závodu, ale počet diváků podél trati.
08.11.2021 12:33:02