Emil Hekele: „Chci pokračovat. Ale v profesionálních podmínkách.“

11.02.2020 | Jiří Vlasák, foto: Jaroslav Salamon, archiv Emila Hekele

Emil Hekele: „Chci pokračovat. Ale v profesionálních podmínkách.“

To, že se Emilovi sezóna vydařila, všichni víme. To, že stejně jako oba další naši reprezentanti na mistrovství světa v cyklokrosu byl odvolán před koncem závodu, protože se k němu Mathieu Van der Poel přiblížil na 20% své času, víme také. Ale co si o tom podrobněji myslí Emil, na čem teď pracuje a jaké má plány do další sezóny, to jsme se snažili zjistit v aktuálním rozhovoru.

Emile, plánuješ nějaké změny pro příští sezónu?

Nyní se hodně věnuju snaze získat pro příští sezónu takovou podporu, která by mi zajistila skutečně profesionální podmínky. Velmi rád bych absolvoval další cyklokrosovou sezónu, rád bych, aby byl vidět dres mistra republiky hodně na domácích tratích, ale to vše bude záviset na tom, jak budu úspěšný ve shánění podpory na další rok.

Nějakou podporu jsi ale v uplynulé sezóně měl.

Pracuju na tom, abych byl profesionál, to znamená placený závodník. Dosud jsem měl mecenáše, kteří mi poskytovali materiál, ale peníze jsem si musel vydělávat sám. Proto provozuji svůj obchod s velo materiálem a proto jsem závodil tak málo na domácích tratích. Ne že by mi zahraniční starty přinášely nějaký významný profit, ale alespoň eliminovaly finanční ztráty.

Jsi v tomto směru aktivní nebo čekáš, že se někdo ozve?

Jsem aktivní, absolvoval jsem už hodně jednání, ale zatím není nic jistého. Cyklokros mě baví, rád bych jezdil i dál, ale už nechci opakovat to, jak jsem to dělal v uplynulé sezóně. Takže jedna z variant je, že na téhle úrovni přestanu závodit.

Zkusil jsi i nějaké kluby?

Aktivně jsem oslovil ČEZ Cyklo Team Tábor, ale reakce byla nijaká. Pochopil jsem, že o dres mistra republiky zájem nemají, a tudíž se musím o sebe postarat sám.

A co zahraniční kluby?

Tudy cesta nevede. Aby někdo platil českého závodníka, byť v dresu mistra republiky, se mu nevyplatí. Belgičané mají obrovský přetlak domácích borců. A ostatní taky budou podporovat především vlastní cyklisty.

Co oslovit zahraniční společnosti, které se angažují v cyklistice a mají své akvizice i v České republice? Případně finanční společnosti, jejichž významnou cílovou skupinou je tzv. retail, běžný řadový občan? Logo pojišťovny, banky, nebankovní finanční společnosti na tvém mistrovském dresu a při tvé popularitě by přeci byla reklama jako hrom.

Beru to jako nápad, inspiraci. Zkusím to. I přítelkyně mi říká, že možná necílím na ty správné lidi, potažmo firmy.

Lubomír Petruš se nechává slyšet, že chce s plným nasazením absolvovat další cyklokrosovou sezónu. Předpokládám, že musí být finančně zajištěn. V čem se liší jeho případ? Proč to v jeho případě jde?

O detailech samozřejmě nemůžu mluvit. Ale on do toho jde opravdu naplno. Sám říká, že můj příklad ho hodně inspiruje. Předpovídám, že příští sezónu bude patřit k nejlepším na českých tratích. V jeho případě jde, co se týče zajištění, hlavně o štěstí. Potkal správného člověka, který je ochoten ho podporovat tak, aby se mohl připravovat a závodit jako plnohodnotný profesionál.

Vraťme se ještě k mistrovství světa. Nechal ses slyšet, že média vystoupení českých závodníků, speciálně mužů, hodně kritizují, ale že jste na trati nechali všechno. To ale není podstata věci. Že necháte na trati všechno, se předpokládá jako samozřejmost. Ale rozhodují výsledky. Nepovažuji za podstatné, že jste byli odvoláni, protože na jiné trati byste do cíle dojeli, ale to by nic nezměnilo na pořadí, kde byste se umístili. Co je podle tebe příčinou?

Příčiny to má tři. Vezmu to od těch nejméně podstatných Jednak je to osoba Mathieu Van der Poela. Ten je úplně někde jinde než zbytek startovního pole včetně všech nejlepších Belgičanů či Holanďanů. Možná nejlepší cyklokrosař všech dob. Kdyby on teoreticky na mistrovství světa nestartoval, tak jsme odvoláni nebyli. Tou druhou je fakt, že všichni tři, tím myslím sebe, Nesvadbu i Boroše, jsme před mistrovstvím onemocněli. Což samozřejmě náš výkon ovlivnilo. V plném zdraví bychom nejspíš byli o pár příček výš. Ale tou hlavní příčinou je materiální, myšleno finanční podpora cyklokrosařů v České republice.

Znamená to, že v minulosti, kdy český cyklokros dokázal konkurovat nejlepším na světě, byli závodníci podporováni více, než je tomu dnes?

Jednoznačně. Například kluci, co jezdili v prvním desetiletí tohoto století za tým Author, namátkou Šimůnek mladší, Bína a další, na tom byli výrazně lépe než současní čeští placení profesionálové, které ovšem – a také právě proto - spočítáme na prstech jedné ruky. Dá se jezdit i za málo, ale výsledky tomu budou s velkou pravděpodobností také odpovídat.

Je tedy v cyklokrosu málo peněz nebo jsou „jinak“ rozdělované?

To nedokážu přesně posoudit. Ale vím, že je hodně funkcionářů, kteří za svou práci berou peníze. Je to jejich zaměstnání. A cyklokrosaři mají jezdit zadarmo? Kdyby to měli funkcionáři dělat zadarmo, nejspíš by toho nechali. V lepším případě by to dělali jen jako vedlejší činnost, ovšem s tomu odpovídajícími výsledky. Amatérsky, na koleně se to dělat dá, ale nedá se tím konkurovat ve světě.

Možná jsou i cyklokrosaři, kterým to, co ve výplatě dostávají, momentálně stačí. Prostě se cyklokrosem v malých českým poměrech nějak živí a už rezignovali na nějaké vyšší ambice mezinárodního formátu.

Ona to ale nemusí být vina dotyčného závodníka. Prostě děláš to, co máš rád. Co tě stále baví. Na to, abys měl skutečně super profesionální podmínky, to nestačí. Tak se přizpůsobíš průměru. Protože vidíš a víš, že i kdybys tomu dával všechno, bez patřičné podpory nemáš šanci. A potom se stane to, že máme juniorského mistra světa, který porazí Juliana Alaphilippa, a po deseti letech se náš mimořádně talentovaný závodník pohybuje jakž takž mezi nejlepšími cyklokrosaři v Čechách, zatímco Francouz málem vyhraje Tour de France.

Přijde mi, že jednou z podružných příčin, která ale s finanční stránkou také souvisí, je skutečnost, že řada českých cyklistů kombinuje cyklokros s další cyklistickou disciplínou a oboje dělá jako hlavní, pouze v jiném ročním období.

Chceš-li být špičkový cyklokrosař, musí silnice nebo i MTB sloužit jako příprava pro hlavní disciplínu. Pokud se budeš snažit dělat oboje na sto procent, pak ti nejspíš dříve či později odejde nejen tělo, ale - a možná hlavně - hlava. Opotřebení, únava, ztráta motivace, stereotyp. Sám se cítím cyklokrosařem a silnice nebo bajky mi slouží výhradně jako příprava. Mistrovský dres je také výsledkem této strategie. Ale máš pravdu, že někteří jezdí všechno, protože prostě jezdit musí. S ohledem na smlouvu a plat. To je jedna z mála výhod mé nezávislosti. Mohu si svobodně vybírat závody a stavět program.

Čím to je, že se v současném cyklokrosu angažuje minimum bývalých výborných závodníků?

Můžu se jen dohadovat. Budeš se angažovat tehdy, když budeš mít pocit, že to bude mít smysl, že to bude v příznivé atmosféře, že dokážeš prosadit své představy. Každý se musí nějak živit. Tohle řeší každý český cyklokrosař, když končí s aktivní cyklistikou. Jsou kluci, kteří se kolem cyklistiky točí, ale vždy to má něco společného s obchodní, výdělečnou činností. Samozřejmě, že by bylo skvělé a cyklokrosu by to prospělo, kdyby se angažovali, protože pokud se matně orientuju, tak i ve vrcholných orgánech se kolem cyklokrosu angažuje většina lidí, kteří tenhle sport nikdy nedělali. Samozřejmě, že dobrý manažer nemusí nutně mít aktivní praxi v oboru, který řídí, a naopak skvělý cyklista ještě není automaticky výborný manažer, ale oba cítíme, že ideál je spojení obojího.

Ale oni existují cyklisté, kteří se dnes aktivně v cyklokrosu angažují. Za všechny Josef Hladík a Václav Ježek v mladoboleslavském IVARu, či Michal Benda, který dosud aktivně závodí, i když nepatří mezi špičku, ale zaznamenal jsem, že už se na předních příčkách českého cyklokrosového poháru začali umísťovat mládežníci z jeho klubu. Klubu z malé podhorské obce!

Všechna čest takovým lidem. Ale i tihle kluci mají mezi jiným motivaci danou buď rodinnými vazbami, nebo obchodními zájmy. Což vůbec není špatně. Ale nejde o čirou filantropii. A hlavně nepřevažují, respektive je jich málo na to, kolik skvělých cyklokrosařů Česká republika v minulosti měla.

Vždyť byly doby, kdy jsi ty sám organizoval cyklokrosové závody u vás v Lošticích.

To bylo v době, kdy jsem dočasně končil s aktivním cyklokrosem. Ale mám pro tebe novinku. Tradici chci obnovit. Už jsem mluvil se starostkou, mám její plnou podporu. Hodně lidí mi sama nabízí pomoc, takže možná příští sezónu k nám pozveme české a třeba i zahraniční cyklokrosaře na kvalitní závody v příjemné atmosféře, která tu vždy na cyklokrosu panovala. Do seriálu českého poháru se nevměstnáme, ale samostatnou C2 snad zorganizujeme.

Emile, díky za rozhovor. Přeju, abys sehnal na další sezónu podporu, která ti zajistí profesionální podmínky, a aby tím pádem byl dres mistra republiky vidět příští rok v maximální možné míře na domácích tratích. O diváky myslím nebudeš mít nouzi.



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Uff. oslovil ČEZ Cyklo Team Tábor. To hrábnul do vosího hnízda :-)) Oni roky usilují o titul a když se jim konečně podaří získat Boryho a tím velkou šanci tak jim Emil vypálil rybník :-))
11.02.2020 10:28:57
kolojede
No a to je právě to, co se zde nějak stalo standardem. Snaha opečovávat si toho jediného, skvělého, talentovaného s momentálními regionálními výsledky. Je to taková sázka na "třinácku" po takovém čekání na "rybu". Prolíná se to samozřejmě i ostaními disciplínami. Je to taková soutěž mezi týmy, ale týmy představují lidé - takže trenéry a pokud se pak něco povede, pak je to zde úspěch navěky věků. Fotografii s juniorským mistrem světa, nebo evropy pak bude trenér, kterým prošel tento závodník týmem prezentovat asi až dosmrti. Co na tom, že byl jediný. Co na tom, že tomu jedinému a skvělému nedopřáli tvrdé konkurenční prostředí ve kterém by mohl růst, musel bojovat a tak byl více připraven na konkurenci ve světě.
11.02.2020 12:28:13
martin
Smutný čtení. On je už dlouho smutný celý náš cyklokros, Bohužel. Ten úpadek nezačal letos, to jsme jen dopadli na úplné dno. Už i v době kdy jezdila generace Dlaska, Bíny atd. to jelo z kopce. A to, že teď tady máme dva až tři lidi, kteří jsou ochotni se připravit, tak, že trochu vyčnívají a tudíž se z nich stanou automaticky reprezentanti... Dříve (taky jsem pár cyklokrosů jel), myslím tím dobu osmdesátých a začátek devadesátých let, kdy byl obrovský problém sehnat jakýkoli materiál, byla hromada malých venkovských oddílů, kde se věnovali cyklistice od malých dětí po veterány, celý rok bylo po cele republice víkend co víkend nepřeberné množství závodů, ať na regionální úrovni, přes závody, kde se dala vyjet výkonnostní třída až po poháry - to platilo o silnici i cyklokrosu, ven bohužel v té době nejezdil, kromě RH, Dukly a reprezentantů prakticky nikdo. Na startu závodů se scházelo běžně 80 - 100 závodníků - body bralo 30 a každý bod byl pomalu vyvážený zlatem. Dnes kolikrát ani 30 lidí na startu není, kromě poháru nejsou závody prakticky žádné, oddíly dávno zanikly. Kdp v dnešní době nechá někde po silnici trénovat dítě, vždyť děti nejsou o víkendu ani na vesnici vidět venku na hřištích... Takže jezdí jen pár děcek s otci, kteří k tomuto sportu tíhnou ( nemám na mysli rodinné výlety) a pokud chtějí, aby dítě výkonnostně rostlo, musí s ním ven, tady není, kde růst... Tohle si bohužel, ale nemůže dovolit každý, takže ta základna se dál zužuje... Moc se mi líbí přístup pořadatelů v Jičíně, kteří založili dětský oddíl - moc jim držím palce a chtěl bych, aby takových bylo co nejvíc, jen mám strach, že to je opět jen záležitost několika tatínků... Emil tady sáhodlouze píše o penězích - ano jsou strašně důležité - tedy ne pro něj - při vší úctě je to důchodce, který je teď mezi slepými králem. Pokud chceme zachovat cyklistiku, musí se začít úplně od zdola, malé oddíly, které budou produkovat širokou konkurenci, z které vyniknou opravdoví závodníci, kteří si zaslouží podporu. Pokud, ale nebude množství závodů, s jejichž organizací musí nutně pomoci ČSC - (protože jednání s policií je čím dál složitější), množství závodníků, kteří budou na sebe vytvářet tlak, tak se bohužel nic nezmění.
12.02.2020 8:48:37
martin
Dobrý je se podívat na tohle odkaz a jaká to byla tragédie, když se muselo plánovat, jak se odčiní to co se způsobilo....
12.02.2020 9:12:43
Potocký M.
martin@ ono se plánuje i dnes ale poněkud v jiné rovině. Tu dobu co zmiňujete velice dobře znám. Znám osobně i všechny ( naši lidi) co jsou na tom televizním záznamu, díky za ten odkaz. Napsal jste to pěkně srozumitelně, souhlasím s Vámi.
13.02.2020 12:57:02
Kid_A
Reseni pro Emila je silny sponzor a one-man-team. Ostatne podobne funguje Pidcock v UK. Tym postavenej kolem jednoho jezdce. Nelze od toho ale cekat neco koncepcniho pro cesky cyklokros. To po Emilovi nikdo ani nemuze chtit. Jde o to, aby individualne dobre reprezentoval mistrovsky dres. Koncepce musi prijit od svazu, ne od zavodaka.
13.02.2020 13:35:22
piratelu
Se vším, co Emil napsal.... Souhlasím. Škoda že není o pár let mladší. v jeho věku bude asi sponzory těžko shánět. I když mu to přeji... Ale realita.... Doufám, že se někdo najde aby Emil mohl důstojně prezentovat mistrovský dres...
13.02.2020 21:04:34