"I kdybych vyhrál Vueltu, odešel bych. S Jumbo jsem dosáhl maxima, co jsem mohl. Dospělo to do bodu, kdy jsem musel odejít. Mám prostě jinde větší příležitosti, abych dosáhl toho, o co stále usiluji. Nebylo to těžké rozhodnutí, ale přirozené,“ řekl nedávno Primož Roglič v rozhovoru pro nizozemské noviny AD.

Stal se novou tváří Bora-hansgrohe a v jejím dresu se pokusí dosáhnout toho, o co již několik let neúspěšně usiluje: vítězství na Tour de France. Německý tým se především díky tomu dostal s čistým ziskem 2083 bodů do čela žebříčku World týmů poměřeno ziskem a ztrátou bodů podle hodnocení PCS, jelikož Roglič je jediným z první patnáctky roku 2023, který změnil tým.

Sám Roglič ale přinesl 2526, takže onen rozdíl zhruba 450 bodů mezi přínosem Slovince a celkovým ziskem týmu jde na úkor odchodů. Z těch nejpodstatnějších to je přestup do Visma/Lease a Bike Ciana Uijtdebroekse (-615), do UAE Emirates Nilse Politta (-435), do Lidl-Trek Patricka Konrada (-388), do Decathlonu AG2R La Mondiale Sama Bennetta (-316) a do Astany Ide Schellinga (-222).

O hlavní plusové body se vedle Rogliče postarali z DSM přicházející Sam Welsford (+698), z Kern Pharma Roger Adriá (+367), z Jayco AlUla Matteo Sobrero (+349) a z Ineos Grenadiers Daniel Felipe Martínez (+232).

Bici.pro.jpg

​Druhým týmem v pořadí, který nejvíce rozmnožil svá aktiva, je Lidl-Trek (+1763). Odešlo sice dost lidí, ale z pohledu získaných bodů představoval nejcitelnější ztrátu Antonio Tiberi (+375), s nímž se tým po aféře se zastřelenou kočkou rozloučil už v průběhu sezóny, aby mu záchranné lano následně hodil Bahrain-Victorious.

Na druhé straně účtu ale naskočily zajímavé sumy: ze Soudal-Quick Step přinesl 816 bodů Andrea Bagioli (na snímku), z Ineosu Tao Geoghegan Hart 695, z Bahrainu Jonathan Milan 597, z Bory Patrick Konrad 388 bodů atd.

Pomyslnou třetí příčku obsadila Astana Qazaqstan (+1745), která je rekordmanem v počtu nově příchozích, jichž je celkem 14. Odejít tedy muselo hodně lidí, ale nejlepší mezi nimi je se ziskem pouhých 161 bodů Andrej Zeits, který ukončil kariéru.

Naopak z těch, kdo nově přišli, vykazuje pět borců vyšší zisk než Zeits: Henok Mulubrhan (Bardiani) 691 bodů, Leorenzo Fortunato (EOLO-Kometa) 391, Davide Balerini (Quick Step) 281, Ide Schelling (Bora) 222 a Max Kanter (Movistar) 193 bodů.

Sprint Cycling.jpg

Následuje Jayco AlUla (+1240), když nejvíc bodů odnesl Matteo Sobrero (-349) a naopak nejvíc přinesl Mauro Schmid (Quick Step) 622 a Caleb Ewan (Lotto Dstny) 598 bodů.

V plusu je i Decathlon AG2R La Mondiale s 547 plusovými body, o které se postarali především Victor Lafay (Cofidis) +482, Sam Bennett +316 a Bruno Armirail (Groupama-FDJ) +298, takže přeplatili ztráty v podobě do důchodu odcházejícího Grega Van Avermaeta (-247) a Clémenta Venturiniho (-357), jenž odešel do Arkéa-B&B Hotels.

Právě Venturini se společně s Vincenzem Albanesem (EOLO) +412 a Florianem Sénéchalem (Quick Step) +307 postarali rozhodující měrou o to, že nahradili ztráty v podobě odchodů především Hugo Hofstettera (Israel-Premier Tech) -289 a Warrena Barguila (dsm-firmenich PostNL) -497 a dostali francouzský tým do čistého zisku 264 bodů.

Posledním v převaze ziskových bodů nad mínusovými je EF Education-EasyPost (+214). A to především proto, že sem přišel z Intermarché-Circus-Wanty s pořádným balíkem Rui Costa (+1002) - na snímku výše. Znamená to zároveň, že muselo odejít víc lidí, ovšem pouze Magnus Cort (Uno-X Mobility) přesáhl 200bodový zisk, přesně 493 bodů.

416140786_793741975908912_1130648170145177727_n.jpg

Pochopitelně v téhle inventuře chybí několik podstatných prvků. Posuzujeme úspěšnost jednotlivých týmů byrokraticky podle zisku bodů, ale existují jezdci, jejichž prvořadým úkolem není prosazovat se v pořadí závodů, ale pomáhat lídrům a týmu obecně.

Uveďme alespoň dva velmi transparentní příklady: Michael Morkov (na snímku) přinesl z Quick Stepu do Astany jen 66 bodů, ale jeho význam především pro Marka Cevendishe je sotva body docenitelný. Obdobně je schopen a ochoten pracovat na špici stovky a tisíce kilometrů Tim Declercq (+72), shodou okolností taktéž ze Soudal-Quick Step, takže z jeho práce mohou v letošní sezóně významně profitovat lídři jeho nového týmu Lidl-Trek v čele s Madsem Pedersenem.

A pak je tu druhá skupina závodníků, kteří neoplývají a ani nemohli oplývat přehršlí bodů, protože jde o nadějné mladíky. Takže momentální zisk je zanedbatelný, výhledově jde ale o investici, která se může velmi vyplatit. Ale i v této strategii mohou být rozdíly. Jsou týmy, které omlazují, protože chtějí, a týmy, které do jisté míry musí. Třeba proto, že jim odešla spousta zkušených borců, resp. že jim to velí finanční situace. 

Ať je to, jak chce, s výjimkou Arkéa-B&B Hotels a Lidl-Trek všechny ostatní týmy angažovaly alespoň jednoho mladého neo-profi závodníka ve věku do 23 let. V tomto ohledu vynikly dva týmy: EF Education-EasyPost a Soudal-Quick Step, které jich vzaly po 6. Třem z celkového počtu 37 takových nováčků je stále ještě 18 let. Theodora Storma a Andrewa Augusta angažoval Ineos Grenadiers a Markela Belokiho EF Education-EasyPost.

Teampresentatie-3_2023-12-22-143711_ltoy.jpg

Mládežnická záloha Jumbo-Visma byla v uplynulé sezóně podle zisku UCI bodů nejlepším evropským kontinentálním týmem, šest z těchto kluků našlo od letoška uplatnění ve World týmech a tři mají již nyní podepsáno s prvním týmem počínaje rokem 2025

Vraťme se ale k našemu bodovému přehledu. Sedm týmů je tedy v plusu, ostatních jedenáct v mínusu. Úplně nejhůř dopadly Soudal-Quick Step (-2038) a INEOS Grenadiers (-2163). Ale o tom zase třeba až v dalším dílu přestupové inventury.