Oficiálně se Tour de Hongrie jede po 46. Poprvé se uskutečnil v roce 1925, takže jubileum nejvyšší kvality. V kalendáři UCI tenhle závod najdeme poprvé v roce 2004. Do roku 2015 se ale poté jel pouze jednou a to v roce 2007. Od sezóny 2015 ovšem už funguje nepřetržitě a to i v covidových časech.
První tři roky v posledních deseti let byl zařazen do kategorie 2.2. Od roku 2018 postoupil o schod výš tedy 2.1 a před dvěma lety se stěhoval ještě o stupeň směrem vzhůru do společnosti závodů ProTour. S rostoucím významem sem pochopitelně jezdila stále zajímavější konkurence.
Výsledkem je, že mezi vítězi posledních pěti ročníků najdeme jezdce ze širší, spíše však užší světové špičky, jako jsou Atilla Valter (aktuálně Visma | Lease a Bike), Damien Howson (Q36.5), Eddie Dunbar (Jayco AlUla), Marc Hirschi (Tudor) a naposledy loni Thibau Nys (Lidl-Trek).
Loni tu i z komerčních důvodů absolvoval předposlední silniční závod své profi kariéry Peter Sagan v týmu Pierre Baguette. Ale víc než Peter tento slovenský conti tým výsledkově zviditelnil Martin Voltr, který první dvě etapy strávil v únicích, při nichž nashromáždil tolik bonifikačních sekund, že mu to po druhé etapě stačilo na zisk nejen zeleného dresu pro nejlepšího v bodovací soutěži, ale i dres lídra závodu (na snímku s Markem Cavendishem na startu třetí etapy). O oba sice v průběhu následujících etap přišel, ale cíle zviditelnit se bylo dosaženo nad očekávání!
Martin, ale ani Peter, ovšem nebyli prvními, kdo tu výrazně zviditelnil českou a slovenskou cyklistiku. V ročníku 2016 skončil v celkovém pořadí na 3. místě Dan Turek, tehdy v dresu Israel Cycling Academy, když jeho týmový kolega, kterého o pár let později doporučil do ATT Investments, Mihkel Räim se stal celkovým vítězem.
A předloni, tedy v roce 2023, stanul tým ATT Investments, hlavně díky tomu, že měl na soupisce Mártona Dinu, na startu v konkurenci devíti WorldTeams. A dal si záležet, aby obstál. Jednak samotný Márton dokončil na solidním 17. místě +1:11 za vítězným Marcem Hirschim, závodícím tehdy v týmu UAE Emirates, a získal bílý dres pro nejlepšího maďarského závodníka, ale možná ještě víc se blýskl Matúš Štoček (na snímku níže), když po první etapě získal červený vrchařský dres, a když o něj po druhé přišel, vyměnil ho za zelený nejlepšího v bodovací soutěži a ten si také z Maďarska nakonec i odvezl.
Posední roky se skladba etap ustálila na počtu pěti. Na své si tu v rovinatém Maďarsku obvykle přijdou v hojném počtu příležitostí sprinteři, ale o celkovém pořadí se tu rozhoduje v etapě s dojezdem na víc jak 10km kopec nadprůměrného sklonu. Nebylo tomu tak ani v posledním, loňském ročníku.
První rovinatou etapu tehdy vyhrál v hromadné koncovce Sam Welsford (BORA - hansgrohe), druhou taktéž v souboji sprinterů Marc Cavendish (Astana Qazaqstan), a třetí, pro GC rozhodující, Thibau Nys, který už pak dres lídra nikomu nepůjčil. A to proto, že vyhrál v těsném souboji s Marcem Hirschim i čtvrtou etapu (viz titulní snímek), končící také na konci stoupání, jenže v tomto případě jen o něco víc jak kilometr dlouhém. Loni, co se týče kopcovitých závěrů, byli organizátoři mimořádně štědří, když i poslední měla cíl na vrcholu kopce, a to víc jak 2km. Vyhrál ji sice Wout Poels (Bahrain – Victorious), čímž se posunul na konečné 3. místo za druhého Emanuela Buchmanna (BORA – hansgrohe), jenže Nys přijel do cíle ve čtyřčlenné skupince ve stejném čase a celkové prvenství uhájil.
Z profilového hlediska se jeví letošní ročník o něco snadnější. Minimálně opět první dvě etapy, ale i v pořadí čtvrtá, mají vysoký potenciál dospět do hromadné koncovky.
Závěrečná nedělní tak trochu napodobuje jarní belgické dlážděné klasiky. Mezi 40. a 120. km cyklisté 3x absolvují okruh s dvěma stoupáními o parametrech 1,8 km á 9 % a 1,4 km á 6,5%. V závěru pak najedou na 8km cílový okruh, který si dají taktéž 3x a kde je čeká 1,1 km dlouhý dlážděný sektor se sklonem místy až 8 %.
Pro GC bude ale s největší pravděpodobností opět rozhodující ta, jenž je na programu třetí den a která končí po 12 km jízdy do kopce do lyžařského střediska Kékestető s průměrným sklonem 5,6 %, ovšem posledních 3,5 km vykazuje průměrných 8 %.
Startovní listinu letošního ročníku tvoří 21 týmů po 6 lidech. Šest je z úrovně World, devět z úrovně Pro, pět Conti a posledním je belgický cyklokrosový Pauwels Sauzen - Cibel Clementines.
Lidl-Trek tedy obhajuje prvenství, hlavní tíha na umístění v celkovém pořadí bude ležet nejspíš na Juanovi Pedru Lópezovi. Ve spurtech budou spoléhat na Tima Torna Teutenberga. UAE Team Emirates – XRG tu bude mít do spurtů Juana Sebastiána Molana a na celkové pořadí nejspíš hlavně Pabla Torrese, který nahradil původně nominovaného Jana Christena, jenž se vyrovnává s následky pádu z 1. května na Tour de Romandie (2.UWT). XDS Astana sice v podobě Mattea Malluceliho nerezignovala na sprinterské koncovky, ale hlavní sílu přivezla do kopců. Především Harold Martín López a Sergio Higuita by toho měli být dokladem, ale i Anton Charmig je v kopcích dost dobrý. Tým očividně baží po co možná nejvyšším přídělu UCI bodů, kterými je oceňováno především umístění v konečném pořadí soutěže jednotlivců.
Red Bull - BORA – hansgrohe vypadá, že sázet bude víc na sprinty se Samem Welsfordem a Danny van Poppelem, než na vítězství v GC, kde by o co nejlepší umístění měl usilovat Frederik Wandahl. A možná ještě o malinko vyšší důraz na hromadné koncovky klade Jayco – AlUla s Dylanem Groenewegenem a Maxem Walsheidem včele a s podporou dvorních rozjížděčů Luky Mezgece a Elmara Reinderse. Phil Bauhaus z týmu Bahrain – Victorious nebude mít pravděpodobně až tak dokonalou podporu v závěrech etapy, ale zato jeho kolega Rainer Kepplinger může myslet v GC na první desítku, i když od konce března, kdy musel nuceně opustit z 13. místa Okolo Katalánska (2.UWT), nezávodil
Co se týče druhodivizních, tak nemalé ambice i v porovnání s těmi z první divize mohou mít v Q36.5 a to jak ve sprintech přes Giacoma Nizzola, i když v jeho 36 letech už ta svalová vlákna budou přeci jen trochu pomalejší, tak v kopcích, na které tu budou mít Mattea Badilattiho, Harma Vanhoucka a hlavně Davida De la Cruze. Z dalších ProTeams upozorněme na lídra Euskaltel – Euskadi, domácího Mártona Dinu, jehož ambicí bude možná i víc než jen top deset, ale hlavně zisk dresu nejlepšího maďarského jezdce, kterých tu bude dohromady závodit 15.
Ve stejné úrovni, tedy ProTeams, najdeme ve startovce i tři české jezdce: v hromadných koncovkách, a zvláště pak těch s klasikářskými parametry, budou růst šance na dobrý výsledek Matyáše Kopeckého z týmu Novo Nordisk. A v zeleno-bílém dresu Caja Rural – Seguros RGA nastoupí dokonce dva čeští cyklisté: Danu Baborovi coby čistokrevnému sprinterovi se zatím výsledkově letos moc nedaří, tak uvidíme, zda to právě u našich jižních sousedů zlomí. Větší šance prosadit se lze tak vkládat do kandidáta možná i top deset v GC Jakuba Otruby, který si z nedávného závodu stejné kategorie Okolo Turecka přivezl celkové 12. místo, když společně s dalšími kolegy vyhráli týmovou soutěž (na snímku níže: Dan druhý a Jakub třetí zprava).
A děláme-li výčet českých jezdců, tak další tři se dostali do sestav svých conti týmů: Pavel Nováka v italsko-maďarském MBH Bank Ballan, Michal Schuran v čistě maďarském Team United Shipping a Tomáš Bárta taktéž v maďarském Epronex - Hungary Cycling Team. Do počtu pěti je doplňují třetí domácí Karcag Cycling ÉPKAR a slovenský Pierre Baguette. Na něj se dostalo především proto, že pro letošek angažoval dva maďarské cyklisty, z nichž se na soupisce pro Tour de Hongrie objevuje 19letý András Gusztáv Pakot, loňský maďarský juniorský šampion. O účast se hlavně díky angažování Barnabáse Peáka, který tu v roce 2017 vystoupal na druhý stupínek před tehdy 19letého Tadeje Pogačara, ucházel i český ATT Investments, ale nakonec se na něj nedostalo.
Jakub Otruba: „Ve sprinterských etapách budeme mít Dana Babora a budeme se s ním snažit vyhrát. V etapě s dojezdem na kopec se většina kluků z týmu včetně mě bude snažit dojet co nejvíc vpředu, abychom byli dobře v celkovém pořadí a sbírali UCI body. Zjednodušeně řečeno, cílem tedy bude neztratit v rovinatých etapách, bude asi dost foukat, jsou tam i dost technické okruhy, a pak co nejrychleji vyjet na kopec.“
Michal Schuran: „Bude to porovnání se světem, takže pro tým jen dobře. Máme silnou podporu a náš hlavní sponzor je i sponzorem závodu. Pro nás tedy hodně důležitý závod. Absolvovali jsme pětidenní kemp a trénovali právě na kopci, kde by se mělo rozhodnout o celkovém pořadí. Lídry by měli být Erik Fetter a s ním i19letý Bálint Feldhoffer, který by mohl usilovat o pozici nejlepšího mladíka. Mou rolí společně s Jánosem Pelikánem by mělo být chození do úniků, zisk bodů a případně třeba dres nejlepšího vrchaře (pozn. Michal už letos jeden získal a to v dubnu v Turecku na Tour of Mersin 2.2). Zejména ale půjde o to být vidět, zanechat co největší stopu a ukázat, že jsme na tom v porovnání se světovou konkurencí opravdu dobře.“
Tomáš Bárta: „Samozřejmě je to pro nás nejdůležitější závod sezóny. Chceme se ukázat před domácími fanoušky a sponzory. Tudíž jakožto tým chceme bojovat o dres nejlepšího maďarského jezdce v prvních etapách, protože očekáváme, že od třetí etapy jej bude již mít Márton Dina (na snímku výše). Osobně zažívám asi nejhorší start do sezóny vůbec, v únoru jsem měl svalové zranění kvadricepsu, v březnu na Rhodosu jsem týden ležel s horečkou. Ale jelikož nemáme moc jezdců, protože už dva od začátku sezóny ukončili kariéru, tak jsem musel i tak na závody. Takže teprve v dubnu jsem konečně normálně trénoval a reálně jsem až teď o víkendu v Polsku (pozn. Silesian Beskid Race) začal sezónu. Pro Maďarsko budu hlavním lídrem pro hromadné dojezdy, cílem je alespoň jedna etapa do top deset. Ovšem hlavně jde o celkový projev týmu, tzn. být vidět v únicích by měla být týmová priorita.“
Pavel Novák: "Chceme být vidět, chodit do úniků, poprat se o nějakou etapu. Mým cílem je jet na celkovou klasifikaci a v ní uspět, co nejlépe to půjde."
Uvidíme tedy, jak si tři čeští rychlíci Matyáš Kopecký, Daniel Babor a Tomáš Bárta povedou v konkurenci s těmi, kdož se v hromadných koncovkách jeví nejsilnější, tedy především Samem Welsfordem (letos 3 prvenství na Tour Down Under), Dylanem Groenewegenem (letos 4x 2.) a Philem Bauhausem (etos 2. a 3. místo). Mimochodem každý z oněch tří už tady minimálně jednu etapu v minulosti vyhrál.
A naopak jak se vrchaři Pavel Novák, potažmo Jakub Otruba, popasují s jezdci na celkové pořadí, z nichž coby jezdce s nejvyšším aktuálním potenciálem bychom vybrali prvořadě Harolda Martína Lópeze (naposledy před týdnem 2. na Okolo Turecka), Davida de la Cruze (8. v březnu na Tirreno – Adriatico 2.UWT a 2. koncem dubna na Il Giro d'Abruzzo 2.1), Pabla Torrese (3. na Il Giro d'Abruzzo) a Juana Pedra Lópeze (před týdnem 7. v konečném pořadí na Tour de Romandie 2.UWT).
Co se týče možnosti sledovat závod, tak na stránkách závodu se uvádí toto: závod budou vysílat streamovací služby M4 Sport, Eurosport a Max. Záznamy budou vysílány na nejméně 67 kanálech ve více než 180 zemích. V online prostoru bude Tour de Hongrie pokryta na kanálech jako GCN, Lanterne Rouge nebo Velo News. M4 Sport bude vysílat všechny etapy živě od startu do cíle a plánuje také živě prezentaci týmů (viz m4sport.hu).