Vicenza a okolí tohoto města je epicentrem italské cyklistiky a sídlí zde mnoho špičkových výrobců cyklistického vybavení. Není náhoda, že právě zde vznikl také Fulcrum. Společnost byla založena v červenci 2004 na základě nápadu tří leteckých inženýrů, nadšenců do cyklistiky. Dnes je Fulcrum sesterskou společností slavného Campagnola, se kterým sdílí některé technologie.

Kola šampionů

Od samotného založení se Fulcrum soustředí na špičkové technologie a především na závodní použití. Vše začalo už v roce 2005, pouhý rok po založení společnosti Fulcrum vstoupil do světa profesionální závodní cyklistiky. Čtyři po sobě jdoucí mistrovství světa vyhráli jezdci na kolech Racing Speed od Fulcrumu. V roce 2005 se legendární klasikář Tom Boonen stal prvním jezdcem, který v jedné sezóně vyhrál Kolem Flander, Paříž–Roubaix a duhový trikot.

247447260.jpg

V letech 2006 a 2007 přišla řada na Paola Bettiniho a v roce 2008 se v italském Varese stal Alessandro Ballan posledním Italem, který vyhrál silniční závod mistrovství světa. Bettini i Boonen jezdili za tým Quick Step–Innergetic, který sbíral další velké úspěchy. V roce 2005 Bettini vyhrál Okolo Lombardie a Australan Michael Rogers získal titul mistra světa v časovce. V roce 2006 Filippo Pozzato vyhrál monument Milán–Sanremo, Boonen vyhrál své druhé Flandry a Bettini získal italský silniční titul a svou druhou Lombardii. Přidejte k tomu sedm etap na Tour de France, tři na Giro d’Italia a tři na Vueltě a vyjde vám, že start Fulcrumu v profesionálním pelotonu byl mimořádně úspěšný.

A triumfy pokračovaly i později a také v dalších týmech. Spolupráce s týmem Lampre vynesla v roce 2007 vítězství na Kolem Flander v podání Alessandra Ballana, Damiano Cunego vyhrál Lombardii a o rok později závod Amstel Gold Race a další Lombardii. Na Grand Tours to bylo pět etap na Tour de France, třináct na Giro d’Italia a třináct na Vueltě.

Danilo Di Luca z týmu Liquigas vyhrál v roce 2007 Giro d’Italia na kolech Fulcrum a ve stejném roce monument Lutych–Bastogne–Lutych. Vincenza Nibaliho dovezly Fulcrumy do cíle vítězného Sanrema v roce 2017 a výčtu významných úspěchů na poli profesionální cyklistiky bychom mohli pokračovat.

heritage_3(8).jpg

Lehkost i aerodynamika

Profesionálové si už před téměř dvaceti lety mohli vybírat kola, která byla na vrcholu technologického vývoje. Příkladem jsou ta možná nejhezčí kola historie – model Racing Light XLR z roku 2009, který byl navržen pro dosažení maximálního výkonu do kopce. Pár kol vážil pouhých 1276 gramů v galuskové verzi, bylo vybaveno velmi nízkým karbonovým ráfkem, karbonovým nábojem, technologií výpletu Two-to-One™ a keramickými ložisky CULT. Racing Light XLR byl odpovědí společnosti Fulcrum pro vrchaře, kteří hledali co nejlehčí kola.

A nezapomnělo se ani na aerodynamiku, extrémním příkladem jsou kola RED WIND XLR 105 s aerodynamickým karbonovým ráfkem vysokým 105 mm! Model z roku 2012 má plně karbonovou konstrukci s hliníkovou brzdnou plochou nanesenou na karbonu, a nikoli naopak, jak tomu bylo v těchto letech, kdy karbonová kola tvořily pouze karbonové kapotáže na hliníkových ráfcích.

heritage_7(6).jpg

Některé technologie se tak osvědčily, že jsou používány dodnes, například keramická ložiska CULT. Ložiska Ceramic Ultimate Level Technology jsou vyhlášená svou spolehlivostí a nevyžadují žádnou údržbu. Dosahují devětkrát nižšího odporu než standardní ložiska. Podle Fulcrumu potřebuje kolo vybavené ložisky CULT k úplnému zastavení z rychlosti 65 km/h (500 otáček za minutu) čtyřicet pět minut. Čtyřicet pět minut se kolo točí, než se zcela zastaví.

Bez duší už od roku 2008

Fulcrum je také průkopníkem systému bezdušových kol a plášťů. V závodním nasazení testoval bezdušové ráfky už v roce 2008. Ráfky 2-Way-Fit využívají patentovanou technologii MoMag (montážní magnet). Magnet pomáhá vést zasunutí niplů do ráfku, který nemá v horní části žádné otvory, a díky tomu není nutné do ráfku instalovat těsnicí pásku.

undrilled.jpg

Díky této konstrukci je ráfek tužší a odolnější. Ideální ráfek pro bezdušový systém, který se bez lepicí těsnicí pásky jednodušeji instaluje, čistí a udržuje. Díky tomu se také bezdušové mléko nedostane do kontaktu s niply a nedochází k nežádoucí korozi.

Sharq na vrcholu inovací

Fulcrum v současnosti nabízí spoustu modelů zapletených kol na silniční kola, gravely, horská kola, triatlon a elektrokola. Vrcholem současných technologických trendů a inovací je model Sharq, který je určen pro silniční a gravelová kola. Sharq jsme měli možnost otestovat a naše zkušenosti najdete v tomto článku.

Sharq jsou navrženy především pro použití v různém terénu a na různém povrchu, od asfaltu až po štěrkové cesty. Celý výrobní proces je pod 100% kontrolou Fulcrumu a všechny komponenty jsou vyráběny v Evropě a montovány v továrnách Fulcrum.

SHARQ_CloseUp1.jpg

Inovativní zubatý tvar ráfků Sharq zlepšuje aerodynamiku a ovladatelnost v silném větru. Ráfek má vnitřní šířku 25 mm, což je efektivní kompromis jak pro silniční pláště s minimální šířkou 30 mm, zaručující dobrou aerodynamiku a lepší valivý odpor, tak pro širší gravelové pláště, které mají díky širokému ráfku pevnou oporu pro použití v terénu. Aby bylo zajištěno, že ráfek lze použít pro bezdušové systémy i s dušemi, je vybaven mini-háčky, které zajišťují maximální bezpečnost. Jak je u Fulcrumů zvykem, ráfek samozřejmě není provrtaný a bezdušové pláště lze nasadit bez nutnosti použití těsnicí pásky.

Fulcrum tedy i nadále vyvíjí nejnovější technologie a vyrábí špičková zapletená kola pro nejnáročnější cyklisty a závodníky. 

Výhradním zástupcem značky Fulcrum pro Česko a Slovensko je Schindler.cz. Více se o současné nabídce kol Fulcrum dozvíte na Fulcrumwheels.com.