Dagmar Lubojacká, marketingová ředitelka českého zastoupení Shimana představila soutěž: "Jde o první mezinárodní ročník. Vloni se odehrál nultý ročník ve Francii a letos Shimano vyzvalo své mechaniky ve všech zemích, kde má zastoupení. V České republice je 27 smluvních partnerů, kteří mají Shimano Service Center. Do finále v Ostravě postoupilo devět finalistů. První tři vytvoří reprezentační celek pro mezinárodní soutěž. Národní vítěz bude navíc odměněn zájezdem na Tour de France a absolvováním jedné etapy v neutrálním mechanickém voze." 

Finalisté zastupovali svá servisní centra, která fungují u jednotlivých obchodů:

loading...

Průběh soutěže

Soutěž sestávala ze dvou kol pro všech devět účastníků a první tři soutěžili ještě ve vědomostním rozstřelu.

První úkol byl pro všechny stejný, spočíval ve zdánlivě snadném nastavení elektrokol. V době elektronického řazení a elektrokol jsou to pro mechaniky novinky a soutěžící ve skutečnosti nejvíce potrápily. Nešlo o manuální zručnost a běžnou mechanická záležitost, byla to spíše práce s počítačem, diagnostikou a nastavením SW v elektrických motorech a elektronickém řazení.

Druhé kolo bylo již všem mechanikům vlastní. Bylo připraveno devět různých úkolů a každý soutěžící si vylosoval jedno. Jednalo se o mechanické závady, nebo servisní úkoly, s kterými se přeci jen setkávají častěji.

Po prvních dvou kolech vzešli tři finalisté, stali se jimi: Tomáš Janů z obchodu Bike Puzzle, Pavel Moudrý z obchodu Kerda a Jaroslav Pažout z AutoMotoVelo. O vítězi rozhod kvíz. Pochopitelně opět sestaven z odborných otázek techniky Shimano. A vítězem se stal Jaroslav Pažout z AutoMotoVelo.

Petr Hejhal, šéf poroty a spolutvůrce zkušebních testů, byl s průběhem prvního šampionátu spokojený: "Mechanici naší partnerské servisní sítě by měli test zvládnout, je to součástí průběžného školení. Ale je to pochopitelně i otázka praxe, s tím jak často se s náročnějším servisem potkají. Musíme být přísnější a vzdělávání mechaniků posouvat výš. Tato soutěž to ukázala a je to dobře pro mechaniky i pro nás."

Jiří Trávníček, šéf českého zastoupení Shimana: "Práce mechanika se hodně posunula příchodem elektroniky a elektrických kol. První úkol mechaniků v našem testu byl vlastně jen nastavování elektrokola. To znamená diagnostiku přes počítač a práci s PC. K tomu bude v budoucnosti, ono je to vlastně už dnes, důležité základní vzdělání mechaniků. Ideálním učebním/studijním oborem je mechatronika. V Německu existuje studijní oboro pro jednostopá vozidla, kde je první ročník společný. A potom si student vybere další specializaci pro kola, nebo motocykly. U nás zatím specializovaný obor není, ale dá se vybírat studenty podobných oborů, kteří skloubí manuální zručnost s pochopením diagnostiky a práce s PC. Je našim úkolem ve spolupráci se zaměstnavateli (cyklistickými obchody), takové mechaniky školit, protože tato práce bude přibývat přechodem na elektronické řazení a rozvojem elektrokol," dodává Jiří Trávníček z českého zastoupení společnosti Shimano.

Osobně mě až šokovalo, co všechno musí mechanici technických center znát a co by vlastně měli znát všichni mechanici, kteří pracují s komponenty Shimano. Je toho opravdu hodně a s elektronikou a elektřinou na kolech nároků na mechaniky přibývá.

Musí se nechat, že akce byla zorganizována krásně, i když to bylo poprvé. Do budoucna to může být prestižní záležitost pro značku Shimano, její servisní centra, ale především pro mechaniky a zaměstnance center a dílen, které servisují Shimano. Myšlenka soutěže pochopitelně rozvíjí vzdělávání personálu a obrovskou zpětnou vazbu i pro pracovníky Shimana. Tady se jde správnou cestou.