Tour de Feminin vstupuje do nové éry

17.02.2021 | Marek Matějka, foto Mandavan

Tour de Feminin vstupuje do nové éry

Mezinárodní etapové závody jsou v České republice hodně vzácné. V ženské profesionální cyklistice se na našem území jezdí jen dva, Gracia Orlová na severu Moravy a Tour de Feminin na severu Čech. Tour de Feminin od letošního roku pořádá organizační tým spojený se závodem Tour de Zeleňák.

Tour de Feminin získá s novým pořadatelem nový impuls a větší ambice. Závod po 32 letech převzal spolek Mandavan, který má s organizací závodů už 15 let zkušeností, díky pořádání seriálu MandaOne (triatlon, XC, silnice a běh). Především však 5 let organizuje nejstarší veřejný silniční závod v ČR Tour de Zeleňák, který se dle ohlasů veřejnosti daří posouvat k spokojenosti většiny účastníků. Předsedou spolku a tedy i organizačního výboru Tour de Feminin je Jan Novota, rodák z Varnsdorfu, trenér a závodník v jedné osobě. Ředitelkou závodu je Simona Davídková, česká UCI rozhodčí, která je rovněž ředitelkou trati a bezpečnosti závodu Tour de Zeleňák. Zakladatel Tour de Feminin, Jiří Vích, bude zastávat VIP funkci čestného ředitele. Simoně Davídkové a Janu Novotovi jsme položili několik otázek.

Kromě týmu pořadatelů je nový také titulární sponzor?  

SD: Ano, jde o Škoda Auto, která se v cyklistice angažuje například při Tour de France a dalších závodech WorldTour, které pořádá francouzská společnost ASO. V České republice je Škodovka sponzorem Českého svazu cyklistiky, takže můžeme vidět jejich vozy na Českém poháru, který nese rovněž název ŠKODA Český pohár, sponzoruje také NOVA Cup pro bikery. Jsme velice rádi, že se k naší nové organizační skupině Škoda přidala, dává to akci punc profesionality a vyšší úrovně závodu. Škoda Auto také zařídí velkou vizibilitu v místech startů a cílů etap doprovodným programem. Prostě a jasně Škodovky bude během Tour de Feminin 2021 všude dost.

Kromě Škodovky přijal záštitu nad naším závodem předseda Senátu České republiky a velký sportovec Miloš Vystrčil. Tak doufáme, že ho budeme moci přivítat v poslední etapě a na závěrečném slavnostním ceremoniálu.

Změní se podoba závodu? Trať? Přibudou nové etapy?

SD: Naopak, ubudou, respektive jeden den, který byl rozdělen na 2 půletapy, nebude. Program zůstává 4denní, od 8. do 11. července. Navíc celý závod "ztěžkne". Většina etap je vrchařských až, dalo by se říci, horských. Také časový limit se o hodně zpřísní oproti letům minulým.

Nový program začíná čtvrteční časovkou se startem v 16 hodin odpoledne, aby se mohli na závodnice přijít podívat fanoušci a diváci, kteří jsou většinou přes den v práci. Tedy pokud to proticovidová opatření dovolí. Časovka bude okruhová po trase bývalého závodu o Pohár Rumburské vzpoury, ale jede se v protisměru.

JN: Vlastně celý program je koncipovaný tak, aby se diváci mohli po práci přijít podívat, snad to bude možné. První etapa s hromadným startem na 103 kilometry bude v pátek. Startuje opět na náměstí v Krásné Lípě, tentokrát v 15 hodin a je celá nová. Povede Národním parkem České Švýcarsko, takže se závodnice mohou těšit na jednu z nejkrásnějších etap ve svém sportovním životě. Snad si toho stihnout všimnout.

Sobotní etapa Šluknovskou pahorkatinou začne na náměstí v Rumburku a bude kopírovat trať tradičního amatérského závodu Tour de Zeleňák, jen s průjezdem přes rumburské náměstí, takže si hobíci budou moci porovnat své výkony s elitními ženami. Start je v 15 hodin a délka bude 107 km.

Nedělní královská etapa nese název Lužickými horami a startuje v 10 hodin před Městským úřadem ve Varnsdorfu. Po úvodním zahřívacím desetikilometrovém nájezdu je čeká opravdové horské peklo s mnoha vrchařskými prémiemi. Na 117 km nastoupají přes 2300 výškových metrů. Je jisté, že o celkové vítězce se rozhodne až na posledním průjezdu přes obávanou Vápenku, asi 2 kilometry před cílem.

Uvidíme i přímé přenosy z etap?

SD: Ano, na etapy s hromadným startem jsou připraveny přímé přenosy od Techniserv IT s komentáři Honzy Novoty a Víti Bureše a také cyklistických legend v podání Lubora Tesaře, který si snad k nám stihne odskočit od komentování Tour de France, stejně jako Petr Benčík. Přenosy budou vysílány na RoadCycling.cz a stejný přenos uvidí i diváci v prostorách cílů, kde budou umístěny LED obrazovky.

JN: Rádi bychom pozvali i bývalé účastnice Tour de Feminin z let minulých. A nemusí zůstat jen u českých závodnic. 

Už jste oznámili kompletní startovní listinu složenou z 29 celků, včetně týmů, které jsou úspěšné na největších závodech. Sehnat účastníky tedy asi nebyl problém.

SD: To problém opravdu nebyl. Otázkou je, kdo nakonec přijede. Jakmile UCI zařadilo náš závod na podzim do kalendáře 2021, začaly se nám ozývat týmy. Především týmy, které to na Tour de Feminin už znají. Nicméně poptávek i od týmů, které tu ještě nebyly, jsou také hojné. Do Vánoc jsme měli plno. Obeslali jsme všechny týmy s prosbou o potvrzení oficiální přihlášky UCI, ze které již začneme připravovat Entry list konkrétních závodnic, tedy takovou předběžnou startovní listinu. Při plném nasazení 6 závodnic za tým, přivítáme první den do časovky 174 závodnic. Zatím to vypadá na 8 UCI týmů, 5 národních týmů, 3 české a 13 především evropských klubů.

JN: Kvůli epidemické situaci se letos vyloženě nehrnou na start zaoceánské týmy. Přesto je na startovce jeden australský tým, nároďák Kazachstánu a na čekací listině je nároďák Uzbekistánu. Jinak samozřejmě celá Evropa od Norska až po Portugalce.

Loňský ročník zastavila pandemie covid-19, v současnosti to s epidemickou situací není o moc lepší, obáváte se komplikací i v letošním roce?

SD: Předpokládáme, že profesionální soutěže poběží, tak snad se nám podaří 33. ročník, náš první pod hlavičkou Mandavanu, uskutečnit. Když bude stále nutné omezit přístup diváků, tak se o to pokusíme a pozveme diváky právě k přímým přenosům. V loňském roce bylo přímo nemožné závod uskutečnit, protože do května nebylo jasné, co bude dál. Úřady pořádně nefungovaly, neměli jsme povolení k uskutečnění, dokonce i největší ubytovací kapacita, Střední škola ve Varnsdorfu, která pojme 180 účastníků, měla přes prázdniny zákaz ubytovávat. Problémů bylo více než dost. Letos přípravy běží poměrně ve větším klidu. Navíc máme velkou podporu od všech měst a obcí po trasách etap, všichni starostové vnímají náš závod jako velkou propagaci regionu a národního parku České Švýcarsko. Pomáhají nám skutečně všechny možné složky, včetně Policie ČR, Městské policie, hasiči státní i dobrovolní a další různé spolky a dobrovolníci. Je radost se všemi spolupracovat.

Mezinárodních závodů zařazených do kalendáře UCI v České republice moc není a už vůbec ne v kategorii žen, získali jste nějakou podporu Českého svazu cyklistiky? 

SD: V loňském roce jsme žádali o materiální pomoc ČSC ve formě zapůjčení aut. Což v letošním roce nebude potřeba. A také půjčení vysílaček, cílové kamery, cílové brány a cílového zázemí pro rozhodčí. ČSC tuto pomoc schválil. Budeme samozřejmě žádat znovu i pro letošní rok a doufáme v kladné vyjádření. ČSC v loňském roce avizoval větší podporu ženské cyklistice, což pro budoucí roky realizuje také UCI, takže doufáme, že náš závod za podpory všech stran v blízké budoucnosti posuneme o stupínek výše, do třídy 2.1 a třeba se budeme moci v budoucnosti těšit na jedinou World Tour akci na území České republiky. Držte nám palce. 


Marek Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste