Prvních deset dní se letos jede v jednom tahu, pořadatelé totiž nechtěli přijít o etapu v den státního svátku Dobytí Bastily, který letos připadl na pondělí.
Celá Tour de France začne v Lille, kde úvodní etapa také skončí v centru města na severovýchodě Francie. Očekává se hromadný sprint, jiná varianta asi možná není. Zato druhý závodní den může všechny předpoklady rozhodit boční vítr. Etapa už není pro ryzí sprintery, tři stoupání na posledních 34 km znamenají, že agresivní závodníci budou mít velkou šanci uspět. Následuje rovinatá etapa z Valenciennes do Dunkerque na 178 km a ve čtvrté etapě z Amiens Métropole do Rouenu (173 km), budou mít další příležitost klasikáři. Pátá etapa bude důležitá pro celkové pořadí, jde totiž o jedinou rovinatou časovku v Caen na 33 km.
Úvodní blok tohoto ročníku pokračuje dalšími dvěma zvlněnými etapami, šestá vede z Bayeux do Vire Normandie (201 km) a bude ideální pro únik, sedmá z Saint-Malo do Guerlédanu (194 km) končí na vrcholu krátkého stoupání Mûr-de-Bretagne, kde Mathieu van der Poel před čtyřmi lety vyhrál svou jedinou etapu na Tour de France. Osmá a devátá etapa jsou rovinaté a obě měří něco málo přes 170 km s cíli v Lavalu a Châteauroux.
Na pondělí 14. července, na Den dobytí Bastily, pořadatelé připravili mimořádně náročnou etapu v Centrálním masivu. Trasa je dlouhá pouze 163 km, ale převýšení je téměř 4 400 metrů a etapa končí 3,5 km dlouhým stoupáním na Le Mont-Dore Puy de Sancy, které stoupá v průměru o 8 %.
Prodloužený úvodní týden Tour tedy bude hodně náročný nejenom fyzicky, ale hlavně psychicky, protože téměř každý den bude probíhat tvrdý boj o pozice a pádům se závodníci nepochybně nevyhnou. „Myslím, že rok 2025 je ve srovnání s rokem 2024 trochu jiný. Převýšením velmi podobný, ale v prvních devíti dnech nejsou téměř žádné vrchařské dojezdy. Samozřejmě je zde mnoho klasikářských finišů, které by mohly našim jezdcům vyhovovat, ale také několik větrných etap a sprintů, takže to bude typický začátek Tour de France. V pelotonu bude velké napětí. Doufejme, že z této části vyjdeme bez úhony,“ myslí si Kreuziger.
Český sportovní ředitel a jeho kolegové pro letošní ročník vybrali všestrannou sestavu. Bahrain Victorious bude chránit Santiaga Buitraga, který v loňském roce dojel desátý celkově, ale ostatní závodníci budou mít také volnost jet na vlastní výsledky v jednotlivých etapách. Phil Bauhaus bude sprintovat, Lenny Martinez by měl ujíždět v horách a svou šanci budou chtít využít také Matej Mohorič, Fred Wright, Jack Haig, Robert Stannard a Kamil Gradek. „Myslím, že pro tuto novou Tour de France máme kolem Santiaga dobrý a vyvážený tým s Philem jako jasným sprinterem a pak s několika žolíky pro etapy,“ říká Kreuziger.
Drobný Buitrago se úvodních deseti dní trochu obává: „Je to úplně jiná trasa než loni. Začínáme deseti velmi složitými dny v řadě, kde nemůžete moc získat, ale pokud uděláte chybu, můžete se rozloučit s celkovým pořadím.“
Druhý týden už by se měla situace trochu uklidnit, protože se najede do delších stoupání. „Od 10. etapy se Tour začíná trochu víc točit kolem vrchařů. Ve druhém týdnu nás čekají Pyreneje s časovkou do vrchu a dvěma ikonickými dojezdy na kopci. První z nich je Hautacam a později Superbagnères,“ pokračuje Kreuziger.
Rozhodovat nejpíš bude až třetí týden, kdy je na programu dojezd na legendární Mont Ventoux a královská 18. etapami třemi stoupáními „Hors Categorie“ na Col du Glandon (21,7 km, 5,1 %), Col de la Madeleine (19,2 km, 7,9 %) a na závěr Col de la Loze (26,5 km, 6,4 %). Následuje už jen jedna horská etapa s cílem na La Plagne (19,3 km, 7,2 %).
„Po druhém dni odpočinku se přesuneme na pobřeží, ale z pobřeží pojedeme rychle do kopců na Mont Ventoux. A odtud už jsme v Alpách. Tam nás čeká několik hodně intenzivních dní. Etapy máme prozkoumané, takže víme, co můžeme očekávat. Bude to hodně o výkonnosti, o tom, co nám zbylo v těle, a určitě to budou pro fanoušky zajímavé etapy, ať už budou u trati, nebo se budou dívat v televizi,“ věří Kreuziger.
Právě v horách bude Bahrain nejsilnější, kromě Buitraga se totiž pozornost soustředí i na Martineze, který sice nebude usilovat o celkové pořadí, ale letos už vyhrál etapy na Paříž-Nice, Kolem Romandie a Critérium du Dauphiné, takže patří ke kandidátům na etapové vítězství po dlouhém úniku v horách. „Myslím, že je hezké mít poprvé v týmu na Grand Tour francouzského jezdce. Takže se na Lennyho těšíme a uvidíme, jak mu to půjde.“
Buitrago souhlasí. „Bezpochyby nám hodně pomůže. Je to mladý jezdec s velkým talentem a věřím, že Tour je pro něj skvělou příležitostí ukázat kvality, které má.“
Pořadatelé Tour se letos rozhodli ozvláštnit i závěrečnou etapu a dojezd do Paříže. „Nebude to obvyklý dojezd na Champs Élysées. Nová trasa vede po mnohem delším okruhu, kde leží je stoupání z olympijského silničního závodu. Řekl bych, že není jisté, že se bude spurtovat, takže to může být pro kluky příležitost navíc. Pokud jsme si v minulosti po 20. etapě říkali, že teď už to můžeme vzít pohodově a uvidíme, co se stane v závěru, letos se musíme plně soustředit až do cíle.“
Kreuziger chce, aby Bahrain Victorious hodně útočil a snažil se posbírat co nejvíc etap. „Samozřejmě musíme být realisté, musíme mít nohy na zemi, ochránit Santiho, zajet dobré celkové pořadí a bojovat. Jsem si jistý, že na cestě budeme mít nějaké šance a musíme se je pokusit využít.“
Buitrago má o svých ambicích jasno. „Rád bych vylepšil své loňské umístění v první desítce. Doufám, že budu mít možnost bojovat o etapu, ale hlavním cílem je posunout se výše v celkovém pořadí. Jako tým jsme tvrdě pracovali, abychom se pokusili dostat do první pětky, nebo dokonce na stupně vítězů.“