Vyzkoušeli jsme za vás... Basso Venta 2020

16.03.2020 | Marek Matějka

Vyzkoušeli jsme za vás... Basso Venta 2020

Italský výrobce kol Basso loni na podzim představil novou generaci kola Venta a my jsme měli možnost nový model vyzkoušet.

Basso Venta je v nabídce už dvacet let a předchozí generaci jsme dokonce testovali před rokem na RoadCycling.cz. Už tehdy nás zaujala především kvalita zpracování, zejména karbonového rámu a laku. Nový model je stále špičkově zpracovaný a zároveň je mnohem modernější. 

Nový model

Co se změnilo? V podstatě vše. Rám je úplně nový, s jiným tvarováním, konstrukcí a kotoučovými brzdami. Jen dvě věci zůstaly stejné, kromě už zmíněného zpracování, také skvělé jízdní vlastnosti. Basso Venta je nyní lehčí, aerodynamičtější a mnohem všestrannější. 

Venta je nejdostupnějším karbonovým modelem od Bassa, ale stále se jedná o exkluzivní stroj. Rám je vyráběn ručně v Itálii, kde je i lakován a na výrobku je to znát. Je celokarbonový, bez použití hliníkových dílů. Novinkou je integrovaný zámek sedlovky. Zpracování v podstatě nemá chybu, lak je perfektní. 

Venta má téměř stejnou geometrii jako závodní model Diamante (také na test tohoto modelu se můžete těšit), ale posed je trochu komfortnější a vyšší. Ale chování kola je přesné, rám je velmi pevný a okamžitě reaguje, stejně jako u závodních modelů.   

V nabídce je sedm velikostí: 45 - 48 - 51 - 53 - 56 - 58 - 61.  

Výbava

V testu jsme měli kolo vybaveno kotoučovými brzdami, ale Basso nabízí i ráfkové brzy. Na Ventu byla kompletní sada Shimano 105. Ta je stále v podstatě nová a po několik testech jsem pořád přesvědčen, že v poměru "cena - výkon" je to nejvýhodnější a nejschopnější sada na trhu. Stopětka vypadá, funguje a působí jako mnohem dražší výrobek. Shimanu se tato sada povedla. A dobře fungují i kotoučové brzdy, ačkoliv samotné kotouče vypadají o něco obyčejněji, než u sad Dura-Ace a Ultegra. Jedinou výtku máme tak mám k velikosti mechanických pák pro hydraulické brzdy. Ty jsou stále trochu moc velké, ale to mají společné všechny mechanické sady Shimana kombinované s hydraulikou.

Sedlovka je karbonová a speciální pro tento model kola. Sedlo Squadra dodává San Marco a mému pozadí vyloženě sedí. To je samozřejmě zcela individuální, ale nepříliš často se stává, že bych byl se sedlem tak rychle spokojený. 

Zbytek výbavy zajistil Microtech, značka komponentů patřící Bassu. Microtech dodal hlinková řídítka a představec. Hliníková kola od Microtechu nepatří k tomu nejlehčímu na trhu a přispívají velkou měrou k relativně vysoké váze celého kola (8,5 kilogramu bez pedálů a košíků). Širší ráfky zvětšují už tak dost široké pláště Michelin Dynamic Sport. Ty mají mít 28 milimetrů, ale u plášťů vždy záleží na ráfku, takže na Bassu jsme naměřili 32 milimetry. A na jízdním komfortu to bylo znát. 

Jízdní vlastnosti   

Tím se dostávám k tomu hlavnímu. Už víme, že kolo vypadá dobře a jakou má výbavu, ale jak se chová na silnici? A nejenom na asfaltu, Basso jsme vyzkoušeli také na prašných cestách a na kostkách. Nevíme, jak to Italové dělají, ale kola z Apeninského poloostrova jsou prostě trochu jiná a je radost je řídit. Venta se chová klidně, přitom okamžitě reaguje na každý pokyn cyklisty v sedle. Delší sjezdy jsou velmi zábavné, nejenom díky geometrii, ale také kotoučovým brzdám. Možná tomu stále mnozí z vás nevěří, ale na používání jsou kotoučovky příjemnější. A fungují. Rám je velmi pevný, ve spurtu a při nástupu cyklistu podrží a převede výkon na silnici. 

Vždy samozřejmě záleží i na posedu a rám ve velikosti 53 je dost dlouhý, navíc představec měří 110 milimetrů, takže celý posed je poměrně závodní. Řídítka Microtech jsou široká 440 milimetrů, osobně preferuji 420 milimetrů, ale to je detail a opět velmi individuální.

Široké, i když zcela hladké pláště vybízejí k opuštění asfaltu. Tak jsem kolo vyzkoušel i v jiném trénu. Nedříve na nejběžnější české cestě, na asfaltu s mnoha dírami. Vzhledem k ovladatelnosti se jim dá vyhnout, dají se snadno přeskočit a když už nějakou projedete, není to nic hrozného. Následně jsme najel na kostky, které Venta žehlí s přehledem. Kostky podobné těm ve Flandrech (i takové se u nás dají najít) mi sice dávají zabrat mnohem víc, ale není to vina kola. Basso je stále komfortní a dovoluje rychlou jízdu. Hladkou šotolinu podobnou Strade Bianche zdolává zcela bez problémů a problém kolu nedělají ani polňačky ve stylu Tro Bro Leon. Jestli vám, tak jako mně, chybí jarní klasiky, pořiďte si Basso Venta, vyrazte ven na kostky a nezpevněné cesty a užijte si to na vlastní kůži. 

Kolo je komfortní a přitom pevné a navíc skvěle ovladatelné. V podstatě je ideální na dlouhé vyjíždky po české krajině. A bát se nemusíte ani kopců. Kolo sice nepatří k nejlehčím, ale převodů je k dispozici dostatek. Převodníky jsou kompaktní, s 50 a 34 zuby a kazeta nabízí rozpětí 11 - 32. 

Rám je vyráběn ve třech barvách - Anthracite, Purple Label a Silver. My testovali kolo v tmavě fialové s metalízou, která vynikne hlavně na slunci, ve stínu se kolo zdá být černé. Zbylé dvě barvy jsou matné.  

Akční cena kola je 49 999 korun.  

Více o kolech Basso zjistíte na stránkách basso-bikes.cz 


    

     



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste