Vyzkoušeli jsme za vás... V Andalusii jsme otestovali sedla fi'zi:k

27.04.2018 | Jan Novota

Vyzkoušeli jsme za vás... V Andalusii jsme otestovali sedla fi'zi:k

Pro letošní ročník jarních cyklistických kempů v Andalusii jsme měli tu čest otestovat různé cyklistické doplňky od Progress Cycle, a.s. V prvním díle našeho mini testovacího seriálu se pod drobnohledem podíváme na závodní silniční sedla legendární značky fi´zi:k, která je v tomto ohledu jedničkou na světovém trhu a podporuje opravdu celou řadu ProTour týmů (Movistar, Orica, BMC, Sky, AG2R, atd).

Doslova na „vlastní“ kůži mohli klienti CK Active Tour ozkoušet všechny tři „áčkové“ typy sedel pod názvy Arione, Antares a Aliante. Míra ohebnosti páteře a stupně rotace pánve v jízdní pozici určí, jaký typ sedla je vhodný právě pro vás.

Arione poslouží ohebným cyklistům, kteří využijí celou plochu sedla (při jízdě mění pozice). Sedlo Antares vyhoví především těm, kteří sedí na kole mírně vzpřímeně a jejichž pánev mírně rotuje v závislosti na intenzitě jízdy. Pro Aliante se rozhodnou cyklisté s nízkou ohebností páteře. K tomuto účelu je tvar sedla Aliante opravdu odlišný od svých dvou „brášků“.

Poté, co si zájemce vybere typ sedla, se musí rozhodnout ještě pro správnou šíři. Naštěstí tady je výběr usnadněn pouze dvěma rozměry a to 130 mm (Regular) a 142 mm (Large).

Mezi poslední vychytávky sedel fi´zi:k patří specifická konstrukce Wing Flex, která umožňuje mírný průhyb skořepiny po stranách sedla, což zpříjemňuje šlapání zvýšenou volností a zvyšuje množství pozic. Ližiny v provedení K:ium jsou ze slitiny hliníku s vysokým obsahem křemíku a chromu, což značí vyšší pevnost při nižší váze (úspora 8%). Druhou variantou je technologie Carbon Braided, která umožňuje vyrobit ližinu ve tvaru pleteného karbonového rukávu. Výhody stejné jako u technologie K:ium, tedy pevnost „up“, váha „down“. A v neposlední řadě konstrukce Twin Flex, která díky odlišnému vrstvení karbonových vláken na jednotlivých částech sedla docílí měkčí vnitřní části (zvyšuje cévní prokrvení tam, kde je třeba), naopak vnější okraje dosahují maximální tuhosti.

Opravdu revoluční je pak výběr sedla přes aplikaci Spine Concept EVO. Tato mobilní aplikace vám dle hloubky předklonu určí typ sedla a podle zadané hmotnosti a průměrné výkonnosti doporučí, pro jakou šířku sedla byste se měli nakonec rozhodnout. Jezdci týmu Sky vše v pár sekundách poradí.

APLIKACI PRO VÝBĚR SEDLA NAJDETE ZDE

iOS: http://apple.co/2odN2m7
Android: 
http://bit.ly/2oNmSUU

Vzhledem k opravdu rozličnému množství různých kombinací výše uvedených technologií se váhové i cenové rozmezí značně liší. Vskutku nadupané TOP modely s váhou 140 g jsou shodně u všech tří typů ohodnoceny doporučenou cenou 8 999 Kč. Naopak základní modely vám přitíží o stále velmi příjemných 250 - 260 g na kole a 2 799 Kč ve vaší peněžence.

Na vlastní kůži

Všech šest sedel (3 typy o dvou rozměrech) poctivě testovali cyklisté po dobu tří týdnů a nutno podotknout, že někteří byli natolik spokojeni, že po návratu domů z Andalusie to „své“ sedlo rovnou pořídili. Převažoval většinový názor – úvodní pocit tvrdosti sedla se v čase jízdy nezhoršoval, ba naopak s každou další odsezenou hodinou byl výhodou. Opravdu nutné ale bylo pečlivě zkoušet a nakonec trefit to správné provedení. Protože jakmile typ sedla nebo jeho šířka neseděly ideálně, po několika hodinách jízdy se to projevilo neustálým poposedáváním až odsedáváním. Lze konstatovat, že Arione uspokojilo většinu testriderů. Je to prostě standard, který téměř nikomu neublíží. Nicméně kdo se ani po několika hodinách nedokázal na Arione usadit, volil jedno ze zbývajících sedel a tam se v podstatě vždy našel. Opravdu zajímavé postřehy poskytovalo sedlo Aliante. Jeho atypický tvar s větším prohnutím skořepiny opravdu není pro každého, nicméně pokud se povedlo do Aliante trefit, většinou už chyběla vůle sedlo poskytnout dalším jezdcům :-)

Celkově vzato lze testování shrnout tím, že kdo měl „své“ sedlo roky ozkoušené a nepociťoval nepohodlí, rád sedla fi´zi:k vyzkoušel, ale vždy se vrátil ke svému. Takových jezdů byla ale menšina. Naopak většina testovala s tím, že v případě trefy do černého jsou ochotni značku i typ sedla na svém stroji změnit a to se mnohdy stalo skutečností po návratu domů z teplých krajů.

Vzhledem k tomu, že sedlo je patrně tím nejzásadnějším místem spojení cyklisty a kola, je nutné věnovat opravdu zvýšenou pozornost správnému výběru typu a šíře sedla, aby vám toto špičkové sedlo fi´zi:k sedlo :-)



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste