Silniční kola typu Endurance jsou typické kratším a vyšším posedem, širšími plášti a dalšími úpravami vedoucími ke zvýšení pohodlí. Canyon svůj Endurance model nazval Endurace, čímž naznačil, že spojuje vytrvalost a závodní rychlost. Nová generace přináší ještě progresivnější geometrii, která odpovídá posledním trendům a Canyon zároveň přidává také nejvyšší řadu CFR, která byla doposud vyhrazena závodním kolům, v silniční kategorii modelům Aeroad a Ultimate. A právě nejvyšší verzi CFR jsme vyzkoušeli. 

DSC_0642.JPG

V čem se tedy liší od závodního modelu Ultimate, který je vzhledově velmi podobný? Především geometrií, kterou Canyon nazývá Sport Geometry. Endurace je ve velikosti M o 27 mm vyšší (stack - výška řízení od šlapacího středu) a o 15 mm kratší (reach) než Ultimate. Poměr stack/reach je 1,56, oproti 1,43 v případě Ultimate. 

Canyon tomu říká Open Fit, cyklista na Endurace sedí více vzpřímeně, což by ve většině případů mělo být pohodlnější, ale také méně aerodynamické a efektivní pro závodní nasazení. Pro naprostou většinu běžných cyklistů je to však lepší, než velmi dlouhé posedy na závodních kolech vhodné primárně pro lehké a extrémně trénované profesionální cyklisty. 

DSC_0668.JPG

Canyon ale nechce jezdce na Endurace zpomalit, právě naopak, vhodný posed přináší lepší výkon a cyklisté tak možná využijí i aerodynamická vylepšení. Jde především o kokpit CF0018, který má kompletně integrované vedení bovdenů a společně s upravenou hlavovou trubkou ušetří 7 wattů při rychlosti 45 km/h. To je minimální vylepšení, které ve skutečnosti nepoznáte, mnohem důležitější jsou jízdní vlastnosti a dojmy, ale lze objektivně říct, že nová generace Endurace je rychlejší, než byla předchozí. 

Aby bylo kolo co nejrychlejší a nejschopnější v reálném světě plném rozbitých silnici, děr a prašných a špinavých cest, je v rámu místo pro až 35 mm široké pláště. Ve standardní výbavě je Endurace osazen 32mm pláštěm na zadním kole a 30mm pláštěm na předním kole. 

DSC_0669.JPG

Kromě širokých plášťů komfort vylepšuje také osvědčená sedlovka S15 VCLS 2.0, která je sestavena ze dvou „klouzajících“ částí a která už mnohokrát prokázala, že zvyšuje pohodlí a pohlcuje vibrace a nárazy. 

CFR - to nejlepší možné

Canyon poprvé připravil řadu Endurace v nejvyšší variantě CFR, což znamená, že rám s vidlicí jsou vyrobeny z nejlepšího karbonu, jsou lehké a mimořádně tuhé a vybaveny jsou nejlepšími možnými komponenty. V nabídce jsou tři verze na sadách Sram Red AXS, Shimano Dura-Ace Di2 a Campagnolo Super Record WRL. 

DSC_0676.JPG

Jízdní dojmy 

První skvělý dojem z Endurace CFR jsem měl už při rozbalování z krabice. Je totiž nádherné kolo, design je podle mého osobního názoru perfektní. Kolo není černé, lak je transparentní, takže na přímém slunci je vidět struktura karbonu a loga. Loga a nápisy jsou na kole jako kdyby natištěné a mění na slunci barvy. Zpracování kola je vynikající a barevná varianta Ultra Stealth se povedla. K dostání je také stříbrná verze. 

Druhý dojem je také veskrze pozitivní. Námi testovaná verze je vybavena tím nejlepším, to znamená nejvyšší sadou od Sramu a lehkými karbonovými koly a dalšími karbonovými doplňky a celková váha je 7,3 kilogramu. Takže při prvním šlápnutí cítíte, jak kolo pod vámi ujíždí. Na rychlost jízdy většinou nemá váha kola zase tak velký vliv, pokud zrovna nestoupáte do nějakého alpského passu, ale na pocit z jízdy a z akcelerace má vliv velký, proto máme všichni tak rádi lehká kola. 

DSC_0647.JPG

Další dojmem je pocit pohodlí díky opravdu širokým plášťům. Kolo jako celek je vyladěno tak, aby z vás nevytřáslo duši a je to znát. Také ovladatelnost je vynikající, Endurace není velmi živé kolo, chová se předvídatelně a díky o něco výš nastaveným řídítkům a širokým, ideálně nafouknutým plášťům, je ovládání Canyonu v technických a rychlých sjezdech jedna radost.

Vzpřímený posed je pohodlný, řídítka máte k sobě blíž, lze se snadněji nad ně sklonit a zaujmout aero pozici. Canyon se velmi rychle rozjíždí do vysokých rychlostí a velkou zásluhu na tom mají zapletená kola DT Swiss ERC 1100, které mají 45 mm vysoké ráfky a váží 1418 gramů. Kola jsou vybavena náboji DT Swiss 180 s keramickými ložisky SINC. Zadní náboj zabírá díky technologii Ratchet EXP 36 okamžitě a velmi hlučný cvrček funguje na cyklostezkách jako efektivní zvonek. 

DSC_0681.JPG

Zapletená kola jsou připravena na bezdušový provoz, ale Canyon kola zasílá s duší. Ale ani na těch nešetřil, v pláštích Schwalbe jsou velmi lehké duše z materiálu TPU, které mají minimální valivý odpor. Když kola předěláte na bezduše, zbylé Aerothan duše jsou skvělými rezervami pro případ většího defektu, který mléko nezalepí. Pláště Pro One TLE také patří k tomu nejlepšímu na trhu, mají vynikající grip a v širokých verzích žehlí nerovnosti jedn báseň. Osobně by mi asi stačily 30mm vpředu i vzadu, na naše silnice to je asi nejlepší šířka, pláště jsou stále rychlé a zároveň pohodlné. 

Na tak skvěle vyladěném kole není problém strávit hodiny v sedle, při měsíčním testování jsem toho na Canyonu najel nejvíc z celé sezóny. Endurace je pohodlnější než kola se závodní geometrií, ale nezpomalovalo mě. Špičkový a pevný rám ve spolupráci s lehkými karbonovými koly a rychlým elektrickým řazením Red mě hnal dopředu. Není to typicky závodní kolo, ale při běžném ježdění není o nic pomalejší a jízda mě opravdu bavila. 

DSC_0663.JPG

Modely CFR jsou vybaveny pouze nejvyššími sadami od Sramu, Shimana a Campagnola, takže na testovacím kole byla kompletní sada Sram Red AXS s převodníky 48/35 a kazetou s dvanácti pastorky v rozmezí 10-33. Red funguje velmi dobře, zejména na kazetě řadí perfektně, jen je trochu škoda, že Sram stále nepředstavil novou generaci Red. Zatímco nižší sady Force, Rival a Apex už mají nový a menší tvar pák a zmodernizované další komponenty, Red na novou verzi stále čeká a za nejvíc peněz nabízí nejstarší sadu. 

To neznamená, že by Red nějak zaostával, stále jde o vynikající systém a bezdrátové řazení je prostě skvělá technická inovace, jen by to už chtělo nové páky, kterou jsou o něco pohodlnější a elegantnější. 

LOAD Top Tube Storage

Honosný název pro díru v horní rámové trubce. Canyon se rozhodl přinést vychytávku v podobě úložné prostoru a aby byl originální, umístil schránku do horní rámové trubky, kde je snadno dostupná. Řešení s neoprenovým rukávem je chytré, ale opravdu nemůžu říct, že by to bylo hezké. Vypadá jako krytka baterií na dálkovém ovladači televize. Není to úplně elegantní řešení.

DSC_0648.JPG


DSC_0655.JPG

Navíc se toho do úzké trubky mnoho nevejde, neoprenový obal je připraven pro bezduše, takže sada knotů na opravu defektu se sem vejde, ale duše ne. Ke každému Endurace dostanete obal na nářadí, ale samotné nářadí se prodává zvlášť. Schovat nářadí tak, aby nebylo vůbec vidět, je zajímavý nápad, ale osobně nemám problém s osvědčenou podsedlovou brašnou.   

Totální integrace

U moderních silničních kol už o žádný kabel, nebo bovden ani okem nezvadíte. Totální integrace hýbe světem a hadice od hydraulických brzd jsou případě Canyonu vedeny od pák řídítky, představcem a rámem ke třmenům. Je to aerodynamické a vypadá to skvěle. Nikde nic nezavazí, řídítka mají ideální tvar a pohodlně se drží i v horním úchopu, kde chybí omotávka.  

DSC_0688.JPG 

Jenže mají jedno poměrně významné omezení. A tím je změna délky posedu. Protože to není možné. Kokpit CP0018 je elegantní a je skvělé, že si můžete zvolit ze třech šířek řídítek (+/- 40 mm, ve velikosti 390 mm - 430 mm), ale délku představce neovlivníte. A vzhledem k systému, jakým jsou řídítka upevněna ke sloupku vidlice, nemůžete použít řídítka s představcem jiného výrobce. A Canyon nenabízí kokpit CP0018 v různých délkách samostatně. Prostě vám to musí sednout.

A když už je řeč o délkách a šířkách, v nabídce je osm velikostí, přibližně od méně než 159 cm do více než 198 cm výšky (či také od výšky sedla 593 mm do 903 mm). Takže víc než dostatek pro většinu cyklistů.  

DSC_0644.JPG

Závěr 

Canyon Endurance CFR je asi nejrychlejší endurance silniční kolo na světě a pro náročného cyklistu možná tou nejlepší volbou. Vynikající geometrie umožňuje zvolit posed, který je pohodlný a jednoduše řečeno funkční. Špičkové materiály a komponenty jsou nekompromisní a také díky tomu je jízda na Endurace CFR opravdu radost. 

Endurace CFR stojí 233 399 korun, což je pro takto vybavené kolo a prémiové kolo dobrá cena. Více na Canyon.com.