Před pěti lety otočili pořadatelé z Favoritu Brno závod a nejezdí se Brna do Bíteše a zpět, ale z Velké Bíteše do Brna a zpět. Osobně jsem z té změny nadšený nebyl, měl jsem pocit, že jarní klasika něco ztrácí. Ovšem Velká Bíteš si asi závod v současnosti víc zaslouží, je to město ideální velikosti, aby žilo cyklistickým závodem. Skalní fanoušci přijedou z okolí do Bíteše, stejně jako do Brna a místních přijde na náměstí v Bíteši víc, než místních v Brně, o tom není pochyb. Také představitelé města se víc snaží a zapojují do organizace závodu a doprovodného programu na náměstí.

Bylo by ovšem hezké, kdyby se po letech, někdy v budoucnu, vrátil závod se startem a cílem opět do Brna. Aby Brno z podstaty většího města přitáhlo k závodu víc diváků, aby byla cyklistika zpět mezi obecně sledovanými sporty, ne jen pro pár skalních fanoušků. Silniční cyklistika takové postavení v minulosti měla a není důvod, proč se ho nesnažit navrátit. Fanoušky sportu si uchoval fotbal, hokej, nově je získal biatlon, florbal a možná i rychlobruslení, proč tedy ne cyklistika? Závody, jako byla nedělní Bíteš, by tomu pochopitelně pomohly.


Jenže co nás ještě čeká ve ŠKODA CUPu v letošním roce? Příští víkend Kyjov, tradiční pořadatel, tradiční trať. Pořadatel a organizátor kvalitní, trať zajímavá a uznávaná fanoušky cyklistiky, jenže kolika? Když jsme zmínili Velkou Bíteš, jako ideální místo velikostí pro cyklistický závod na úrovni českého poháru, tak by byl ideální i Kyjov. Ovšem závod se nejede v Kyjově, má start a cíl dokonce i mimo jakoukoliv obec, jen na kopci u Strážovic. A opravdu nechci shazovat pořadatele, ale není to šťastné, závody mohou být hodnotné, zajímavé, ale jak osloví fanoušky, jak zpropagují cyklistiku, jak jí mediálně pomohou? Často se u nás pořádají závody, jen aby alespoň nějaké byly, pro závodníky, pro trenéry, pro rodiče... a tím ovšem výčet končí.

ŠKODA CUP bude potom pokračovat 8. května v Rokycanech, ale opět ne v Rokycanech, ty by byly ideální, ale start a cíl bude v obci Raková a jedenáctikilometrový okruh se jen dotkne Rokycan.

Potom máme letní půst a další závod se jede až za tři měsíce v Blatné 10. srpna. Závod se alespoň vrací do města, českého městečka, které si ho snad zaslouží. Ale opět je to na pořadateli, aby ze závodu udělal místní atrakci, přilákal diváky, kteří vytvoří atmosféru na cílové rovince.

Na konci srpna se jede v Ostravě, aspoň je tak závod pojmenován, ale opět to není Ostrava, ale Slatina u Ostravy, nebo u Opavy, nebo u Nového Jičína. Kdyby měl závod alespoň své centrum v Opavě, nebo Novém Jičíně, bohužel Slatina je jen obec, i když celkem velká, se 770 obyvateli.

A poslední závod se pojede v Mladé Boleslavi (21. 9.) na počest titulárního sponzora, automobilky Škoda, to je rozhodně největší město v kalendáři letošního poháru a uvidíme, jak si město pohár "zaslouží", nebo pohár zaslouží tradiční cyklistické město.


V jednom z našich článků se diskutující zeptal, co musí pořadatel závodu splnit, aby získal závod českého poháru. Lze odpovědět celkem lakonicky, nic zvláštního, jen uspořádat závod. Pochopitelně podle regulí a pravidel. Dnes se pohárové závody nevybírají z nejlepších cyklistických závodů, ale hledají se pořadatelé, kteří by alespoň něco uspořádali a to se zahrne do pohárové soutěže.

Foto Jan Brychta/svetcyklistiky.cz