GT Grade - ikona štěrkových kol

03.12.2020 | Libor Matějka, foto Josef Vaishar/cycling.photography

GT Grade - ikona štěrkových kol

Jestli má tato mladá cyklistická kategorie nějakou ikonu, tak rozhodně u značky GT, která první vsadila na sériovou výrobu silniček určených i pro nezpevněné cesty. Podívejme se na model Grade Carbon Pro.

Někteří cyklisté považují gravelová kola za marketingovou variantu kol cyklokrosových. Ve své podstatě je to pravda, i když mnoho technických vychytávek přinesly firmy s nástupem gravelů. Ale já bych samotné označení, že si výrobci našli jen nové marketingové označení nebral na lehkou váhu. Tady se ukázalo, jakou má marketing sílu a význam. Cyklokrosová kola živořila mnohá desetiletí u několika málo značek a celosvětový trh s nimi byl minimální, nové označení "stejných" kol nakoplo trh.

A že to byla marketingová trefa ukazují prodeje, nabídka a prudce se zvyšující obliba gravelů.

Značka GT byla jedna z prvních, která přišla s koly ve velkosériové výrobě, jejichž obliba a kořeny se dají vystopovat ve středozápadě USA.

Podívejme se na ikonický model GT Grade v tomto případě ve specifikaci Carbon Pro. Karbonový rám s výbavou "Pro".

Tedy nejvyšší model této řady, která má tři varianty svých kol na karbonovém rámu a dvě na rámu hliníkovém. A jediný model, který je jednopřevodníkový, tedy 1x11.


Na GT rámu je nejpodstatnější "Triple Triangle Design feat. Floating Seatstays", tedy trojitý triangl s plovoucí sedlovou trubkou. Trojitý triangl je typický pro Kola GT, ale to že zadní horní vzpěry nejsou spojeny se sedlovou trubkou, ale jen s horní rámovou umožňuje pasivní pružení rámu. Tedy možná než pružení, tak odtlumení největších rázů od zadního kola.


Vidlice přináší další vychytávku značky "Adjustable Flip Chip". Jde o možnost zvolit dvojí umístění přední osy s rozdílem 15 milimetrů. Buď máte kolo "cyklokrosovější", hbitější, s kterým se snadněji zatáčí. Nebo delší rozvor mění kolo na pohodlnější, umožňující příjemnější jízdu v přímém směru, na dlouhých rovinách. Což nejsou jen výlety s bagáží, ale například i většina gravelových závodů v USA.


Model Carbon Pro, jako jediný nabízí převody 1x11, kliky Praxis Zayante Carbon-S se 42 zuby k jedenáctikolečku s kazetou Shimano XT 11-42. Tedy nejlehčím převodem 1:1. Druhý model v řadě Carbon Expert má převody 2x11 - 46/30 na převodnících a k tomu 11-34, tedy větší rozpětí dostupných převodů i menší přechody mezi převody. Pochopitelně za cenu "komplikace" s přesmykačem.

V případě tohoto modelu se o řazení stará sada Shimano GRX 800 s přehazovačkou GRX RX810 Shadow Plus.

Rám je ovšem připravený i pro montáž přesmykače s dvojpřevodníkem.

Carbon Elite má převody 2x10 - 46/30 s kazetou 11-34 a hliníkové varianty kol GT Grade, Expert 2x10 - 48/32 kazetu 11-34 a Elite 2x8 48/32 kazetu 11 - 34.

V rámu je dostatek místa pro bezdušové pláště WTB Nano TCS Light, šířky 40 mm. Ty jsou obuty na ráfcích Stan's NoTubes Crest MK3, s osmadvaceti dráty. 

Čtyřicítky pláště mají všechny karbonové varianty tohoto modelu, obě hlinikové varianty obouvají pláště se šířkou 37 mm.

Na převodech a pláštích je zřejmé, že GT Grade se drží původní koncepce, spíše silniční varianty těchto modelů.


Rám s vidlicí je plně připraven pro Bikepacking. Pro montáž košíků, nosičů, brašen. Na horní rámové trubce, na sedlové trubce i trojicí příchytů na vidlici a hlavní rámové trubce, i zespodu před středem je možné umístit košík.


Brzdy jsou na Grade Carbon Pro pochopitelně kotoučové, hydraulické s kotouči průměru 160 mm na obou kolech.

 


Vedení lanek je spodní v nepřerušovaných bovdenech pro snadnější servis i v terénu a bezproblémovou údržbu.


Kolo doplňuje sedlo koncernové značky Fabric Scoop Shallow, Zajímavostí a do gravel biků nově implementovaným trendem je využití teleskopické sedlovky, tady TransX YSPI01 Dropper Post. Řídítka GT DropTune Super Light s 16° Flare a představec GT 3D Forged je stejně jako řídítka duralový.


V současnosti je doporučovaná cena tohoto modelu 92.999,- KčPotěší fakt, že jeho cena oproti předchozí verzi klesla o dobrých 7.000,- Kč, což je následkem přechodu z elektronické sady Ultegra Di2 na gravlově orientovanou GRX.

Modely na stejném rámu Expert se nabízí za 74 999,- Kč a Elite za 59 999,- Kč.

Hliníkový Expert je za 44 999,- KčElite za 28 999,- Kč.

Další informace o kolech GT Grade najdete na webu: GT Gravel Bike


Libor Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Souhlasím, cituji - se ukázalo, jakou má marketing sílu a význam. Ještě jedna citace - Cyklokrosová kola živořila mnohá desetiletí. Dle mého není zrovna nejšťastnější pohled na vše očima ekonoma který zatracuje vše co z roku na rok nemá větší obrat a a negeneruje více peněz. Podívámli se na cyklokrosové kolo z pohledu kolik cyklistických novinek za desetiletí přežilo. Musím si zákonitě položit otázku proč? Mohl bych začít i polemizovat, nepodařilo se vymítit cyklokrosová kola jako taková zkusme to tedy jinak. Ne ne, to je naprosto zbytečná diskuze. Máme neskutečný výběr kol, jsme zahrnuti nadbytkem, nadprodukcí pro oběmy nikoliv potřebu. Nyní otázka kde máme možnosti se vyžít a užít si tato kola? Jsou řešením cyklostezky? Ne nejsou v žádném případě. Cyklostezky by měli být pouze dopravní trasou pro lidi na kolech do zaměstnání a na sportoviště, stručně vyjádřeno. Že na gravelu můžeme na polní a lesní cesty, to přeci taky není řešení a nebudu ztrácet čas vypisováním proč. Už pozorný čtenář tuší kam směřuji? Tak jak dráhové kolo potřebuje velodrom, horské a sjezdové přiměřenou uzavřenou trať. Tak silniční, cyklokrosová, gravelová, BMX a další potřebují své. Ať je člověk vlastníkem jakéhokoliv kola nemá dostatečný prostor na sportovní vyžití. Vnímám určité rozdíly mezi majiteli kol pro požitkářské ježdění za pivečkem a těmi co chtějí sportovat, pak jsou tu ještě ti co mají zájem závodit. Domnívám se že více než do reklamy a marketingu by firmy generující zisk ze sportovních potřeb měli investovat do toho aby bylo možné jejich výrobky plnohodnotně využívat. Znám mnoho lidí a to bez rozdílu věku kteří by se rádi čas od času či pravidelně radí vozili na velodromu, cyklokrosovém okruhu, silničním, . . . ale bráním jim v tom že toto zázemí tu prostě není.
04.12.2020 11:16:09
Oscar
Řekl bych ano, marketing je opravdu mocný nástroj jak si koupit něco co vlastně nepotřebuji, ale. Ale dá se k něčemu takovému dojít jednoduchou osobní evolucí. Protože odkojen silniční cyklistikou i dráhou v 80 letech minulého století jsem pochopitelně později přešel na horské kolo se silniční přípravou. Čili jsem byl vlastník dvou kol. Nyní v již nezávodním modu jsem řešil dojíždění do kanceláře 18 km. A hleďme, gravel naprosto ideální záležitost nebo-li nástroj. Protože celoodpružení mi je vzhledem k povrchu spíš na obtíž než k užitku, ale na silniční žiletku to díky polní cestě taky není a ostrou cyklokrosku se sehnutými zády nechci. Jezdím na stroji, který mi 38mm plášti poskytne dostatek pohodlí, jistoty, i záběru, více položená vidlice komfort, krátký a nahoru otočený představec vzpřímenější posed. Bikové pedály přeskakování obrubníků. Pro mě nýní gravel ideál. Beru ho jako parťáka a závodit se rozhodně nechystám. :-) PS: Zkusil jsem projet tratě, které jsem jezdil na celoodpruženém GIANTu a dal jsem to i na gravelu. Když to nepotřebujete dolů nebo nahoru jet v sebevražedném modu, tak se to v pohodě dá i na gravelu.
07.12.2020 23:16:16