Komentář: eMistrovství světa? Opravdu?

30.08.2019 | Libor Matějka, ilustrační foto Sirotti

Komentář: eMistrovství světa? Opravdu?

V rámci světového šampionátu horských kol v kanadském Mont Sainte-Anne se jela nová disciplína, cross country elektrokol. Patří něco takového do cyklistického sportu?

Předem upozorňuji, že mám rád motorismus, motokros i motoristické enduro. A dokážu si představit, že v dnešní době mohou existovat i elektrické krosky - motorky. Jenže cyklistická disciplína s motorem je protimluv.

Ano, je zde obrovský boom elektrokol, chápu je na cestu do práce, pro vyrovnání výkonnosti partnerské dvojice. I jako alternativu samotnému horskému, nebo trekingovému kolu, tak aby vám při vyjížďkách rozšířil obzor, dovolil plánovat delší trasy. Pochopím dneska i sjezdové kolo opatřené elektromotorem, aby pomohlo cyklistovi do kopce, aby dodalo sjezdovému kolu rychlost a přidalo na zážitcích. Ale soutěžení, závodění a pořádání Mistrovství světa na kolech s motorem, opravdu nechápu a ani se mi to pochopit moc nechce. Ani jsem nehledal pravidla, jaké motory, s jakým výkonem a jaké baterie s jakou kapacitou se smějí používat. Nehledal, protože mi to celé připadá jako hloupost.

Základem motorsportu je technologický vývoj závodního stroje, zvyšování výkonu pohonné jednotky, jízdních vlastností stroje, ladění a vývoj. K tomu um i fyzická připravenost pilota - řidiče. To všechno je u motorsportu pochopitelné, ale nepochopitelné u cyklistického sportu. Půjde e-bike cestou technologického vývoje, tak jako závodní stroje v motorsportu?

Nebo se výkon motoru a kapacita baterií omezí a sjednotí přesnými pravidly? No, ale proč by potom cyklisté jezdili na kolech s motorem u všech stejným výkonem podporovaných? Když bude například všem startujícím podporovat jejich jízdu elektromotor o stejném výkonu 250 wattů, tak proč by se to mělo dít? Pořád budou mít svoji natrénovanou výkonnost + 250wattů! Celé mi to nedává smysl a nepatří to do cyklistického sportu.




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Jakub
Souhlasím. A moc nemá asi smysl takových závodů dál komentovat. Nenašel jsem pointu. Vysvětlení proč startovali tito známí bikeři, vidím snad ve snaze jejich agentů (rádců) k zapsání do historie jako první vítězové e-MS, v tom případě předpokládám, že další ročníky již budou pro ně nezajímavé, nebo snad dostali nabídku s tučným startovným a sponzorskými prémiemi, které je přesvědčily se zúčastnit.
30.08.2019 7:53:55
George
Vidíme to v cykloobchodech a všude kolem sebe...samá "tramvaj a trolejbus"(moje výrazy pro d.a p. e-kola)...kdyby důchodci a ZTP-ale čím dál více mladých...a teď ještě závoďáci...a už i na silničkách
30.08.2019 11:04:20
ToM
Podle mě to je hlavně marketing. Aby se dobře e-kola prodávala tak je potřeba, aby byla vidět. Však i Jarda Kulhavý někde říkal, že to po něm někdo chtěl, aby jel na MS na e-kole. Určitě to byl nějaký zástupce firmy Specialized. Mně spíš vadí, že tam bylo pár profíků a zbytek hobíci. Někde jsem viděl fotku 54-letého závodníka a to už není moc důstojné.
30.08.2019 15:01:53
piratelu
Mám na to stejný názor. E-Bike... Ok. pro někoho kdo nemá kondici a chce si zajezdit, pro přítelkyni která Vám chce stačit. Ale závody pod hlavičkou UCI ??? Jako kdo bude mít silnější baterku, lepší motor... Byl jsem hodně zklamaný u profíkú, i těch bývalých. Že se k takový šaškárně nechali koupit... Tomu nejstaršímu byla 58... Co dál k tomu říct.
30.08.2019 19:29:32
Potocký M.
Ano je to marketing. Libore ani nevíš jak jsi mě tímto článkem překvapil. A to díky tomu že jde proti defakto všem a nebo aspoň většině článků nejen na tomto webu. Ve smyslu jsme papežovitější než sám papež a když konstruktér kola, investor, výrobce přes marketing začne masírovat veřejnost tak je třeba se přidat a nepřemýšlet nad tím co je správné a co ne. Pokud by jste někdo měl dojem že míchám hrušky s jabkama pak nikoliv. Protože tento článek ve své podstatě poukazuje na následující. Člověk je ve své podstatě línej tvor a na pohodlnosti a lenosti se dá velice dobře vydělávat. A v tomto případě elektrokolo je toho součástí. Podívejme se na tyto kola z technického hlediska, drtivá většina je sestavena (smontována) následovně, jednoduchý příklad. Vezme se kolo v hodnotě X které se doposud prodávalo se ziskem pro výrobce dejme tomu 100% , na kolo namontují elektro sadu a výrobce tento komplet prodává se ziskem 200% Nic na tom nemění to že jsou upraveny rámy pro usazení baterie a motoru. Posuzuji to dle komponentů na kole. Jsou výrobci kteří dávají například náboje na kola v cenách kolem 100 000 Kč, v kvalitě odpovídající supermarketovému produktu za 5 000 Kč. Když jsem jednoho výrobce oslovil a na toto ho upozornil v souvislosti že na ten náboj kola nejsou na trhu náhradní díly tak mě odbyl. Že mě do toho nic není a jsem jediný kdo si stěžuje. Tímto tedy moc děkuji za článek a to co vyjadřuje. Doufám v to že to je první vlaštovka seriozních informací. Protože nejen redaktoři, pisatelé článku ale i čtenáři vědí které věci zde poněkud rozporuji či zpochybňuji. A není to jen můj osobní neobjektivní či nepodložený názor. Stačí si přečíst třeba Slovenský časopis Cyklistika (ten zmiňuji proto že zde není jazyková bariéra). Kupodivu co se tady u nás celkově a všude vyzdvihuje jako velký technický přínos pro silniční kola tam je v testech u řady kol označeno mínusem. A já osobně neznám profesionála s kterým se dobře znám a on ví že ho nebudu jmenovat. Že by byl jiného názoru než já. Ovšem jsou vázaní smlouvou nemohou říct svůj vlastní názor. Dobře to řekl Benčík v TV - škoda že se závoďáků nikdo neptá. Tj. ti co vytvářejí dojem že se bez některých věcí nedá jezdit natož žít, protože je tyto informace nezajímají. Závodníci jsou pro ně jen schůdkem k osobním ziskům. Já jsem vždy věřil že veřejná sdělovací média jsou jakousi institucí která tyto řekněme nešvary hlídá a upozorňuje na ně. Bohužel u nás v cyklistickém odvětví to nefunguje. V zahraničí to funguje poctatně lépe. Elektrifikací bohužel trpí více věcí než kolik se na první pohled zdá. Tj. například porovnávání dat na strava.com, . . . Přejí všem příjemné cyklistické dny.
01.09.2019 12:12:05