Cyklistický fanoušek namlsaný přenosy Eurosportu asi příliš spokojený nebyl. Na internetovém kanálu České televize běžel live přenos z Bíteše a tak skalní příznivci cyklistiky mohli sledovat vývoj závodu. Ovšem asi jen ti nejskalnější ze skalních.

Kvalita přenosu byla tristní, omezená technologií přenosu. Vysílání přes datový signál prostě nemůže dosáhnout kvalit velké produkce s přenosovým vrtulníkem. Technická kvalita přenosu byla tak špatná, že pro cyklistiku bylo lepší, kdyby žádný přenos nebyl. 

Přenos běžel jen na internetu a tak se nedá mluvit o tom, že by ČT pomohla domácí cyklistice v popularizaci. Cyklistika se tímto způsobem pod kůži sportovním divákům v sobotním popoledni nedostane. Na internetu si fanoušek přenosy a informace musí aktivně hledat, ale při "zaseknutém" kanále v televizi, může cyklistka pár dalších diváků ziskat. V tom má televize stále svoji důležitou úlohu, bohužel domácí cyklistika se na této vlně neveze. V porovnání například s biatlonem.

Závod byl odvysílán, diváci viděli šlapající cyklisty, ale kamera byla špatná a informace ze závodu nulové.


Divák pochopitelně požaduje co nejlepší záběry a také informace

Zkušený český kameraman cyklistických závodů asi neexistuje. Kde by nabral zkušenosti? To lze jedině v zahraničí a pro jiné produkce. Kamera je v cyklistice specifická, je zde důležitá souhra kameramana s řidičem motocyklu, který kameramana veze. Řidič i kameraman musejí závodům a cyklistice rozumět, ale to je u nás nereálné. A tito lidé nám schází. 

Informace o složení skupin a časových odstupech v České televizi úplně scházely, naštěstí byl vývoj závodu lehce čitelný, protože se vlastně vůbec nic nedělo. Ale televize neměla žádnou vazbu na Rádio Tour, tedy informace rozhodčích a pořadatelů, přitom z tohoto zdroje čerpá i televize třeba při Tour de France. Tady víme, že se o to produkce vůbec nepokusila, ale je to důležitá složka televizních přenosů cyklistiky. Nejen pro grafiku přenosu, ale i pro komentátory a ti si na to sami stěžovali.

Diváci, ani nikdo jiný, nevěděl, kolik kilometrů zbývá do cíle. Ale bez toho nemá smysl závod vůbec vysílat. 

Komentář byl profesionální, tady se projevila zkušenost i dostatek informací ze zákulisí domácí cyklistiky, ale byl pochopitelně obecný. 

Celou situaci zachraňoval vírník, který si v Přerově najal pořadatel Favorit Brno. Ze vzduchu se přeci jen dá lépe orientovat v závodě a lépe zde funguje mobilní 4G signál, který se k přenosu signálu v tomto případě využívá. To byl krok správným směrem.

U účastníků samotného závodu a funkcionářů ČSC určitě převládá pozitivní názor, vždyť cyklistiku dostali do televize! Ale jaký je skutečný marketingový přínos takového přenosu? Těžko měřitený a finančně neobhajitelný. O opravdová čísla svaz moc nestojí a než ho na švestkách nachytají sponzoři a finanční partneři, třeba Škoda Auto, bude ještě chvilku trvat. Ale proto se musí na svazu, který to celé produkuje a platí, něco důležitého změnit.