Stevens Stelvio 2022 / Vstříc všem klasikům

09.08.2022 | Martin Kuška, Foto: Mike Koukal

Stevens Stelvio 2022 / Vstříc všem klasikům

Silniční kola Stevens se nikdy nesnažila o závod v trendech s konkurencí. Německá značka na to jde jinak. Má svůj individuální program, kde si lze nakonfigurovat velmi zajímavé, ultramoderní silničky, ale jak jde o standardní „katalogovky“, setkáte se s poměrně konzervativním přístupem. Je to však špatně? Odpovědi může přinést například cenově zajímavý „hliníkáč“ Stelvio.

Stelvio není v portfoliu silničních kol Stevens žádnou horkou novinkou. Tento model si můžete pořídit už řadu let, ale vždy znovu a znovu vylepšený o řadu drobných detailů. Na první pohled se tedy může jevit poměrně stejně, někdo by dokonce mohl říct, že fádně, ale jiný zase dokáže namítat, proč zcela měnit něco, co funguje a co se prodává. Ano, Stelvio patří mezi nejoblíbenější silniční kola značky. Je tedy vidět, že nejeden cyklistka vnímá hliník jako renesanční materiál a zároveň je naprosto v pohodě s ráfkovými brzdami a klasickým dvojpřevodníkem.

gallery

9? Ne převodů, ale velikostí!

Dle výrobce z Hamburku je Stelvio závodní kolo pro začátečníky. Nejspíš k tomu není co namítat. Hliníkový rám ze slitiny SL 6061 TB má vyloženě atletický vzhled, poměrně závodní geometrii, charakteristickou i pro dražší silniční kola Stevens a skrývá nepopiratelný půvab v detailech – například precizně zahlazených spojích po svařování jednotlivých 3x zeslabovaných profilů. Více než samotný rám vás možná může zaujmout nabídka jeho velikostí. Zde je znát důraz výrobce vyjít vstříc všem postavám, drobným cyklistkám i dlouhánům. Startuje se na velikosti 44 a končí 62 cm. Dohromady 9 velikostí rámu. To není zrovna obvyklé. Ve všech případech se hliníkový základ pojí s karbonovou vidlicí STEVENS Full Carbon SL, disponující kónickým sloupkem. Jen pro zajímavost – kónická je zároveň i sedlová trubka. To všechno pro zvýšení tuhosti a zároveň i pohodlí, jehož se snáze dosahuje u karbonových rámů.

A celkový vzhled? Hodnotit ho je vždy čistě subjektivní, ale nenápadná černá je vždy jakousi sázkou na jistotu a navíc jenom pomalu stárne. Atraktivně pak působí spíše skromné červené linky, které vyniknou pouze z několika úhlů, což je vlastně poměrně zábavné pozorovat, hlavně když je kolo v pohybu.

Kompletní stopětka

Protože je Stelvio prostřední variantou hliníkových silničních Stevensů a tvoří tedy jakýsi předpoklad ideálu cena/výkon, musela tomu být promyšleně přizpůsobena i výbava. Co očekávat od kola s cenovkou téměř rovných 40 000 Kč? Komu na mysl jako první vyskočila „stopětka“ od Shimana, trefil se do černého. Stevens v tomto případě využil všechno, co tato sada nabízí. Kompletní kompaktní jedenáctirychlostní ústrojí může dávat do pohybu buď 50 či 34 zubý převodník, nad nímž bdí přesmykač stejné sady. Kazeta má rozsah 11 – 32 zubů. Toto spojení dává dobrý předpoklad k bezproblémovým výjezdům, třeba i do Passo dello Stelvio – průsmyku Stelvio v italských Alpách, podle něhož je kolo pojmenováno. Při sjezdu vás pak budou mít za úkol podržet mechanické ráfkové brzdy 105, jež jsou, pokud nás paměť neklame, na model Stelvio montovány od nepaměti. Minimálně předchozí dvě generace je taktéž využívaly a v praxi jde o velmi osvědčený model, který v pohodě pojme 28 mm plášť.

Aby cena nevyletěla zbytečně vysoko, použil Stevens také komponenty ze svých vlastních regálů. Tovární značka Oxygen je po dlouhé roky spjata převážně s kokpitem a celkovým posedem. V případě řídítek a představce tak najdete tradičně tvarovanou kombinaci Oxygen Scorpo Road/Aero, na níž si většina jezdců nemusí dlouho zvykat. Materiálem je hliník, stejně jako je tomu u 27,2 mm sedlové trubky Scorpo Road. Tu na standardních ližinách doplňuje tenké sedlo Oxygen Cyrius. Tímto přístupem zbyl rozpočet na značková zapletená kola, která jednoznačně podtrhují sportovní či dokonce závodní zaměření stroje. Jde o „výplety“ Fulcrum Racing 900 na standardních osách. Tato kola jsou dle Fulcrumu dostupná pouze výrobcům kol, kteří dokáží přinášet silniční stroje vyhlášené kvality a špičkového výkonu. Jde samozřejmě o marketingovou hlášku, ale nic to nemění na tom, že tyto Fulcrumy dělají Stelvio zase o kus hodnotnějším silniční kolem. Ráfky mají obuté pláště Continental Grand Sport Race SL se skládací patkou.

Celý tento mix zavěšený na váze ukáže hodnotu 8,5 kg. Ta bude zajímat určitě mnoho jezdců, protože Stevens o Stelviu hovoří jako o váhově optimalizovaném kole. Přijde vám to málo nebo hodně? Vyzkoušet si to ostatně můžete na vlastní kůži už teď, protože velká část rámových velikostí je již skladem u českého dovozce značky Stevens – písecké společnosti CykloŠvec.

Další info



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste