Tradiční klasika Brugge-De Panne přitáhla na 211 zcela rovných kilometrů bez obvyklého Kemmelbergu pestré portfolium spurterů všeho druhu. Původem od roku 1977 tříetapový závod, sloužící jako příprava na Flandry, se před pěti lety už jako jednorázovka pošoupl namísto Dwars doors Vlaanderen před Gent-Wevelgem. A o rok později vždy následující den přidal dámskou verzi, aby program tak úplně nezchudl.

Rozhodující atak teď přišel až 15 km před cílem, zbytek 18členné skupiny vpředu jedoucí s náskokem 2:15 minuty jako by ho trochu podcenil a později už neměl sil reagovat. Naopak někteří její členové jako loni druhý Groenewegen ještě zaostali. Zbyli čtyři kandidáti. Obrovitý Frederik Frison (Lotto) se dotáhl k drobnému mladíkovi Olavu Kooijovi (Jumbo Visma), Philipsenovi a bojovníku Yvesi Lampaertovi (Soudal Quick-Step) – ten ovšem chtěl čekat na svého lídra Jakobsena, který zůstal za ním. Quick-Step tak vedl stíhačku, přestože měl muže vpředu…

V závěrečném kilometru s náskokem 270 metrů na druhou část skupiny si první pozici obrnil ramenatý Frison. Nejspíš věděl, že nebude lehké na vlhkém povrchu s prudkou pravotočivou zatáčkou předjíždět a tohle byla jeho jediná šance. Pak až netrpělivě vyrazil z jedné strany Lampaert a z druhé Philipsen. Lampaert se ohlédl, jenže to ho možná stálo pár důležitých zlomů vteřiny na cílové čáře. Tu protnul nekompromisně první Philipsen, těsně za ním Kooij, třetí Lampaert… Jacobsen až pátý. Belgie slaví 23. triumf ve 47 ročnících, letos 32. celkem. Alpecin zapsal 140. výhru. Philipsen po dvou etapách a Tirrenu třetí v sezoně.

„Hodně těžký závod pro všechny. Ale tým jel výborně, drželi jsme se vpředu a já jsem dal full gas, co to šlo, abych se zahřál. Jsem hrdý,“ komentoval výkon uznale vítěz, který v poslední pasáži za jízdy shodil svrchní bundu. Boční vítr tu dul až rychlostí 40 km/h. „Věděl jsem, že závod neskončí ormálním sprintem. Viděl jsem šanci ujet a povedlo se nám to. Cítil jsem se dobře a tak jsem do toho šel,“ dodal.

Z Brugg, Benátek severu, se vyráželo v pravé poledne za drobného, zato hustého a vytrvalého, deště, s teploměrem někde na devíti stupních. Po zaváděcích 8,6 km z centra se hnedle na prvním ostrém kilometru odpoutala trojka Desal, Bonnet, Bendixen. Na sedmém se přeformátovala na pětici Le Berre, Bendixen, Fretin, Meeus a Jens Reynders (Israel-Premier Tech), který tu odjel loni v úniku 176 km. Už na prvním ze tří okruhů přes Adinkerne, Veurne a cyklokrosové Koksijde upadl Cavendish, snad rozhozený aférou s firmou Scicon. Ta, jak známo, vypověděla celé Astaně smlouvu, protože právě Cavendish jezdí navzdory týmovému kontraktu v brýlích značky Oakley, svého osobního partnera. Téměř přesně v polovině první skupina spolkla uprchlíky a v 35 lidech se vydala na poslední dva okruhy do nového závodu.

Brzy se však rozpůlila, přibližně půlka favoritů vpředu, druhá vzadu, rozdíl až minutu. Zrovna Philipsen zaostal, ale tvrdě pracoval na špici a pole se brzy opět promíchalo. Do posledního kola, před kterým už většina pelotonu slezla, poodjelo jen kvarteto Philipsem, Jakobsen, Rickaert a Van den Berg. A zase to brzy bylo jinak, vpředu šlapalo osmnáct mužů. Kolo měnili postupně Philipsen, Molano i Van der Berg, ale vždy se v pohodě dotáhli. Až přišel závěr, podrobně popsaný v úvodu našeho textu. Na prémiích se dělilo 40 000 eur, Philipsen vydělal 16 000.

Brugge-De Panne chybí český zápis, ať už v dnešní startovní listině, tak v historické bilanci na stupních vítězů. Tak se těšme na čtvrtek, kdy se do ženského závodu (163 km) postaví Tereza Neumannová (Liv Racing)  a Kristýna Burlová (Lotto).

A co se týká přípravy na neděli, tak a předběžné startovce pro 260,9 km na trati Gent-Wevelgem jsou Philipsen, Lampaert, Kooij, Démare, Gaviria, Groenewegen, Cavendish nebo Ackermann. K tomu i Van Aert, Kwiatkowski, Sagan nebo Štybar s Bittnerem. Sledujte na Eurosportu.