Émonda je přesně taková, jaký by vrchařský závodní speciál měl být. Není zaměřen jen na celkovou váhu kola, nezaostává totiž ani v aerodynamice, ovladatelnosti a pevnosti. Mezi ryzími závodními stroji vyniká svou přívětivostí i k cyklistům, kteří nejsou tak výkonní a obratní jako profesionálové. Geometrie rámu je silnou stránkou Émondy. 

V modelové řadě Émonda je celkem jedenadvacet kompletních kol s karbonovými i hliníkovými rámy a také samotné rámy. 

IMG_0034.jpeg

Základem celého kola je karbonový rám z materiálu, který Trek nazývá OCLV 800. Tento materiál je exkluzivní pro společnost Trek a podle zástupců značky jde o nový typ vlákna, které je o 30 procent pevnější než OCLV 700. Díky tomu bylo možné tvar rámu optimalizovat aerodynamicky a konstrukci zpevnit, aniž by došlo k navýšení váhy oproti předchozímu modelu. 

Rám je díky OCLV 800 také komfortnější než dřív, a přesto se nejvyšší model Émondy chlubí rámem s hmotností pod 700 gramů. 

Středové složení T47 je se závitem, což usnadňuje servis a výměnu středu oproti pressfitu. Kola mají standardní offset a používají běžné pevné osy. To je rozhodně pozitivní, nestandardní řešení bývají občas noční můrou při běžném používání a shánění náhradních dílů. Jenom sedlovka a sedlová trubka jsou relativně nezvyklé, tento reverzní design Treku by měl umožňovat větší poddajnost a přinášet komfort. Ve skutečnosti je upevnění sedlovky uživatelsky docela přívětivé. Sedlovka nasazená zvnějšku na prodlouženou sedlovou trubku se upevňuje v podstatě běžnou objímkou, která je velmi spolehlivá.

10.JPG

Šest barevných kombinací 

Vzhled a design kola preferuje každý trochu jiný, v tomto případě není možné objektivně hodnotit estetiku, ale v případě SLR 9 by měl být každý schopný vybrat si ten svůj design, protože Trek nabízí šest barevných kombinací. My jsme v redakci měli verzi Dark Prismatic/Trek Black s lesklým lakem, který na přímém slunci měnil barvu a ve stínu byl šedý. Je to docela efektní. Zpracování laku je příkladné, tomu není co vytknout a na kole najdete spoustu zajímavých detailů, které však nijak neruší.  

12.JPG

Výbava na úrovni

Model SLR 9 je nejvyšší v nabídce Treku, o čemž svědčí především cena 295 990 korun. Ale také špičková výbava. Najdete zde kompletní sadu Shimano Dura-Ace Di2, karbonové jsou všechny komponenty, u kterých to dává smysl, tedy především lehká zapletená kola Bontrager Aeolus RSL 37, karbonová řídítka a představec, sedlovka a sedlo. S výjimkou sady je vše vyráběno přímo pod dohledem Treku, protože značka Bontrager patří do koncernu amerického výrobce.

18.JPG

Výsledkem je kolo, které bez pedálů a košíků váží 6,6 kilogramu a to je u kola s kotoučovými brzdami skvělá hodnota. Émonda je opravdu mimořádně lehká a při jízdě je to znát. 

Geometrie H1.5 se povedla

Ačkoliv jde o sportovně střižené závodní kolo (na Émondě si Giulio Ciccone dojel pro dres nejlepšího vrchaře Tour de France 2023), není k hobby cyklistovi tak nepřívětivé, jako mnohá jiná závodní kola. Je to díky použití geometrie, kterou Trek nazývá H1.5. Oproti geometrii H1, podle které byly stavěny předchozí generace Émondy, je ta současná o něco méně agresivní a díky tomu stabilnější a ovladatelnější. 

14.JPG

Stále jde o ryze závodní kolo, takže reach je delší než u modelů typu endurance, pokud stojíte spíše o takové kolo, doporučuji spíše model Domane od Treku. Pokud však chcete kolo, které je určené k závodění, jízdní vlastnosti Émondy jsou pro takové použití vynikající. Chování v zatáčkách a sjezdech je příkladné, kolo díky své nízké váze skvěle zrychluje, hned při prvním šlápnutím cítíte, jak pod vámi ujíždí a je to opravdu zážitek.

Trek nabízí hned osm velikostí od 47 do 62 a kola jsou samozřejmě homologovaná u UCI. 

Lehká kola je radost roztáčet

Velkou zásluhu na těchto agilních jízdních vlastnostech mají kola Bontrager Aeolus RSL 37. Ty jsou vyloženě vrchařské, jak menší šířkou ráfku (21 mm vnitřní a 28 mm vnější), tak i výškou (37 mm) a v páru váží pouhých 1325 gramů. Nízká váha je znát v závodním nasazení i při každodenních vyjížďkách, neznamená to, že kola jsou ve všech podmínkách rychlejší než třeba o něco aerodynamičtější, ale těžší sety kol, ovšem pocitově jsou lehká příjemnější a zábavnější. Udělala na mě dojem, dobře drží stopu, výplet mají tuhý a jsou stabilní díky nižšímu ráfku i v silném bočním větru.

IMG_0061.jpeg

Na druhou stranu, celá Émonda není primárně zaměřena na komfort a je to poznat i na kolech. Velmi rychlé pláště Bontrager R4 320 vypadají díky světlému bavlněnému boku na kole skvěle a výborně odvalují, ale Trek je dodává v šířce pouze 25 mm (na tuto šířku je optimalizována aerodynamika kol a rámu), což je dnes málo i při závodním použití. Pláště široké 28 mm s nižším tlakem by byly k cyklistovi milosrdnější. 28 mm je u Émondy maximální doporučená šířka pláště, ačkoliv do rámu i vidlice se bez problému vejdou i 30mm pláště. 

(Téměř) kompletní integrace

Komponenty od Bontrageru nejvyšší verzi Émondy sluší. Kromě zapletených kol musím pochválit příjemný tvar sedla se středovým kanálem a také tvar kokpitu, jak se řídítkům spojeným s představcem říká. Kulatý tvar oblouku s vodorovnou spodní stranou je skvělý, drží se výborně, na kole díky tomu můžete zaujmout velmi agresivní posed a stále máte kolo zcela pod kontrolou. 

IMG_0038.jpeg

Vzhledem k závodnímu nastavení celé kola nevadí ani dlouhý dosah oblouků 100 mm, který umožňuje položit se do aerodynamické polohy při úchopu za páky. Každopádně je s takto výjimečně dlouhým dosahem řídítek nutné počítat při výběru velikosti rámu, protože délka posedu je kvůli tomu samozřejmě mnohem delší než u většiny jiných řídítek. 

V námi testované velikosti 56 je představec dlouhý 100 mm a šířka řídítek je 42 cm. To je podle mě příliš, moderní je spíš řídítka zužovat a u velikostí 54 a 56 bych si dovedl představit základní nastavení se 40cm řídítky. Ale to je poměrně individuální záležitost. 

20.JPG

Zajímavé je, že bovdeny nejsou plně integrovány, jsou sice schovány v prohlubni řídítek, ale vedou vnějškem, schovají se do hlavové trubky a odtud vedou vnitřkem rámu a vidlice až k brzdám. Není to tak elegantní řešení jako v případě většiny karbonových kokpitů, ale výsledek je ve skutečnosti stejný a vyměnit řídítka za jiná, či dělat jakýkoliv servis na nich, je mnohem jednodušší, takže je to praktické řešení. Navíc vrchní úchop je i bez omotávky velmi příjemný. Tvar kokpitu je samozřejmě také mnohem aerodynamičtější než samostatná řídítka a představec.  

Závěr

Vrchařský model značky Trek je lehké a obratné kolo, které dodá každému závodníkovi potřebnou rychlost, ale je také výborným parťákem pro každodenní vyjížďky. Émondě nechybí nic podstatného, co z moderních silniční kola dělá skvělé stroje. Výjimečná zapletená kola a perfektní výbava dělá z Émondy SLR 9 perfektní závodní kolo. 

Více o Treku Émonda SLR 9 a dalších kolech a produktech (probíhají slevy!) najdete na TrekBikes.com.

Trek Émonda SLR 9

Hmotnost
Velikost 56 - 6,6 kg

Sada
Shimano Dura-Ace R9270 Di2, 12 rychlostí

Středové složení
Praxis, T47 závitované, vnitřní ložisko.

Kazeta
Shimano Dura-Ace R9200, 11-30, 12 rychlostí

Řetěz
Shimano Dura-Ace/XTR M9100, 12 rychlostí.

Zapletená kola
Bontrager Aeolus RSL 37, karbon OCLV, možnost použití bezdušových plášťů, výška ráfku 37 mm

Pláště
Bontrager R4 320, 700 x 25 mm.

Sedlo
Aeolus RSL, karbonové ližiny

Integrovaná řídítka/představec
Bontrager Aeolus RSL, karbon OCLV, vedení Di2, dosah 100 mm, oblouk 124 mm, šířka 42cm, délka představce 100 mm

Omotávka na řídítka
Omotávka řídítek Bontrager Supertack Perf.