RoadCycling: Jak došlo k rozhodnutí pustit se do cyklistického businessu?
Michal Umlášek: To rozhodnutí chvíli trvalo. Jsme firma, která je hodně v kontaktu se sportem, jak profesionálním, tak zájmovým ale i s volnočasovými aktivitami. Odtud už k cyklistice zase tak daleko není. Zvažoval jsem, kam by měla firma udělat další krok dlouhodobého rozvoje a rozhodnutí padlo po různých úvahách a analýzách na cyklistiku.
RC: Je cyklistika vaší srdeční záležitostí? Máte sám kořeny v tomto sportovním odvětví?
MU: Ne, cyklistika není moje srdeční záležitost. Jsem ale od povahy sportovně založený člověk. Závodně jsem kdysi hrál hokej a tenis, ale zajímám se o všechny sporty cyklistiku nevyjímaje. Kdysi jsem sledoval cyklistiku hodně, obdivoval jsem osobnosti jako Eddy Merckx nebo Richard Szurkowski.
RC: Jak dlouho podnikáte v obuvi?
MU: Boty jsme začali prodávat už v roce 1992. V té době byl byznys hodně živelný, ale zase se prodalo skoro všechno, trh byl prázdný a po zboží byl hlad. Dnes je to hodně složitější a hlavně daleko pracnější.
RC: Takže cyklistika v tomto případě našla zázemí ve velké firmě s dlouholetou tradicí, jak velká je vaše firma?
MU: Těžko říct, jak velká jsme firma. V roce 2007 jsme prodali něco přes jeden milion padesát tisíc párů bot. Teď je to trochu méně, ale zase prodáváme zboží dražší, takže to obratově bude podobné. Máme v zastoupení několik světových značek jako třeba japonské MIZUNO, nebo americké MERRELL a TEVA. Nově jsme získali distribuci italské značky DIADORA, která prošla před rokem v podstatě bankrotem, ale koupila ji jiná italská botařská firma GEOX, která je v klasické obuvi druhá největší na světě (nepočítaje sportovní značky). Takže DIADORA získala obrovsky silné zázemí a to jak finančně, tak i organizačně a určitě vnese do sportovního světa novinky jako je například technologie tzv.“dýchajících podešví“, což je vynikající věc do sportovní obuvi. Kromě toho máme distribuci několika menších značek a prodáváme i naše vlastní značky jako je například SPRANDI, kterých jsme od počátku prodali přes milion párů nebo dětské PEDDY a další.
RC: Jaké jsou rozdíly mezi vaším původním sortimentem obuví a cyklistikou. Mám tím na mysli chování trhu, obchodníků, profesionalita té které branže?
MU: Boty a cyklistika je v podstatě úplně odlišný byznys. A to nejen charakterem zboží, ale i povahou zákazníků, jejich myšlením a podobně. Navíc cyklistika je, dá se říct, byznys s roční otáčkou, kdežto boty jsou přísně sezónní záležitostí. Řekl bych, že po této stránce jsou boty daleko náročnější a pracnější. O rozdílech by se dalo dost dlouho mluvit, ale jsme v cyklistice krátce a pořád tuto oblast poznáváme a učíme se.
RC: Jak jste ve firmě došli ke značce Bianchi?
MU: Možná vás to překvapí, ale řekl bych, že celkem systémovým rozborem. Měl jsem určitý záměr a chtěl jsem značku, která je od středu nahoru, myslím cenově i technologicky. Tento záměr jsem představil v několika značkách hlavně v Itálii a odpovědné lidi v Bianchi tento záměr zaujal. Měli stejnou představu o směru, jako jsme měli my. Po asi půl roce návštěv a jednání, jsme se dohodli. A musím říct, že naše představy a to oboustranně, vychází.
RC: Bianchi je tradiční italská značka, sice dnes tuším vlastněná švédským kapitálem, ale přeci jen je to kultovní cyklistická firma, ale u nás známá především silničními koly a to není ten hlavní obchodní sortiment cykloobchodů v České republice, jak se vám daří rozšiřovat obchodní zastoupení?
MU: Samozřejmě Bianchi je historicky silné v silniční cyklistice, to je velice příjemné, dává to značce obrovskou image. Vždyť na Bianchi vyhrávali významní závodníci už v padesátých letech minulého století. Navíc, kdo zná trochu historii značky; Bianchi, založená tuším v roce 1885, vyráběla před válkou i motocykly a auta, takže opravdová historie a tradice. Která z cyklistických značek má takovou image, že vyrábí kola pro exkluzivní italské módní značky, nebo třeba kola DUCATI. Jezdit na Bianchi, to není jenom jezdit na kole, to je o pocitech, o image, o prožitcích. Je to jako jezdit v italských nebo britských sportovních autech. Bianchi je ale i značkou se širokým sortimentem, nejen silničkami. Máme v nabídce velice zdařilé modely i v horských a cestovních kolech, za slušnou cenu. Například v horských kolech modelová řada Methanol s karbonovými rámy nebo řada JAB, jsou opravdu vynikající horská kola s ryze sportovním charakterem. Je nám jasné, že cyklistický obchodník nemůže žít jen ze silničního sortimentu, ale my jemu a on následně svým zákazníkům má od Bianchi co nabídnout. Na druhou stranu nemusíte mít úplně všechno, abyste měli úspěšný sortiment a byli jste úspěšnou značkou. Možná vás překvapí, že i přes to jsme prodali silniček a horských kol v poměru skoro stejně. Co se týče obchodního zastoupení nebo spíše prodejní místa, jsme nyní ve fázi, kdy síť našich partnerů – prodejců, budujeme. Chceme pokrýt určitě celou republiku, ale nechceme být za každou cenu všude. Chceme, aby i prodejci značky Bianchi měli jakousi exkluzivitu v regionu a určitě je budeme našimi marketingovými aktivitami podporovat, aby ti, kteří prodávají Bianchi společně s námi, byli dobře fungující tým.
MU: Nikdy neříkáme, že by to nemohlo být lepší, ale byl to opravdu první rok. S prodejem kusů kol jsme spokojeni, stanovený cíl pro letošní rok jsme splnili. Vidíme navíc, například po veletrhu BIKE BRNO, že zájem o značku roste, že se máme kam rozšiřovat a rozrůstat. Pro nás je důležité a nyní to cítíme, aby prodejci získali důvěru v nás, v TERM jako firmu, značce Bianchi oni věří. To je náš současný úkol. Samozřejmě musíme mít konkurenceschopné zboží za konkurenceschopné ceny. Ale Bianchi na to, aby byla úspěšná určitě má. Není to značka, která se musí podbízet cenou. Důležité jsou ale pro obchodníky také další servisní záležitosti a pro koncového zákazníka je nejdůležitější kvalita. Kvalitu máme danou kvalitním dodavatelem, a jakou kvalitu služeb vytvoříme a nabídneme našim odběratelům, to nyní záleží na nás. Uděláme pro to určitě maximum, věřím, že pro to v naší firmě předpoklady máme.
RC: Některé značky obuvi vyrábíte pod svými značkami převážně v Číně, to je prostě současnost. Stejné je to i s cyklistikou. Po revoluci dominovaly českému trhu české značky, také vyrábějící nejdříve na Taiwanu a potom v Číně. Vás by to nelákalo? Máte jistě s obchodem s Čínou velké zkušenosti a znáte prostředí.
MU: Myslíte, pustit se do výroby vlastní značky? No, to určitě v současné době nehrozí. Jak jsem se zmínil, jsme v cyklistice začátečníci a máme se stále ještě moc co učit a dokázat, že na to máme. Nemyslím, že bychom to třeba nezvládli, ale mám za to, že by to bylo v současné době zcela zbytečné a vůbec nic bychom tím jako firma nezískali.
RC: V některých rubrikách různých časopisů uvádějí u manažerů firem, jakými auty jezdí, my se ptáme, jaký model kola sedláte vy?
MU: Se vstupem do tohoto byznysu jsem cyklistický sport začal hodně sledovat. A je pravda, že jsem ho začal taky provozovat i když samozřejmě rekreačně. Mám dvě kola, která podle nálady střídám. Záměrně jsem začal od základních modelů, samozřejmě Bianchi, z horských kolo mám model KUMA a ze silničních VIA NIRONE. Třeba se časem i výkonem propracuji k modelům vyšší třídy (smích).
RC: Mezi cyklisty obligátní otázka, kolik ročně najedete?
MU: No to je dobrá otázka, ale nevím, jestli na ni můžu odpovědět. Tím počtem kilometrů budu někde hluboko pod hranicí totálního „hobíka“. Ale abych řekl pravdu, když mám čas, tak kolem 120 km týdně. Dělám to proto, abych se seznámil s našimi koly a taky trochu pro sebe.
Foto Libor Matějka a Bianchi