Tudle nudle!

27.04.2010 | Libor Matějka

Tudle nudle!

Příznačný dres měl na sobě Pavel Padrnos, když jsme se sešli v Brně a já se ho zeptal na kauzu letošního Giro delle Regioni. Ostudné chování Českého svazu cyklistiky někdy zasáhne i do osobního života, to naposled poznal on sám. Nezištně se zapojil do manažerské práce a talentovaným klukům pomáhá v cestě do italských týmů, které se věnují mladíkům. Ti nejlepší by mohli mít následně otevřenou cestu do dalších pater profesionální cyklistiky. Podle jeho slov: „Jde především o to, aby měli perspektivní závodníci slušný program, nikdo ve světě si dnes ve třiadvacítce cyklistikou nevydělává, jen se snaží prosadit a dostat se k profesionálům. A klukům, kteří odejdou z juniorů do mužů nikdo (asi mimo PSK) nedokáže zajistit odpovídající program, který by zahrnoval dostatek závodů. Závodů se slušnou konkurencí, pořádným pelotonem, čítajícím alespoň 150 závodníků na startu, aby se naučili v takové konkurenci závodit. Český kalendář, ani s výjezdy klubů, včetně výjezdů reprezentace, nezajistí tolik jako angažmá třeba v Itálii. To je prostá skutečnost a co potom lze poradit mladému závodníkovi? Aby utrácel roky v neperspektivním prostředí?“

Pavel pomáhá s kontakty, pomáhá radou a nějakým tím telefonátem ke správným lidem, kteří mohou pomoci v Itálii. Pokud to bylo na úrovni osobních kontaktů, tak sklidil i vděk. Naposledy se angažoval i ve prospěch Českého svazu cyklistiky a v Itálii si vystřihl ostudu.

V České republice se několik let (asi lépe říci mnoho let) nepodporovala státní reprezentace, bohužel ani ve třiadvacítce. Z tohoto důvodu jsme vypadli z hledáčku všech organizátorů cyklistických závodů v Evropě, ty nejprestižnější nám nabídku na účast v posledních letech neposílali. Letos o účast na italských etapách Giro delle Regioni (jede se v těchto dnech a stačí se podívat na stránky CyclingNews.com, jak vysoko jsou zařazeny články z tohoto závodu) projevil zájem i ČSC, jenže pořadatelům se moc nechtělo, v posledních letech naši chyběli! „Zveme jen 25 nejlepších státních reprezentací ze světa, tam nepatříte!“, byla slova pořadatelů již vloni. Nakonec si svaz účast domluvil a Pavel Padrnos vyjednal i trochu lepší podmínky. Samotné Regioni je pořádáno dohromady s jednorázovým závodem Gran Premio Liberazione, které se jede v Římě a po římském závodě si musejí týmy hradit ubytování a stravování sami. Pavlovi se nakonec podařilo vyjednat takové podmínky, že česká reprezentace (jediná ze všech pozvaných) nemusela hradit ani tyto náklady. Měla uhrazený start na Liberazione, pobyt mezi závody, start na Regioni a náhradu cestovného, cca ve výši poloviny nákladů na benzín a dálniční poplatky, to znamená na dvě auta, ale ani ta tam jet nemusela. Stačilo jedno se státním trenérem a dvěma jezdci. O ostatní zajištění se mohl postarat tým našich krajánků. Do závodu se totiž vehementně hlásili naši třiadvacítkáři, kteří jsou v angažmá v Itálii (Jakub Novák, Jan Hirt, František Paďour a Antonín Linda). Tento závod má totiž v této zemi velmi vysokou prestiž, ale nemohou tam startovat místní kluby, jen státní reprezentace. To je ta nejlepší motivace pro ty, kteří se v Itálii chtějí ukázat, závod by absolvovali s největším zájmem o dobrý výsledek. Být manažerem státní reprezentace, tak bych neváhal. Stejně tak neváhal v roce 2005 Roman Kreuziger, který byl také v angažmá italského týmu. Se svým mateřským klubem se zúčastnit nemohl a tak Roman Kreuziger starší zorganizoval výjezd, dojednal účast, zaplatil veškeré náklady nad ty, které hradili pořadatelé, a jelo se. Roman tento závod vyhrál + jednu etapu, Zdeněk Štybar dojel 8. v celkové klasifikaci a jednou dojel v etapě na třetím místě. To všechno ve skvělé konkurenci mnoha národních týmů a jmen jako Riccardo Ricco a podobně. Česká republika v tomto závodě dobře zapsaná nejen díky výsledku Romana, ale i jiných závodníků. V roce 1984 a 1986 byl první Jiří Škoda. Liberazione vyhráli v minulosti Kvapil a Lábus.

No a pointa příběhu? Když bylo vše dojednáno, poslal ČSC pořadatelům dopis, že tam nepojedou!!! Z jakého důvodu? Chtěl bych vidět do hlav zodpovědných funkcionářů! Mnoho let naše reprezentační družstvo na dubnový závod do Itálie nejezdilo, myslíte, že se tam v dohledné době dostane? A Pavel Padrnos? Myslíte, že se ještě bude angažovat? Jako odpověď by se nejlépe hodil nápis na jeho dresu při našem setkání! Pavel: „Zavolala mi sekretářka závodu, jak je to se jmenným soupisem závodníků, že to potřebuje pro ubytovatele, pro startovku. Zavolal jsem Regecovi a ten mě řekl, že nároďák na tento závod nepojede. Nechápu, možná je to moc daleko, možná to nezapadá do koncepce státní reprezentace, já to už řešit nechci. Škoda je to pro ty kluky, ten závod má dobrý zvuk, měli podle mě slušnou šanci se ukázat, bohužel…“

Při zjišťování a obvolávání zasvěcených osob jsem zaslechl i takovéto vysvětlení: „Přeci se z těch, co jezdí v Itálii nepo….., nebudeme jim dělat na závodech v Itálii mechaniky“. Co si o tom myslet, oni už nejsou součástí ČSC a třeba Jakub Novák s Honzou Hirtem a Františkem Paďourem nejsou jedni z nejtalentovanějších u nás? Jak asi přemýšlí vedení našeho svazu? Naši mohli reprezentovat, i díky angažování Pavla Padrnose a účasti jezdců z Itálie by to stálo méně peněz, stačilo, aby odjelo jedno mechanické vozidlo se dvěma cyklisty a funkcionáři (druhé + mechanika s masérem šlo zajistit u klubů, kde mladíci jezdí), mohli jsme se opět zapsat u pořadatelů a ani naděje na slušný výsledek nebyla špatná! Mohli se prosadit čeští závodníci, proniknout do profesionální cyklistiky a za pár let stát třeba i na startu Tour vedle Romana. Na příkladu cesty právě Romana je jasně vidět, jak se vehementně snažil o to nemít s Českým svazem cyklistiky mnoho společného. Když ČSC potřeboval, tak jeho táta „suploval práci“ svazu a pomohl mu sám. Tak to prostě v české cyklistice chodí!

A několik otázek na závěr:

Když ČSC nepodporuje státní reprezentaci a přitom přerozděluje 42 miliónů ze státního rozpočtu, kam ty peníze dává? Kolik by stála svaz účast na případném Giro delle Regioni v přímých nákladech, 10.000,-? Pravděpodobně ani to ne! Kolik podobných akcí by šlo vyřídit pro mladou reprezentaci například za 200 tisíc, nebo to všechno stojí mnohem víc? Odtekly by peníze jinam? Mnoho věcí se dá také zařídit sponzorstvím, ale komerční sponzory ČSC v podstatě nemá! Nejdou sehnat? Nebo by se ke vloženým penězům musel někdo natvrdo zodpovídat? Zkuste se podívat na sponzorské finance plynoucí do ČSC, téměř žádné neexistují, naznačuje to něco?

A cyklistika pláče!


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


plnejnos
Tomu se rozum příčí a hlava to nebere. Zní to jako sci-fi. Špatná sci-fi. Je možné získat vyjádření svazu? Přece jen by bylo dobré se dozvědět stanovisko druhé strany...
27.04.2010 23:14:48
takysponzor
Pane Matějka, je dobře, že tady tak bojujete proti "větrným mlýnům"..tj. svazu, ale píšete, že oni přerozdělují 42 milionů korun???? Je prosím nad tímto nějaká kontrola? Myslím nezávislá kontrola, kam peníze vlastně přišly...nedávno jsem viděl toho pana Štětinu v BMW nejluxusnější řady...myslím, že ani v hodně prosperující firmě (a to se asi o ČSC nedá říct) nejezdí manažer běžně v takovém voze. Když byl můj syn v tzv. "reprezentaci" chtělo se po naší rodině, abychom mu "státní reprezentaci" vlastně financovali z rodinného rozpočtu, no není to na hlavu?? Myslím, že pokud se v této zemi nezmění legislativa a zákony, asi budeme jen takto nadávat a bezzubě diskutovat. A určité skupiny budou dál vesele rozhazovat peníze daňových poplatníků státem přidělené na úplně jiné účely. Pokud nebude kontrola, tak to tak bude. A oni to ví i ti sponzoři.
30.04.2010 14:18:15
zab
Nesmělý dotaz na takysponzora: Ten nejluxusnější BMV patří ČSC? A nebo panu Štětinovi?
01.05.2010 18:34:34
takysponzor
To: zab ...tak jaké jsou vlastnické vztahy pan Štětina + ČSC nechci zkoumat, tu informaci ať si každý přebere po svém. Chybí nám zde kontrolní bič nad přerozdělováním peněz, bohužel legislativa je jaká je...
03.05.2010 16:38:32