Německy Szeklerland, maďarsky Székelyföld, česky Sikulsko, je označení historického území ve středním Rumunsku, které obývá víc jak půlmilionová maďarská etnická skupina Sikulů. A už po 19. se tu pořádá mezinárodní cyklistický závod.
Loňskou účast si tu opakuje ATT Investments. A má na co navazovat. Matthias Schwarzbacher se v GC dostal na pódium coby vítěz dresu pro nejlepšího mladého jezdce. Patřil mu nejnižší stupínek za vítězným ruským cyklistou Lvem Gonovem (XDS Astana Development Team) a druhým Michaelem Kukrlem (Felt - Felbermayr).

Ani jeden z nich se sem po roce nevrátil. Zatímco Schwarzbacher úspěšně závodí za UAE Team Emirates Gen Z, tak Gonov a s velkou pravděpodobností i Michael Kukrle, ale už v dresu ATT Investments, se chystají na Czech Tour. Dá se předpokládat, že pro několik kluků ze sestavy ATT Investments, kterou tvoří šestice Martin Bárta, Martin Voltr, Dominik Neuman, Alan Banaszek, Filip Řeha a Jakub Říman, je rumunský závod zároveň přípravou na nejvýše postavený etapový závod na našem území, který odstartuje následující čtvrtek.
Závod se skládá z prologu a dvou etap. Účastní se ho 19 týmů, z toho 7 je kontinentálních. Kromě ATT Investments jsou to všechny tři maďarské United Shipping, Epronex s Tomášem Bártou a Karcag, dále italský Beltrami TSA Tre Colli, polský Monogo Lubelskie Perła Polski a slovenský Dukla Bánska Bystrica.

Po kratičkém rovinatém prologu následují dvě 150 km dlouhé etapy, přičemž ta první má převýšení kolem tisíce metrů a druhá se blíží dvěma tisícovkám. Vypsáno je na nich celkem 5 vrchařských a 6 rychlostních prémií. Poslední kilometry obou etap mají převážně klesavý charakter.
Loni to bylo z hlediska profilu obdobné, přesto se v úvodní etapě podařilo dotáhnout s malým náskokem únik čtveřice jezdců s Michaelem Kukrlem (2.) a mj. i Piotrem Pekalou (3.), tehdy ještě v dresu Santic - Wibatech, a v druhé se spurtovalo z pouze 30členné skupiny, z níž se na 3. místo prosadil Matthias Schwarzbacher.

Prolog nějaké zásadní časové rozdíly nenadělal, na druhou stranu se tu může počítat každá sekunda, takže bonifikace na prémiích a v cíli budou nejspíš mimořádně důležité. Zároveň úvodní dějství významně naznačilo, které týmy tu budou patřit k nejsilnějším.
Tím hlavním konkurentem ATT Investments se jeví jak jmenovitou sestavou, tak výsledky v prologu, letos nově se na kontinentální scéně etablující United Shipping, pro nějž je tenhle "domácí" závod nadmíru prestižní, o čemž svědčí v prologu čtyři jeho jezdci do první desítky.

Z českých jezdců ztratil na 5. místě Dominik Neuman na vítězného Rumuna Szabo 3 vteřiny, Jakub Říman na 11. a Tomáš Bárta na 15. po 5 vteřinách. V součtu prvních tří nabrali kluci z ATT Investments o 5 vteřin víc než United Shipping.
Tím třetím u ATT byl Alan Banaszek, který na 17. místě tratil 6 vteřin. Právě jemu coby dráhaři měl prolog hodně vyhovovat, jenomže překážka v podobě nepovedeného manévru řidiče motorky mu pár vteřin v konečném výsledku přidala.

"Jelo se kolem fotbalového stadionu, dvě kratší rovinky a k tomu spousta zatáček, navíc foukal vítr, takže mix techniky a výbušného výkonu. Před každým závodníkem jela motorka, která před cílem odbočovala, aby pilotovala dalšího, z čehož vzniklo několik nepovedených incidentů, na což z našich doplatil Alan Banaszek. Pochopitelně chceme vyhrát každý závod, ale myslím, že po prologu máme dobrou výchozí pozici jak do případných hromadných koncovek, tak úspěšných úniků, abychom i tady navázali na úspěchy z předešlých závodů. V dalších dnech má být velké vedro, jednoduché to nebude, ale jsem optimista," uvedl k prologu a výhledu do dalších etap sportovní ředitel ATT Investments Jarda Friede.
Závod lze sledovat na YouTube formou livestreamu.